19 Julai 2010

Hulagu Khan 1

Alhamdulillah..akhirnya aku dapat juga habiskan buku ini. Hulagu Khan adalah orang yang menjatuhkan, Baghdad selepas zaman kegemilangan Islam selama 500 tahun. Apabila kerajaan atau pemimpin Islam lemah dari segi rohani akhirnya umat Islam jatuh dalam fitnah yang amat dahsyat. Kerajaan Bani Abbasiyah berkhir dengan pemerintahan Sultan Al- Musta'shim Billah (640-656H/ 1242-1258M)

Pada masa pemerintahan Abbasiyah (132H/750M - 656 H/1258M), dunia Islam mengalami kemajuan yang pesat dalam bidang ilmu pengetahuan. Lahir cendekiawan Islam yang terkenal seperti Ibnu Sina, Al-Kindi, al-Farabi, Ibn Rusyd, al-Khawarizmi al-Razi dan ramai lagi.

Dalam bidang astronomi, muncul al-Farazi. Di Eropah beliau dikenali dengan nama al-Faragnus. Beliau menulis buku astronomi yang diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Gerard dan Johannes Hispalensis.

Tokoh-tokoh hebat yang lahir dalam pemerintahan Bani Abbasiyyah ini adalah Imam 4 mazhab. Imam Hanafi, Imam malik, Imam Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal.

Semasa penaklukan tentera Monggol ke atas Baghdad, ramai ulama' dan cendikiawan Islam di bunuh. Kitab-kitab di bakar dan dibuang dalam sungai Dajlah hingga air sungai itu berwarna hitam. semua kemajuan yang dibangunkan oleh Bani Abbasiyyah lenyap. semenjak itu, bermulalah zaman kemunduran umat Islam.

Pada zaman pemerintahan khalifah al-Musta'shim Billah, terdapat menteri yang menjadi duri dalam daging. Penuh dengan helah supaya dapat menggulingkan khalifah dengan berkerjasama dengan musuh Islam. Dalam entri ini, aku akan kongsi sedikit kisahnya supaya dapat diambil ikhtibar. Insya Allah...

***************************
Pada tahun 1215M, Genghis Khan menakluk negara China selepas berjaya merobohkan tembok besarnya. (Patutlah dalam cerita China ada pertarungan antara orang Monggol dengan Cina...itu biasa aku tonton di TV... Pasal cerita kungfu)Selepas itu Genghis Khan memberi tumpuan kepada Timur Tengah.

Pada tahun 1219M, tentera Monggol telah sampai ke Turki dan kemudiannya terus ke Samarkand. Mereka mendapat tentangan daripada pemerintahan Khawarizm iaitu Sultan Ala al-Din. Genghis Khan terpaksa berundur semula ke China.

Sepuluh tahun kemudian, Genghis Khan datang semula dengan tentera yang lebih besar. Mereka menakluk Bukhara, Samarkand, khurasan, Hamadzan, Quzwain dan sampai ke sempadan Baghdad.

Sultan Al al-Din memimpin semula pasukan tenteranya lalu berperang dengan orang Monggol di Mazindaram. Baginda terbunuh dan pasukannya dapat dikalahkan oleh tentera Monggol.

Putera Sultan Ala al-Din bernama Jalal al-Din. Beliau mengambil alih kuasa lalu berusaha menghalau orang Monggol. Mereka bertempur di Attock pada tahun 1224 tetapi tewas. Sultan Jalal Al-Din terpaksa melarikan diri ke India.

Kemudian Genghis Khan meluaskan jajahan takluknya hingga ke Azebaijan. Setiap negeri, wilayah dan daerah yang dilaluinya mereka melakukan pembunuhan, rampasan harta dan perkosaaan. Bangunan dan tempat kediaman dibakar.

Genghis Khan membahagikan kawasan jajahan takluknya kepada 4 orang puteranya, iaitu Junchi, Chagatai, Ogatao dan Tolui.

Tolui Khan menguasai Khurasan dan Parsi. Selepas Tolui meninggal dunia pada tahun 654H/ 1256M, wilayah yang dikuasainya dibahagikan kepada anak-anaknya. Hulagu Khan mewarisi wilayah Parsi.

