17 November 2019

Skytrex

Alhamdulillah. 

Aku tidak pernah menyangka akan mengikuti program sedikit mencabar fizikal yang dimamah usia ini. Keputusan mengikuti atau menjadi guru pengiring ini adalah keputusan tiba-tiba dan mendadak. 

Mungkin keletihan yang menguasai diri setelah membuat tugasan terakhir sebelum cuti sekolah. Dorongan diri yang tidak mahu datang sekolah bertukar menjadi guru pengiring. Alhamdulillah tempat kosong telahku isi. Ini juga penghilang 'stress' diri ini. 

Skytrex yang terletak di Ayer Keroh Melaka menjadi tempat kunjungan kami kali ini. Pakej Pahlawan. Pakej untuk pelajar menengah bawah yang tidak terlalu mudah dan tidak terlalu susah. Sesuai dengan keperluan pelajar sekolahku.

Kasut yang aku pakai tidak sesuai untuk aktiviti ini. Aktiviti ini memerlukan kekuatan tangan dan kaki serta keseimbangan badan. Oleh itu kasut yang aku pakai menyebabkan kakiku sakit sebelum mula aktiviti. 'Glove' ada dijual dengan harga RM10. Kemudahan 'loker' disediakan dengan bayaran RM5. 

25 halangan yang perlu dilalui. Ada 3 'exit chicken'. Alhamdulillah semua pelajar dapat tempuhi 25 halangan ini. Seorang guru, terpaksa keluar ikut laluan 'exit chicken' kerana masalah kesihatan. 3 Tahun lagi menjangkau umur 50 tahun dan sempat melalui 6 halangan. Tahniah untuk semua peserta.

Ada sesuatu yang janggal bagi diriku terhadap pelajar sekolah agama, terutama pelajar perempuan. Mulut atau percakapan mereka tidak terkawal. Sehingga ada yang menjatuhkan maruah kawan di hadapan 'fasi'. Menganggap 'fasi' seperti kawannya. Ketawa sekuat hati. Jerit aku tidak salahkan mereka kerana terkejut dan takut. Aku begitu 'ortodok' kan? Ya. Mungkin. Aku tak salahkan mereka kerana itulah kefahamanku tentang agama. 

Zaman moden, zaman minda terbuka. Sangat terbuka bagiku terlalu bebas. Sedangkan Islam datang sebagai satu batasan supaya tidak melangkaui batas. Batas pergaulan. Batas percakapan. Batas bergurau. Inilah zaman yang tidak mementingkan adab sebelum ilmu. Teknologi telah mengambil alih dan mereka menjadi robot arahan teknologi.

Semakin lama, anak-anak generasi mutakhir ini telah mengenepikan adab. Aku sendiri tidak tahu nak salahkan siapa. Yang aku tahu, kita semua bersalah. Ibu bapa, guru, pemimpin... Bagiku sebagai guru, mereka perlu ditegur. Tetapi pendekatan perlu berbeza. Aku masih lemah dalam bab ini kerana aku jenis yaag tegur secara 'direct' atau ikut suka hati. 

Masa. Penjagaan masa sangat lemah. Hampir semua program yang dilaksanakan tidak dapat dijalankan mengikut masa yang dirancang. Aku sendiri akui kelemahan ini sukar dibendung tetapi bagaimana caranya?

Akhir kata, semua manusia mempunyai kelemahan masing-masing. Berlapang dada dan tidak mudah melenting iaitu sabar adalah elemen yang paling penting untuk dunia akhir zaman ini. Jangan berhenti mendidik. Suatu hari nanti, Allah akan menjentik hidayah buat kita semua dan sama-sama bertemu di syurga firdaus. Aminn.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...