Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

16 Julai 2014

Awak Marah Ke?

Kejadian tahun 2010 berulang kembali. Memalukan. Bukan sahaja guru malah malu dengan keadaan pelajar sekolah agama yang dianggap oleh semua orang di sekeliling sebagai pelajar yang baik. Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Apa yang boleh aku buat? Kemarahan terluah tetapi adakah itu sekadar tontonan pelajar? Tiada cara penambahbaikan untuk menangani masalah ini. Aku tidak menunding jari kepada orang lain. Aku sendiri lemah. Jika aku lemah, apatah lagi pelajar? Jika guru buta agama, anak murid apatah lagi. Pergaulan bebas antara mereka dibiarkan. Pengisian agama sekadar program sekolah. Hebat di atas kertas tetapi hakikatnya keberkesanan ZERO! 




Apa dayaku? Media dan orang sekeliling mereka sangat memainkan peranan terhadap perubahan tingkahlaku mereka. Ibu bapa paling utama. Ya Allah, Ampunilah dosa kami.

p/s: Wahai remaja, jangan terlalu ikut perasaan. Ingatlah sumbangan ibu bapa dalam membesarkan kalian. Sehingga diri anda tiada cacat cela. Mereka sangat sayang kepada anak-anak. Anak-anak adalah kebahagiaan mereka. Melarikan diri tidak menyelesaikan masalah. Membiarkan ibu bapa menangis siang dan malam memikirkan apa yang telah berlaku pada waktu ini. Anakku makan atau belum? Anakku tinggal bersama siapa? Siapakah yang mereka jumpa? Orang baik atau orang jahat? Polis jumpa atau belum?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...