Selepas kematian Tolui, Hulagu Khan berangkat bersama 200 ribu tenteranya ke Lurs yang terletak di utara Parsi. Apabila mendapat berita itu, Amir Lurs iaitu pemerintah kawasan Lurs meminta pendapat orang yanbg dipercayainya.

"Tentera Monggol ganas dan tidak bertimbang rasa. Sekiranya kita menyerah diri kita pasti dibunuh. Oleh itu lebih baik kita melawan. sekiranya menang, kita dapat hidup dengan mulia. Sekiranya terkorban, kita dapat pahala syahid kerana mempertahankan agama dan negeri kita," kata Sayyaf, ketua angkatan tentera Lurs.

Amir Lurs meminta bantuan ketenteraan melalui surat kepada khalifah al-Musta'shim Billah di Baghdad dan kerajaan Mesir tetapi mengecewakan.

"Kami tidak campur tangan dalam urusan negeri Lurs. Kami juga tidak mahu berperang dengan tentera Monggol. Kerana itu, kami tidak dapat memberi bantuan," kata Khalifah al-Musta'shim Billah dalam surat balasan kepada Amir Lurs.

"Hulagu Khan datang dengan 200 ribu tenteranya. Kerana itu kami berpendapat lebih baik elakkan dari berlakunya peperangan. Ajaklah mereka berdamai," demikian surat balasan daripada kerajaan Mesir.

"Wilayah Lurs dan Hashasim adalah tanah jajahan takluk Tolui. Kerana itu Hulagu Khan berhak merebutnya semula kerana kawasan itu menjadi miliknya sekarang," kata pemerintah Damsyik pula.

Amir Lurs beras kecewa kerana bantuan yang diharapkan daripada saudara seagama tidak kesampaian. Walaupun tidak mendapat bantuan daripada sesiapapun, namun Amir Lurs tetap bertekad menghadapi tentera Monggol. Beliau memimpin pasukan tenteranya berjumlah 50,000 orang.

Apabila Hulagu Khan sampai di Lurs, dia menghantar utusan bagi menemui Amir Lurs. Hulagu Khan memberi kata dua sama ada menyerah ataupun berperang. Amir Lurs memilih berperang kerana tidak rela tanah airnya dijajah oleh orang Monggol.

Amir Lurs memilih satu kawasan berbukit yang terletak di sempadan Lurs dengan Hashasim bagi menghadapi tentera Monggol. Beliau memerintahkan tenteranya membina kubu bagi memudahkan mereka menyerang tentera Monggol.

Apabila Hulagu Khan dan pasukan tenteranya sampai di situ, mereka terus mengepung kawasan itu. Amir Lurs dan pasukan tenteranya pula sudah bersiap sedia hendak berperang. Hulagu Khan mencari helah bagaimana hendak mengalahkan lawannya dengan mudah.

Biasanya sebelum peperangan dimulakan, Amir Lurs menghantar tiga pahlawannya ke depan bagi mengadakan tanding satu lawan satu dengan tentera Monggol. Tradisi itu tidak ada di kalangan tentera Monggol. Mereka lebih suka terus berperang daripada melakukan perlawanan tanding. Hulagu Khan seorang yang bijak. Beliau mahu memanfaatkan perkara itu sebaik-baiknya.

Beliau memilih tiga orang pahlawan Monggol lalu berpesan supaya melengah-lengahkan perlawanan itu. Dalam masa yang sama, dia merancang bagi melakukan serangan mengejut dari arah belakang. Ketika perlawanan berlangsung dan tentera Amir Lurs memberi tumpuan kepada pertandingan, tentera Monggol melakukan serangan mengejut dari belakang. Serangan itu menyebabkan tentera Amir Lurs kucar kacir dan kelam kabut. Akhirnya dengan mudah tentera Monggol dapat mengalahkan tentera Amir Lurs. semua tawanan dibunuh termasuk Amir Lurs.

Tentera Monggol mengganas di Lurs selama 3 hari 3 malam. Mereka merampas harta serta membunuh ramai penduduk. Kaum wanita diperkosa. Mereka yang terselamat terpaksa melarika diri ke negara jiran.

Negara Islam yang lain cuma mendiamkan diri dengan kekejaman yang dilakukan oleh orang Monggol terhadap penduduk Lurs. Mereka tidak berani bertindak keran beras gerun kepada orang Monggol.

