12 Ogos 2013

Pengkhianatan Pemimpin Mesir.

Perkembangan Ikhwanul Muslimin bertambah pesat dan menakutkan rejim Mesir dan penjajah Barat untuk membentuk negara haram Israel. 12 Feb 1949, Imam Hasan Al-Banna syahid ditembak. Apabila dihantar ke hospital, tentera dan polis tidak membenarkan beliau dirawat. Pengasas Ikhwanul Muslimin ini dianggap pemberontak. Beliau meninggal dunia kerana kehilangan banyak darah. 1950, IM bergerak dengan memakai tagline pertubuhan agama semata-mata. Namun diharamkan kerana 'dosanya' menuntut pelaksanaan undang-undang syariah di Mesir. Tokoh besar IM yang menjadi rujukan selepas ketiadaan Imam Hassan ialah Sayyid Qutb, Hassan Hudaibi dan Abdul Kader Audah. Tokoh Muslimah seperti Zainab Al-Ghazali, Hamidah Qutb dan Aminah Qutb.

Zaman pemerintahan Jamal Abdul Naseer berkiblatkan negara soviet. Dunia menyaksikan penderitaan puluhan ribu anggota IM yang dipenjarakan. Tokoh IM spt Dr Abdul Kader Audah, Sayyed Qutb, Fattah Ismail dan lain2 telah syahid. Zainab Al-Ghazali dipenjarakan dan melalui penyiksaan yang meruntun perasaan.

'Jamal Abdul Naseer'

1970, Jamal Abdul Naseer mati akibat serangan jantung mengejutkan rakyat Mesir dan dunia Arab. Media menghantar mesej bahawa Jamal Abdul Naseer mempunyai jutaan pengikut yang setia dan sentiasa diingati dslam rakaman sejarah Mesir

Anuar Sadat, pengganti Jamal Abdul Naseer. Anuar tidak mempunyai karisma dan kurang kurang pengaruh politik. Kepimpinannya bergantung sepenuhnya kpd Islam. Digelar 'Presiden Orang Beriman'. Mendapat liputan media ketika solat di masjid, memperbanyakkan program Islam dan kursus agama di sekolah, membina masjid dan menggunakan nilai Isam dalam kenyataan umum. IM yang ditahan dan ditindas oleh kerajaan Jamal Abdul Naseer telah dibenarkan bergerak secara bebas.

Pada Perang 1967, semenanjung Sinai ditawan oleh Israel. Anwar Sadat yang berkiblatkan Amerika ingin memenangi hati rakyat. Anwar telah menggunakan ulama' IM untuk menaikkan semangat rakyat untuk menawan kembali wilayah Sinai. Akhirnya Perang Ramadhan atau Perang Oktober 1973 telah meletus dan dimenangi oleh Mesir dengan bantuan Para Ulama' IM yang ikhlas.
'Anwar Sadat'

Seruan IM terhadap pemerintah Mesir untuk melaksanakan undang-undang syariah semakin bergema. Pada masa yang sama Israel semakin mengganas menodai kesucian Masjidil Aqsa. Tuntutan terhadap Anwar Sadat untuk mengotakan janji terus didesak. Anwar semakin menjadi pro-Amerika.

Anwar Sadat bersembunyi atas nama Islam. Muncul kumpulan jihadist yang ekstrem. kumpulan ini dianggotai oleh bekas tahanan dari IM. Anwar telah memperkenalkan undang-undang keluarga Islam tapi ditentang oleh puak radikal. Anwar juga memperkenalkan Dasar Ekonomi Terbuka. Dasar lebih menampakkan pengaruh Amerika. Kedutaan AS juga dibuka. Isu Perjanjian Kem David menampakkan pengaruh Barat dalam pemerintahan Mesir. Budaya pop Barat masuk dalam kebudayaan Mesir sehingga rosak akhlak muda mudi.

Kemuncak kebangkitan Islam 1979. Berlaku rampasan Masjidil Haram, serangan Soviet ke atas Afghanistan dan Revolusi. The Black Friday di Iran. Anwar Sadat menyeru supaya agama dipisahkan daripada politik iaitu tidak menjadikan politik Islam sebagai teras pemerintahan. Anwar Sadat mengambil langkah drastik dengan menekan pertubuhan. Siswa Islam di universiti dan mengharamkan gerakan Islam yang menggugat negara. Anwar mengawal masjid dan institusi agama kerajaan serta institusi yang bergantung kepada kerajaan untuk mengawal semua khutbah dab aktiviti masjid. Walaupun Anwar mengisytiharkan Islam agama rasmi dan syariah sumber utama perundangan, semua ini untuk mengaburi mata rakyat. Ramai tokoh aktivis IM dihumban dalam penjara dengan alasan menggugat ketenteraman awam.
'Perjanjian Camp David'

Perjanjian Camp David merupakan satu pengkhianatan terhadap bumi Palestin. Anwar Sadat telah mengikhtiraf entiti haram Israel. Walaupun mendapat tentangan para ulama', Anwar tetap dengan pendiriannya. 1981 tangkapan besar besaran terhadap tokoh IM lebih 2 ribu orang. 6 Oktober 1981, Leftenan Kholid Islambouli telah menembak Anwar Sadat. Tragedi ini berlaku ketika Anwar Sadat menghadiri perbarisan tentera Mesir bagi memperingati ulang tahun Yom Kippur atau Perang Arab Israel pada tahun 1973. Perang ini sebuah kebaggaan bagi Mesir. Inilah harga yang perlu dibayar oleh Anwar Sadat.

~ Buku Mesir Sebelum dan Selepas Dr Mursi oleh Riduan Muhammad Nor dan Abdul Malik Abdul Karim~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...