Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

04 Disember 2013

Nama.

Pihak ejen telefon lagi. Visa aku masih sangkut. Ujian sebelum jadi tetamuNya. Teringat kata-kata kawanku ," banyak ujian untuk kita sebelum umrah". Ya. Ujian aku dalam bentuk yang lain. Setiap orang pasti berbeza. Itulah cantiknya aturan Allah.

Aku google nombor telefon jabatan pendaftaran negara. Kemudian jabatan imigresen. Kesimpulannya, aku perlu buat pindaan ic. Perlu dibuat berdasarkan nama pada surat beranak. Sempat lagi jpn cakap," awak perlu sedar sejak dahulu lagi". Toin!

Aku tak boleh undur ke belakang lagi. Aku akan selesaikan masalah ini secepat mungkin. Semoga Allah memberi petunjuk kepadaku.

Aku mesej puan jpnm yang pernah berurusan dengan aku. Cadangan diberikan. Suka dengan cara layanan puan ni. Syabas jpnm kerana mempunyai staff seperti beliau.

Pihak imigresen minta aku bawa passport dan surat pengesahan jpn. Mereka akan catat maklumat itu pada helaian observation.

Setelah pasport diserahkan semula kepadaku, terus ke imigresen. Sempat lagi pegawai tu kata, " mesti awak ada masalah ptptn. Biasa la orang muda sekarang," ringan mulutnya. Pegawai imigresen lelaki. Pegawai perempuan ok lagi kalau komen.

"masalah saya tiada kaitan dengan ptptn," terus aku cerita masalah yang hadapi ini.

"Ini memang jauh sangat ni," kata pegawai ini. Satu huruf sahaja terlebih. Tapi suara itu tidak terkeluar. Tak guna aku bertikam lidah dan habiskan masa untuk menyembang lebih. Peramah bukan caraku secara realiti.

"Adik terus ke kaunter 9 ye".

"Terima kasih,"

Tak banyak soal pegawai perempuan ini. Cuma diminta pasport, surat beranak asal, ic asal , surat beranak ayah dan salinan ic ayah. Terus ke pegawai atasannya dan tulis "Bearer's is also known as...........". Selesai.

Terus ke wakil ejen dan serahkan pasport dan surat pengesahan jpn. Harap aku dapat visa. Ya Allah benarkan aku menjadi tetamu Mu. Aminn.

Pasal pindaan nama, aku tangguhkan dahulu kerana melibatkan banyak pihak.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...