"Sebaik-baiknya kita jangan masuk campur dalam masalah Lurs. Lebih baik kita jaga negara kita sendiri," kata Khalifah al-Musta'shim Billah apabila ada cadangan supaya membela nasib penduduk Lurs daripada penganiayaan orang Monggol.

"Bagaimana sekiranya Baghdad diserang oleh mereka dan orang lain tidak mahu membantu kita?" tanya salah seorang menteri khalifah al-Musta'shim Billah yang berasa simpati dengan penduduk Lurs.

"Orang Monggol tidak berani menyerang kita kerana sekiranya mereka menyerang kita juga pasti buruk padahnya," kata khalifah al-Musta'shim Billah dengan penuh yakin.

(Ini lah yang berlaku kepada Palestin. Masing-masing tidak mahu pertahankan saudara seislam. Fahaman nasionalism menular dalam diri umat Islam sekarang. Walaupun umat Islam ramai tapi umpama buih-buih dilautan)

***************************

"Hurnain dibunuh dan pembunuhnya masih belum dapat ditangkap. Ayah masih tertanya-tanya kenapa dia dibunuh dan siapa yang melakukannya," jawab Khalifah al-Musta'shim Billah apabila ditanya oleh anaknya, Abu Bakar (selepas lama dia termenung).

"Boleh saya berikan pendapat?" tanya Abu Bakar pula.

" Silakan," jawab Khalifah al-Musta'shim Billah.

"Saya yakin Hurnain kenal siapa yang melakukannya. Kerana itu mereka membunuh Hurnain dan semua ahli keluarganya."

" kenapa pembunuh itu sanggup melakukan kekejaman yang begitu dahsyat? Apa salah Hurnain? kenapa mereka yang tidak berdosa turut menjadi mangsa?"

" Ada dua kemungkinan. Pertama disebabkan dendam dan kedua disebabkan politik"

( Hurnain adalah Panglima Tentera Baghdad. Mati terbunuh kerana dendam. Disebabkan ketiga-tiga menteri khalifah bertelagah dalam hal pelantikan Panglima Tentera baru, akhirnya khalifah menggunakan cadangan anaknya, Abu Bakar melantik rakannya Rukunuddin al-Daudar. Akhirnya ketiga menteri yang masing-masing berbangsa Arab, Turki dan Parsi itu terpaksa akur dengan keputusan khalifah kerana takut dipecat. Masing-masing taksub kepada bangsa. Bukan membela agama. Ini antara punca kelemahan umat Islam )

*************************
Pagi itu seperti biasa pasar Kirkuk dikunjungi orang ramai bagi membeli barang-barang keperluan. Selain itu kawasan pasar juga menjadi tempat orang ramai berkumpul sambil berbincang berkenaan pelbagai perkara terutama isu semasa.

Sambil menggaru-garu janggut, Salman salah seorang pengunjung di pasar itu berkata," Kerajaan Bani Abbasiyah memerintah selama 500 tahun. Khalifah al-Musta'shim Billah adalah khalifah yang ke-37. Apabila dibandingkan dengan khalifah sebelumnya, maka khalifah sekarang adalah khalifah yang paling lemah sekali. Tambahan pula dia sudah tua dan tidak mampu lagi memerintah negara."

"Benar katamu sahabatku. Dahulu kawasan pemerintahan kerajaan bani Abbasiyyah begitu luas. seluruh tanah arab termasuk Afrika, Yaman, dan Habsyah tunduk dibawah pemerintah khalifah bani Abbasiyah. Tetapi sekarang Iraq dan Syam sahaja yang masih berada di bawah pemerintahan Khalifah al-Musta'shim Billah. Kawasan yang lain sudah memerintah sendiri dan mereka tidak lagi tunduk di bawah khalifah," kata Khomeini pula.

"Silap khalifah juga kerana memberi peluang kepada orang Turki bagi memegang jawatan penting dalam tentera dan politik. Ini menimbulkan kemarahan orang Arab. Kerana itu, satu demi satu megeri Arab memisahkan diri daripada kerajaan Bani Abbasiyah. Khalifah al-Musta'shim Billah melakukan satu lagi kesilapan yang paling besar dalam sejarah."

" Apa pula kesilapan yang dilakukannya kali ini?" ternyata Khomeini tidak dapat menahan rasa ingin tahunya.

