22 Oktober 2016

Penandaan

Resah menanda kertas kod 31. Memang patut ustaz yang mengajar pada hari sabtu setiap minggu kecewa.

Perangai pelajar yang tiada adab. Perlu difahami bahawa adab diajar di rumah. Bukan di sekolah. Ibu bapa perlu ambil peranan untuk 'adab'kan anak sebelum hantar ke sekolah. Para guru hanya bantu.

Kecewa. Kecewa. Dan kecewa. Sebati dalam diri guru-guru. Beri kerja rumah, buku tetap kosong. Ada yang hantar soalan sahaja. Apa kami boleh buat?!

Setiap tahun, kejadian yang sama tetapi orang berbeza. Semakin lama, semakin mencabar. Kesabaran guru perlu dilipat kali ganda.

Kali ini aku banyak menanda kertas. Cabaran masa dan kemampuan diri sangat terbatas.

Pertama kali menanda kelas (guru lain ajar) hanya seorang pelajar yang lulus. Guru berkenaan cuti bersalin 2 minggu sebelum peperiksaan. Tiada guru ganti. Aku juga tidak mampu masuk kerana waktu mengajar sendiri 31 waktu. Kelas Pt3 terpaksa digabungkan.

Tahun paling teruk.

Antara kekangan, guru yang keluar tiada pengganti. Guru yang baru masuk, bukan gpi atau gba. Tugas semakin menimbun dan buat mana yang termampu.

Moga ada sinar pada tahun depan,  2017.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...