12 Ogos 2013

Hero Pembaharuan.

Bukan seorang ulama'. Bukan seorang Mufti. Bahkan beliau hanyalah seorang guru di sekolah. Sebagai seorang penjawat awam, tiada satu pun perbuatan dan aktivitinya menyalahi peraturan atau undang-undang dalam negaranya. Seorang tokoh pemikir masa hadapan, beliau bercita-cita menubuhkan satu organisasi yang tersusun untuk mendidik generasi akan datang. Tanpa disangka, beliau dibunuh dalam komplot yang terancang oleh pihak kerajaan. Sangat tragis sehingga jenazahnya diiusung oleh adik-beradiknya walaupun perempuan. Tidak dibenarkan solat jenazah di masjid. Polis berkawal dan semua penduduk tidak dibenarkan keluar dari rumah walaupun hanya mengintai. Ada seorang lelaki yang mengintai untuk mengetahui perkara yang sedang berlaku, dia ditangkap dan dihumban ke penjara. Alangkah kejamnya.


Tokoh ini menubuhkan Ikhwanul Muslimin  yang membawa maksud 'ikatan orang-orang Muslim'. Tokoh ini juga yang menyusun doa-doa ma'thur atau Al-Ma'thurat. Beliau adalah Imam Hasan Ibnu Ahmad Al-Banna.

Ikuti kisahnya dalam video ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...