"Khalifah al-Musta'shim Billah menggunakan kuas muthlaknya sebagai khalifah bagi melantik ketua tentera yang baru menggantikan Hurnain yang dibunuh. Kemudian baginda memaksa semua menteri-menterinya menyokong pelantikan itu dengan satu ugutan. sesiapa yang membantah sila letak jawatan."

"Siapa ketua tentera yang baru dilantik oleh khalifah? Pastinya bukan orang Parsi."

" Namnya Rukunuddin al-Daudar. Orang Arab yang menjadi sahabat baik anak khalifah yang bernama Abu Bakar."

"Adakah pelantikan itu mendapat sokongan menteri-menteri khalifah?" tanya Khomeini lagi.

" Mereka terpaksa menyokong kerana takut kehilangan jawatan. Tetapi saya yakin mereka tidak akan memberi kerjasama. Tambahan pula ketua tentera yang baru ini memusuhi orang Syiah."

" Oh Tuhan, semoga pemerintahan Khalifah al-Musta'shim Billah akan runtuh dan diganti oleh khalifah yang lebih baik daripada dia," kata Khomeini sambil meluahkan rasa marahnya.

Ubaidillah seorang peniaga Arab dari Basrah yang kebetulan berada di situ segera menyampuk," Orang yang mula-mula mengasaskan kerajaan bani Abbasiyah adalah orang Arab. Khalifah juga terdiri daripada orang Arab. Tetapi akhirnya orang Arab diketepikan oleh khalifah kerana memberi peluang kepada orang Turki dan Parsi dalam pemerintahan. Kerana itu, apa salahnya khalifah melantik semula orang Arab memegang jawatan yang penting ni?"

Kata-kata Ubaidah itu menimbulkan kemarahan Salman dan Khomeini.

" Orang Arab tidak bersatu dan suka berbunuhan sesama sendiri. Oleh itu mereka tidak layak menjadi pemimpin. Mereka cuma layak menjadi peniaga kerana pandai menipu," kata Salman lalu dosambut dengan ketawa orang ramai yang berada di situ.

" Awak sudah lupa sejarah silam?" kata Khomeini pula selepas tertawanya reda.

" Apabila Bani Abbasiyah berkuasa dan berjaya menumbangkan Khalifah Umaiyah dan seluruh ahli keluarganya termaasuk para penyokong mereka. Cuma seorang sahaja keluarga Bani Umaiyah yang terselamat iaitu Abdul Rahman ad-Dahil yang berjaya melarikan diri ke Andalus."

" Kerana itu Khalifah bani Abasiyah tidak mempercayai orang Arab.Baginda lebih percaya orang Turki dan Parsi. Orang Parsi seperti kami yang menyebabkan kerajaan bani Abbasiyah boleh bertahan lebih 599 tahun," sokong Salman pula.

"Disebabkan itu juga orang Parsi yang sepatutnya dilantik menjadi ketua angkatan tentera Bani Abasiyah. Bukan orang Arab yang cuma pandai berkalahi dan menipu," kata Khomeini dengan suara yang lantang.

Ubaidah naik marah dan tidak dapat menahan rasa marahnya lalu memukul lawannya. Akhirnya kedua-duanya bergaduh. Ternyata Ubaidah lebih kuat kerana lebih muda dan berbadan tegap berbanding khomeini. Apabila melihat Khomeini hampir kalah, Salman masuk campur. Lalu terjadi perkelahian dua lawan satu.

Melihat perkelahian yang tidak seimbang itu, maka Saad sahabat Ubaidilah yang sama-sama datang dari Basrah masuk campur.Pergaduhan itu menjadi semakin besar apabila bertambah ramai orang Parsi masuk campur. Orang Arab yang berada di pasar itu juga turut mengambil bahagian kerana tidak sanggup melihat bangsanya dianiaya oleh bangsa Parsi. Akhirnya pergaduhan itu menjadi rusuhan kaum. Orang Parsi yang menjadi penduduk majoriti Kirkuk membelasah penduduk Arab di Kirkuk. Ramai antara mereka terpaksa melarikan diri ke Basrah.

**********************
"Ketua kami Rukunuddin al-Daudar menawarkan kamu dua pilihan. Pertama meletakkan senjata lalu menyerahkan diri. Ataupun kami akan memerangi kamu habis-habisan hingga tidak ada seorang pun pemberontak terlepas," kata utusan itu.

