09 Januari 2015

Imbas Sejarah Andalusia.

1 April 1492. April Fool. Tarikh inilah menyaksikan pembunuhan umat Islam Andalusia atau Sepanyol beramai-ramai. Mereka ditipu untuk memberi kebebasan pergi ke negara yang mereka inginkan. Sebaliknya mereka dikumpulkan dan dibunuh tanpa belas kasihan. Kapal-kapal dibakar ditengah lautan.
Kejatuhan Islam Andalusia bukan disebabkan kekuatan tentera Ratu Isabella dan Raja Ferdinand, sebaliknya angkara pemimpin-pemimpin yang diberikan amanah sudah jatuh cinta kepada dunia dan takutkan mati.
Perebutan kuasa antara bapa, Raja Abu Al- Hassan dan anaknya Raja Abu Abdullah atau Raja Muhammad XII memburukkan keadaan. Bertambah buruk perjanjian sulit yang termaterai antara Raja Muhammad XII dan Raja Ferdinand. Kerabatnya Putera Cid Hiaya atau gelatan kristian, Don Pedro de Granada murtad dan berkhidmat dengan kerajaan Kristian dan menggunakan muslihat ke atas gabenor2 untuk menyerahkan wilayah tanpa pertumpahan darah.

Kita tidak pernah belajar sejarah kejatuhan Andalusia. Perpecahan pemimpin Islam, memberi peluang kepada musuh untuk menguasai beberapa daerah sehingga dapat menguasai keseluruhan wilayah itu. Bantuan tetapi ada muslihat. Bijak mengambil peluang ke atas kelemahan dan perpecahan sesama Islam. Sejarah pasti berulang jika kita tidak bersatu.

Bacalah 2 buku ini supaya sejarah tidak berulang. Taktik musuh Islam tetap sama dulu, kini dan selamanya. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...