18 Oktober 2012

Doa tanpa Solat.

Dalam Tafsir HAMKA, pernah diceritakan kisah semasa beliau menjadi tahanan.

Seorang polis datang meminta doa dari beliau. Beliau menulis doa dalam huruf rumi kerana polis itu tidak tahu tulisan jawi atau arab. "Allahumma Aslamtu Nafsi ilaika".

Kemudian beliau menyerahkan kertas doa itu. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu. Sebelum sempat dia keluar dari bilik tahanan, beliau memegang tangan polis itu.

"Apakah sudara mengerjakan  solat lima waktu?" tanya Hamka.

"Selama ini belum," katanya berterus terang.

"Doa ini ajaran Nabi Muhammad dan bacaan Nabi Muhammad sendiri. Padahal baginda tetap solat. Dia tidak membawa kesan kalau saudara tidak solat terlebih dahulu," kata Hamka.

*****************
'Doa seorang ulama'. Moga dipelihara Allah'

Adakah umat akhir zaman ini mampu menyempurnakan solat 5 waktu yang menyamai 50 waktu solat sebagimana diperintahkan Allah dalam kisah Isra' Mikraj. Ketika inilah disyariatkan solat. Benarlah kata Nabi Musa kepada Nabi Muhammad SAW: "Umatmu tidak mampu mengerjakan 50 kali solat fardu,".

Rasulullah naik berjumpa Allah dan minta diskaun. Selepas beberapa kali, akhirnya dapat kurang 5 waktu sehari semalam. Tapi Nabi Musa mengatakan lagi," Umatmu tidak mampu,".

Benarlah telahan Nabi Musa kerana beliau melihat umatnya (Bani Israel) tidak mampu melaksanakan perintah Allah.

Ya Allah, Peliharalah ibadat kami iaitu umat akhir zaman yang berusaha menyempurnakan solat yang Engkau fardukan ke atas kami. Jauhilah kami dari memandang remeh urusan solat ini. Bantulah kami walaupun banyak godaan yang berada disekeliling kami. Aminnn Ya Rabba Aaalamin.

3 ulasan:

  1. ya Allah tetapkanlah iman kami..peliharakan la solat kami..semoga kita sentiasa diberi petunjuk dalam kehidupan harian..:)

    BalasPadam
  2. ya MuqollibilQulub Thabbit Qolbi A'la Dinik (^_^)

    BalasPadam

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...