" Beritahu ketua kamu bahawa kami tidak akan menyerah. Kami akan menentang kamu hingga ke titisan darah terakhir. Kami juga akan membunuh ketua kamu yang bernam Rukuuddin al-Daudar kerana dia membenci orang Syiah," kata ketua orang Parsi di Kirkuk.

Maka pertumpahan darah tidak dapat dielakkan lagi. Pagi esoknya sebelum matahari terbit Rukunuddin al-Daudar memerintah tenteranya ( tentera bangsa Parsi dikecualikan) menyerang Kirkuk. Mereka menyerang dari empat penjuru. Maka berlaku pertempuran sengit dari pagi hingga ke petang. Akhirnya menjelang senja, seluruh Kirkuk berjaya ditawan. Ramai orang Parsi terbunuh.

Pertumpahan darah di Kirkuk itu menimbulkan kemarahan Umayidudien Muhamad al-Aqami (Menteri Perbendaharaan Negara dan orang kepercayaan khalifah). Beliau meminta khalifah al-Musta'shim Billah mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan perkara itu. Dalam mesyuarat itu, dia meluahkan kemarahannya.

**************************

Dendam menguasai diri Umayidudem Muhamas al-Aqami kerana pembunuhan terhadap bangsanya, Parsi. Hatinya lebih tersayat apabila cadangan memecat Rukunuddin sebagai ketua tentera tidak berjaya. Namun dia sudah bertekad tidak akan memberi laluan mudah. Musuh-musuhnya itu perlu ditewaskan satu persatu. Tiba-tiba Umayiduden Muhamad al-Aqami mendapat satu idea. Beliau yakin itulah fikiran terbaik yang perlu dilakukannya dengan segera.

Mentari baru sahaja terbit. Umayiduden Muhamad al-Aqami berjalan pantas menuju ke istana Khalifah al-Musta'shim Billah. Seperti yang dijadualkan, pada hari itu akan diadakan sati mesyuarat khas antara menteri-menteri dengan khalifah. Pada mulanya dia tidak mahu mnjemput Rukunuddin al-Daudar dan Abu Bakar. Tetapi khalifah al-Musta'shim Billah berkeras supaya dua sahabat itu perlu hadir.

"Rukunuddin adalah ketua pasukan tentera. Abu Bakar pula adalah pewaris khalifah. Oleh itu kedua-duanya perlu hadir pada setiap kali mesyuarat," perintah khalifah al-Musta'shim billah.

Beliau terpaksa akur dengan arahan khalifah al-Musta'shim Billah walaupun hatinya tidak setuu dengan kehadiran Abu Bakar dan Rukunuddin al-Daudar dalam mesyuarat yang penting itu. Kehadiran kedua-duanya hanya akan menimbulkan masalah. Namun dai bertekad tidak akan mengaku kalah. Dia yakin apa yang dirancangnya pasti berjaya.

Apabila tiba gilirannya bercakap, maka Umayududdin Muhamad al-Aqami pun berkata," Dalam mesyuarat kali ini, kita banyak habiskan masa bagi membincangkan ancaman tentera Monggol. Kita seolah-olah takut dengan bayang-bayang sendiri kerana tidak ada tanda-tanda mereka akan menyerang negara. sedangkan ada satu perkara yang lebih menakutkan daripada tentera Monggol. Ini yang sepatutnya kita bincangkan," Umayiduddin Muhamad al-Aqami memulakan kata-katanya.

"Sila kemukakan masalah itu supaya dapat kita dengar dan bincangkan bersama," kata Khalifah al-Musta'shim Billah.

"Antara tugas yang diamanahkan oleh khalifah kepada saya adalah menjaga perbendaharaan negara. Saya menjalankan tugas dan tanggungjawab saya dengan sempurna. Tetapi bagi makluman khalifah dan tuan-tuan semua, perbendaharaan negara kita sedang mengalami kekurangan dana. Ini disebabkan cukai-cukai tidak dapat lagi dikutip kerana negeri-negeri yang dahulunya di bawah naugan kita tetapi kini sedah merdeka. Mereka memerintah sendiri dan tidak mahu lagi membayar cukai-cukai dan menyerahkan kutipan zakat kepada kita. Oleh itu kita mengalami masalah kewangan yang teruk," kata Umayiduddin Muhamad al-Aqami.

