Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

16 Disember 2012

Ke Kota Samarahan.

Pernah dengar nama Kota Samarahan? Kalau anda tidak tahu boleh buat google maps. Banyak maklumat aku cari tentang kota ini. Tidak banyak yang dapat membantu.


Asal tiket kapal terbang MAS atau Air Asia tidak ada. Apabila membuat panggilan ke bahagian pengambilan pelajar di sana, Abang dan adikku menempah tiket dari KUL-MYY & MYY-KCH. Jika dari KUL-KCH, memang susah. Tiket ini 'hot'. Hampir tiada tempat. Semalam dia bertolak ke Putrajaya dengan menaiki bas. Dari Putrajaya,  dia akan ke Lcct . Semuanya berjalan lancar.

Orang semenanjung perlu mendapatkan Dokumen Sementara dari pejabat imigresen dengan harga RM5. Dengan syarat membawa surat tawaran ke sana. Ini seolah-olah Borneo adalah negara lain. Jika belajar sejarah, ada perjanjian mengenainya.

Tahniah!

Adikku mendapat peluang belajar & kerja di Kota Samarahan. Dia sangat susah hati walaupun  dia adalah seorang lelaki. Susah hati kerana 'kosong' maklumat tentang kota ini. Apatah lagi dia belum pernah naik 'belon'. Dengan bantuan sepupuku di sana, sedikit maklumat dapat diketahui.

Sebelum ini dia sangat bersungguh-sungguh untuk menemani aku ke negeri pantai barat (tempat kerjaku). Dia sangat bersedia untuk menjadi pemandu buatku. Apakan daya...manusia merancang, sebaik-baik perancangan dari Allah.

Dengan jasa baik pihak sekolahku, aku meminta dikecualikan mesyuarat kali pertama pada 26/12/2012. Alhamdulillah, Allah mempermudahkan segala urusanku. Terima kasih Ya Allah. 27/12...insya Allah aku akan bertolak ke sana. Minta doa dari kalian. Semoga perjalananku berjalan lancar. Rabbi Yassir Wala Tuassir Ya KARIM!

1 ulasan:

  1. alhamdulillah..tahniah buat adik cik sufi..yeyeyeye..dapat naik belon..insyallah sy pon naik belon ke negara seberang bulan depan..;)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...