03 Oktober 2017

Awak suka saya tak?

Isu remaja diluar jangkaan. Mereka kelihatan matang, tetapi hakikatnya masih kanak-kanak. Media massa seperti FB, IG, Tweet, Wechat, What'Up dan banyak lagi mengundang gejala sosial yang lebih serius. Tahniah buat mereka yang tidak mempunyai akaun tersebut!

Mudahnya mereka berkomunikasi.
Mudahnya mereka menabur fitnah.
Mudahnya mereka dapat maklumat.
Mudahnya mereka mendapat cerita.
Mudahnya mereka mendapat kawan.
Mudahnya mereka sindir menyindir.

Segalanya bertambah mudah. Hanya mempunyai telefon dan talian internet. Semuanya dihujung jari. Benarlah! jari sedang berkata-kata.

Ujian semakin banyak. Belum selesai ujian pertama, masuk ujian kedua. Itulah rutin hidup. Hidup sendiri ada masalah, masih cuba selesaikan masalah orang lain.

Tiada manusia yang sempurna. Tiada manusia impikan neraka. Tiada manusia cita-cita hidup susah. Tiada manusia mahu pegang 'api'.

الدين النصيحة
'Agama itu adalah nasihat'

Jika ada perselisihan faham, cubalah berhadapan 'face to face'. Bercakap. Luahkan. Menangislah. Pastikan ada orang tengah yang dihormati oleh kedua-dua pihak. Jika tidak, akan berlaku tumbuk menumbuk. Lebih parah jika ada 'pengadu domba'.

Maaf atas kekurangan diri ini. Bagai tiada masa untuk kalian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...