Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

23 Oktober 2012

Bulan Depan Tahun Baru 1434H

Bulan Zulhijjah sinonim dengan pemergian umat Muhammad membanjiri Baitul Haram dengan melaksanakan ibadat haji. Teras sekejap sangat masa berlalu. Ini dah masuk bulan Zulhijjah 1433H. Seterusnya Muharam 1434H. Sekejap sangat-sangat. Bulan depan masuk bulan baru. Tanpa disedari kita semakin hampir dengan kematian.

Insya Allah tahun ini sempena Hari Raya Korban, aku akan turut sama membuat ibadat korban. Sejak memegang duit sendiri, aku tak pernah membuat korban pada Aid Adha. Boleh merasai bagaimana pengorbanan Nabi Ismail apabila Nabi Ibrahim hampir mengorbankan anaknya kerana mengikut perintah Allah. Disebabkan ketaatan Nabi Ibrahim, Allah gantikan Nabi Ismail dengan seekor Kibas.

Tak terbayang rasanya apabila 'ayah nak sembelih aku'. Adakah aku sanggup meletakkan leherku untuk disembelih. Terlalu mustahil. Jika tahu, cepat-cepat cabut lari. Tak balik kampung. Pedulikan ! Itu andaian sahaja. Jangan doa yea.

Antara Aidil Fitri dan Aidil Adha, yang mana lebih besar manfaatnya?

Cuba teka?

Di Malaysia, secara lahiriah Aidil Fitri lebih meriah berbanding Aidil Adha. Cuti Aidil Fitri lebih lama dari cuti Aidil Adha. Malasnya aku nak senaraikan semuanya. Fikir sendiri yea :)

Kalau tengok dari sudut lain, kenapa takbir hari raya untuk Aidil Fitri habis sampai habis khutbah hari raya sahaja? Sedangkan takbir hari raya untuk Hari Raya Aidil Adha selama 3 hari? Habis, yang mana satu banyak kelebihan yea. Cuba buka minda. Cuba tengok apa yang Islam suruh. Bukan mak ayah suruh? Bukan guru-guru suruh?

Bermula 10 Zulhijjah selepas maghrib 25/10/2012, umat Islam disunatkan bertakbir sehingga 13 Zulhijjah. 10 Zulhijjah bertakbir dan seterusnya melakukan ibadat korban sampai 13 Zulhijjah. Jadi 11, 12 dan 13 Zulhijjah dipanggil hari Tasyrik. Haram berpuasa pada hari tersebut.

Ingat!

Ibadat korban hanya boleh dilaksanakan selepas khatib (Imam yang membaca khutbah hari raya aidil adha) membaca khutbah. Ibadat korban ini akan berterusan sehingga EMPAT hari  iaitu 10, 11, 12, 13 Zulhijjah.

Aku pernah bertanya pelajarku. Bila hari raya aidil adha mengikut bulan Islam. Ada yang menjawab 26/10/2012. Jawapan mereka betul. Tetapi adakah setiap tahun 26/10 itu akan jatuh hari raya haji? Semua  senyap. Aku tak salahkan mereka. Mereka kurang pendedahan tentang bulan Islam kerana 'agung' kalendar masihi.

'9 Zulhijjah sehari sebelum hari raya korban'

Pada Kalendar kebanyakan yang tertera bermula JAN 2012. Bukan MUHARAM 1434 H. Habis siapa yang perlu dipersalahkan? Sejak pemerintahan Saidina Umar atau Khalifah Kedua umat Islam memperkenalkan bulan Hijri ini. Adakah masih ada negara 'Islam' yang menggunakan kalendar ini? Atau kita mengikut peredaran negara-negara bukan Islam? Jawab sendiri  yea sebab aku tiada jawapan buat masa sekarang.

Ini Hadis yang berkaitan dengan Hari RAYA ini.

Diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Anas r.a, yang bermaksud: "Rasulullah SAW datang ke Madinah, sedangkan mereka sedang sibuk bergembira selama dua hari. Maka Rasulullah SAW bertanya: Hari apakah yang dua hari ini? Mereka menjawab: Kami biasa bergembira selama dua hari pada zaman Jahiliah: Kemudian Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT telah menggantikannya dengan hari yang lebih baik daripada dua hari itu bagi kamu iaitu Aidilfitri dan Aidiladha." (Diriwayatkan Imam Abu Daud dan an-Nasai daripada Anas)

 “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Berdasarkan sebuah hadis (terjemahan) yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai Allah daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih."

 Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a: Diriwayatkan daripada Ibnu Juraij katanya: Aku telah diberitahu oleh Ata' daripada Ibnu Abbas dan Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a kedua-duanya berkata: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri) dan sembahyang Hari Raya Korban (Aidiladha). Selepas beberapa ketika aku bertanya Ata' tentang perkara tersebut: Lantas dia menjawab dengan berkata: Aku telah diberitahu oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansariy r.a bahawa: Tidak ada azan bagi sembahyang Hari Raya Fitrah (Aidilfitri), baik ketika imam keluar atau sesudahnya. Juga tiada iqamat atau apa-apa pun.

Bagaimana pula dengan ibadat haji mereka yang mengerjakan haji?

Susah bagi aku untuk menerangkan keadaan sebenar. Hal ini kerana aku masih belum melaksanakan ibadat haji atau umrah. Teringin sangat pergi ke sana. Kebanyakan kawan-kawan atau orang yang telah pergi haji mengatakan, Allah akan menghantar 'kad jemputan' ke sana. Bagaimana 'kad jemputan' itu? Oh! Aku tak tahu. Wallahua'alam

Jika aku banyak tentang ibadat haji ini aku akan cuba kongsi di sini. Cukuplah setakat ini dahulu. MAAF andai aku tersilap berbahasa di sini. Aku hanya insan yang kerdil yang cuba belajar dan terus belajar.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA!

SELAMAT BERCUTI!

~ كل عام وأنتم بخير ~

2 ulasan:

  1. sy msh mementingkan kalendar hijri..sbb tu bila buat surat pasti ade tahun hijri..kalendar di meja sy juga mesti kena ada tahun hijri..hehehehe..minggu ni sy duk layan bacaan talbiah n tgk mekah live..rindu sgt2..selamat hari raya aidiladha..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat hari aid adha. Insya Allah kita sama-sama usaha ingatkan bulan2 Islam ini. Moga kerinduan ke Baitullah akan dapat mendapat jemputan ke sana lagi.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...