16 Mei 2013

Kisah Solat Dhuha.

Hadiah hari guru sangat bermakna buat saya adalah buku novel Demi Dhuha. (cuba guna 'saya')

Ada banyak lagi hadiah lain, saya sangat menghargai pemberian anda semua terutama nasi lemak. Kenyang. Hadiah yang adil kerana semua guru dapat nasi lemak.

Terima kasih ayyuhattolabah!

Moga kalian mudah dapat ilmu dari semua guru. Allah pasti memberi kebaikan atas keikhlasan anda mengendalikan program sambutan hari guru 2013. Saya sangat terhibur. Hehe...

Kembali kepada Kisah dhuha. Teringin berkongsi. Aku harap kita semua dapat pengajarannya.

Jom layan...


Dalam Al-Quran, surah Ad-Dhuha:


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالضُّحَىٰ [٩٣:١
Demi waktu dhuha,

وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ [٩٣:٢]
Dan malam apabila ia sunyi-sepi - 

مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ [٩٣:٣]
(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ [٩٣:٤]
Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. 

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ [٩٣:٥]
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.

أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَىٰ [٩٣:٦]
Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan?

وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ [٩٣:٧]
Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)?

وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ [٩٣:٨]
Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan?

فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ [٩٣:٩]
Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya,

وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ [٩٣:١٠]
Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik;

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ [٩٣:١١]
Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. 

***********


Pak Cik Hamdal, seorang pengutip barang terbuang sentiasa menunaikan solat dhuha. Solat ini bermula selepas matahari naik sepenggalah. Mengikut ilmu falak syarie, matahari naik 20 darjah dari ufuk bumi. Ketika itu dinamakan waktu Dhuha sehingga matahari berada di atas kepala.

Pakcik Hamda diujil dengan kemiskinan. Ketika mencari barang buangan, dia dicari oleh puak samseng yang menjadi pencuri, peragut dan sebagainya untuk mendapatkan wang dengan mudah. Dia dipukul, wang hasil jualan barang buangan diambil. Sedangkan wang itu untuk digunakan untuk keperluan hari esok dan yuran persekolahan anaknya.

Anaknya menjumpai dompet yang dicari oleh samseng itu. Ketika ini anak dan isterinya meminta Pakcik Hamdal menggunakan wang dalam dompet itu untuk kegunaan makanan mereka. Dengan keimanan, Pak Cik Hamdal tetap tidak akan menggunakan duit itu dan akan memulangkan kepada tuan punya dompet.

Encik Salleh pula adalah usahawan yang berjaya. Ketika senang dia solat Dhuha. Jika sibuk dengan urusan kerja, dia tinggalkan. Apabila ditanya tentang kejayaannya, dia kata:

"Saya sentiasa membangunkan keyakinan diri dengan mendirikan solat dhuha. Dengan mendirikan solat dhuha fikiran jadi jernuh dan hati akan tenang. Seseorang yang mengerjakan sesuatu dengan fikiran yang jernih dan hati tenang dapat meraih hasil sebanyak mungkin."

"Rasulullah pernah berpesan bahawa sesiapa yang mengerjakan solat dhuha enam rakaat pada hari itu, seluruh keperluannya akan dicukupkan oleh Allah. Oleh itu saya yakin jika seseorang melakukan solat dhuha, Allah akan memberikan rezeki kepadanya." kata Encik Salleh penuh yakin.

"Solat yang dilaksanakan ketika orang sedang sibuk  pada waktu matahari naik sepenggalah ialah solat dhuha. Ketika itu, ramai orang lupa dan lalai. Dalam keadaan seperti ini, jika seseorang melaksanakan solat dua rakaat atau lebih, maka dia akan dapat mengawal nafsunya. Seseorang yang tiada pekerjaan pula biasanya mengamalkan solat ini kerana mengharapkan sesuatu atau hajatnya termakbul, termasuk dimurakan rezeki," kata Encik Salleh semasa berbincang dengan Pakcik Hamdal.

"Adakah niat seperti itu salah?" tanya Encik Salleh.

"Menurut pemahaman saya, tidak. Lakukanlah solat dhuha agar mendapat rezeki, mendapat pekerjaan, dan dibentangkan jalan menuju kemudahan kerana solat dhuha memang rohnya rezeki. Apabila seseorang ditimpa kesusahan, dilanda kebingungan, maka jika dia melaksanakan solat sunat dhuha dengan benar dan khusyuk, insya Allah apa yang diingini akan dimakbulkan." Pakcik Hamdal berhenti seketika sebelum menyambung penjelasannya.

"Tetapi ia mesti berlandaskan usaha secara zahir, bukan hanya meminta dalam solat dhuha atau menunggu keajaiban dari langit," jelas Pakcik Hamdal.

Encik Salleh diuji dengan kejahatan anak perempuan tunggalnya. Ketika Encik Salleh dan isteri pergi menunaikan haji, gadis jahat ini membuat fitnah sehingga memenjarakan Pakcik Hamdal. Walaupun berada dalam penjara, Pakcik Hamdal tetap solat tahajut dan solat sunat Dhuha. Dia berusaha redha dan sabar.

Terlalu banyak kisah menjadi pengajaran. Begitu juga dengan kisah dua anak Pak Cik Hamdal. Mereka berdua merupakan anak yang taat, soleh dan solehah. Tidak pernah tinggalkan solat dhuha dan tahajut. Yang menakjubkan anak lelakinya yang menduduki peperiksaan menjawab soalan dengan betul da tepat. Hal ini mengejutkan gurunya. 

Nak perempuan Pakcik Hamdal pula, sanggup dipukul dan dicabuk dengan pintalan akar-akar kayu oleh anak Encik Salleh ketika sedang solat dhuha. Paling menakjubkan, dia tidak rasa sakit. Sebaliknya yang memukulnya keletihan kerana terlalu lama memukul.

Anda boleh membacanya dalam buku novel islami dari Indonesia yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu.

SUMBER: DEMU DHUHA oleh Muhammad Makhdlori. PTS2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...