21 November 2019

Sehari Lagi

Muka tidak bersalah. 
Muka 'slamber'.

Aku tidak  baca air muka mereka. Tipu atau sebaliknya, aku tidak tahu. 

Entah kali ke berapa aku tak tahu mereka buat hal. Geram. Sukar dan berat untuk aku buat tindakan. Esok sehari lagi sekolah.

'mereka adalah baik tetapi ada sebab mereka buat hal' 

Kenyataan ini sukar nak percayai. 

Aku pernah buat prinsip, lebih baik tersalah ampun dari tersalah hukum. 

Hari ini aku masih bersabar kerana bukan aku yang menjumpai dan bukan aku yang menghidu. Aku masih jahil tentang bau vape. Kadang aku rasa, itu pewangi. Perisa itu meragui. Bukan bau rokok. Sukar aku mengesyaki mereka. Mereka kelihatan baik. Tegur guru. Mengikut arahan guru dalam keterpaksaan. Semua itu dapat dilihat pada wajah mereka.

Sejak aku doa supaya aku tidak melihat keaiban orang lain, aku menjadi sukar berburuk sangka terhadap orang lain. Aku hanya diberitahu itu ini berkaitan seseorang. Ya ke? itu terluah dari dua bibirku. 

Itu juga antara sebab suaraku sukar menggunakan key suara tinggi. Terlalu lama aku tidak jerit. Apabila kemarahan menguasai diri, aku sukar mengawalnya. Itulah perangai aku dahulu. Kesabaran ada hadnya. Ketakat ini, aku masih boleh bersabar. Doakan aku menjadi orang yang sabar dan tabah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...