"Kenapa masalah ini dikemukakan sekarang? Kenapa tidak diberitahu lebih awal?" Abu Bakar beras kurang senang mendengarnya.

"Sama ada kita beritahu awal ataupun sekarang malahnya tetap sama. Kita kekurangan wang bagi mentadbir negara. Masalah ini tidak akan dapat kita atasi."

Khalifah al-Musta'shim Billah terkejut mendengarnya kerana selama ini tidak pernah berlaku perbendaharaan negara mengalami masalah kekurangan wang.

"Kita terpaksa memotong perbelanjaan untuk angkatan tentera. Oleh itu, jumlah tentera kita terpaksa dikurangkan," kata Umayiduddin Muhamad al-Aqami.

"Saya tidak setuju dengan cadangan itu," bantah Rukunuddin al-Daudar.

"Pasukan tentera tidak boleh dikurangkan kerana kan membahayakan keselamatan negara. Sepatutnya pasukan tentera kita diperbesarkan lagi. Bukannya dikurangkan,"

Keputusan khalifah adalah bersetuju mengurangkan 200 ribu orang kepada 10 ribu orang sahaja. Ini adalah perancangan Umayiduddin Muhamad al-Aqami. Semua ini disedari oleh Rukunuddin dan Abu Bakar. Mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana ini keputusan khalifah. Dalam diam Rukunuddin dan Abu Bakar mengumpulkan para sukarelawan yang sanggup syahid di medan perang.

**********************

"Umpan yang saya pasang sudah mengena. Ikan besar itu sudah masuk ke dalam perangkap. Rancangan kita akan berjaya tidak lama lagi," Umayiduddin Muhamad al-Aqami sambil ketawa.

"Saya masih belum faham apa yang tuan katakan," kata Khomeini pula sambil menggaru kepalanya yang botak.

"Khalifah al-Musta'shim Billah bersetuju dengan rancangan saya supaya dikurangkan bilangan anggota tentera. Dengan ini ramai tentera akan deberhentikan. Apa yang paling menarik sekali adalah...,"Umayiduddin berhenti sebentar sambil tersenyum meleret.

"Teruskan tuan kerana saya tidak sabar hendak mengetahuinya," kata Salman pula.

"Sebagai menteri kanan yang paling dipercayai oleh khalifah, dan sebagai orang yang memberi cadangan itu, saya diberi kuasa bagi menentukan siapa antara tentera yang akan diberhentikan. Saya sudahpun menyenaraikan nama-nama mereka," Umayiduddin Muhamad al-Aqami berasa teramat bangga.

"Lalu apa yang tuan akan lakukan?" tanya Salman dengan rasa kagum kerana Khalifah al-Musta'shim Billah menyerahkan tugas yang penting itu kepada sahabat baiknya.

"Saya berhentikan tentera yang sudah tua. Yang dikekalkan cuma anggota tentera yang masih muda," jawab Umayiduddin Muhamad al-Aqami.

"Kamu perlu bantu saya menjatuhkan khalifah. Tetapi perkara ini perlu dirahsiakan. Biar pecah di perut tetapi jangan pecah di mulut. Kamu faham maksud saya?"

"Kami faham tuan. Kami bersumpah akan menyimpan rahsia ini. Percayalah kepada kami," kata Khomeini bersungguh-sungguh.

"Tuan beri apa sahaja tugasan dan kami sanggup melakukannya," kata Salman pula.

Mereka berdua ditugaskan menghantar surat meminta bantuan dari kerajaan Parsi untuk menjatuhkan kerajaan Khalifah Abbasiyah ini. Apabila khalifah al-Musta'shim Billah jatuh, Umayiduddin akan menjadi khalifah dan dua orang pengikutnya ini akan dijanjikan jawatan menteri.

Esoknya, khomeini dan Salman berangkat ke Parsi membawa surat Umayiduddin Muhammad al-Aqami. Tetapi dipertengahan jalan, kedua-duanya ditangkap oleh tentera Monggol lalu dibawa menghadap Hulagu Khan.




1 ulasan:

  1. Baca, kaji dan nilai. Adakah ia berkait rapat dengan Hulagu Khan? Jangan biarkan orang kafir melihat kita sesama Islam bertelagah dan berselisih faham. Akhirnya akan merugikan Islam itu sendiri. Sama-sama fikirkan...

    BalasPadam

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...