Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

09 November 2013

Tahun Baru Hijrah 1435H

Assalamualaikum. Salam maal hijrah 1435H. Semakin lama, jarang aku update blog. Terasa banyak halangan. Yang sebenarnya tanggungjawab lebih banyak dari masa yang ada. Betul kan?

Banyak sangat aku lupa buat coretan di sini. Tertangguh. Akhirnya lupa. Biasanya, aku akan buat terus kerja tertangguh jika teringat. Jika tidak, memang aku tak akan sentuh kerja itu.


Minggu lepas sempat pergi picc, kuis dan percint 9. 
Di picc ada program avail. Macam pusat karaoke. 
Orang lama seperti ayahku mana tahan dengan semua ini. Pening kepala. 
Bawa pergi kuis. Nak keluar dari putrajaya 2 kali pusing tempat sama. 
Dah banyak kali pergi putrajaya, aku masih tak kenal jalan sana. Hampir seharian juga berjalan-jalan. 

**
**
**
**

Laptop ecer yang aku gunakan sejak 2009 bermasalah. Keluar' start up repair'. Buka sekejap tiba-tiba mati sendiri.  Baru 4 tahun guna dah rosak. Lasak dan banyak buat eksperimen. Belajar format. Godek sana. Godek sini. Sekarang dah bertukar dengan toshiba.

Terkejut juga kalau toshiba murah tak sampai rm1,500. Memang murah jika guna processor lama intel pentium. Sekarang dah dah guna processor i7. Kira ok la. Aku up 6GB RAM. Banyak lagi aku tak tahu. Yang paling penting, kerja tertangguh dapat diteruskan. Jadi tak boleh banyak rehat.

Seperti tahun-tahun sebelum ini, aku banyak tugasan luar. Terasa lagi banyak tahun ini. Adakah lagi lama bekerja, lagi banyak keluar? Jika diperhatikan, mereka tak banyak keluar.
Dahulu dah banyak kerja luar sebab itu sekarang mereka banyak kerja dalam. Otak aku sentiasa kena fikir positif supaya tekanan tidak terasa. Aura positif kena pahat dalam diri. Ambil peluang untuk terus belajar.

Terasa juga dipergunakan. Iblis sudah datang hasut. Pedulikan. Belajar dari pengalaman. Paling mengecewakan apabila pencapaian kita dinilai mengikut emosi. Tidak profesional. Apa pun keadilan Allah itu yang utama. Mungkin Allah uji kita dengan kegembiraan seseorang yang berhati 'syaitan'. Moga Allah memberi hidayah dan membalas setimpal dengan perbuatannya.

Hidayah! jangan terperasan nama ada tertulis di sini.

Jika dimurahkan rezeki, kami berlima akan mengerjakan umrah. Hanya menunggu kelulusan visa dari Arab Saudi. Sebelum ini, rancangan mengerjakan umrah pada bulan ramadhan tertangguh. Ada hikmahnya. Ditakdirkan pada tarikh yang dirancang, aku dalam keadaan ma'zurah. Allah Maha Mengetahui. Harap sangat kali ini dijemput menjadi tetamu Allah.

Ya Allah, jemputlah kami sebagai tetamu yang istimewa. Berilah kesihatan yang baik. Permudahkanlah semua urusan kami. Permurahkanlah rezeki kami. Hanya Engkau yang kami mohon pertolongan.Aminn..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...