Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

10 Februari 2015

Rumah

Keberanian yang ada ini,  aku buat pinjaman untuk buat rumah. Bajet rumah semi-D 200k dengan keluasan 20 x 50. Sekarang tambah 22x50. Sangat menakutkan apabila hanya 30% proses, duit mengalir hampir 25k. Proses ini bermula bulan Disember 2014. Walaupun hujan,  proses ini tetap diteruskan.

10 Feb 2015-Selasa.

Sekarang tinggal 55k tinggal untuk proses seterusnya. wayering Elektrik 10k. Air 10k. Syiling dan mozek tidak termasuk lagi. Aku sudah tidak nampak ikhtiar lain lagi. Duit kutu aku dapat paling awal RM1200. Duit itu akan habis bila buat pembayaran kepada Pak Din.

Aku sangat berharap semua ini akan berakhir. Sekarang aku dikatakan sangat berjimat cermat. Teringin beli sesuatu,  tangguh dulu. Kesabaran sangat diperlukan. Aku nak pinjam duit siapa untuk buat pembayaran. Hanya seorang yang aku nampak. Tetapi hatiku menghalang kerana anaknya sakit dan memerlukan perbelanjaan yang banyak.

*********
Rumah ini telah siap sepenuhnya pada bulan Ogos 2015. Bulan Februari 2016, rumh semi-D ini telh disewa. Alhamdulillah atas anugerahmu. Hasil ni juga hasil kerja keras ibubapaku. Mereka penguat semangatku untuk siapkan sepenuhnya dari A to Z. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...