29 Julai 2010

Tidak ku sangka...

Giliran pelajar tingkatan 2 meneruskan program nilam. 3.30 petang mereka dah balik ke rumah atau ke mana-mana sahaja...Ada juga masih menemani aku hingga selepas asar. Sembang-sembang sambil buat kerja PSS. Terima kasih yea adik-adik...

Perkara yang paling mengejutkan aku bila sampai di sekolah...Apa dia???

"Budak tu memang tiada ayah"

"Anak luar nikah..."

"ala biasa la kawasan ni...buat dengan Indon...bla..blaa"

Aku tak tau mereka semua ni berbincang pasal apa...Ada yang meneruskan perbualan.

"Budak tu tak salah...Mak bapak dia yang salah"

"Eh..kejap-kejap...ni cerita pasal siapa ni?"Aku mencelah.

"Pasal budak yang menangis semalam tu,"

Aku cuma mengangguk kerana aku tidak kenal latar belakang pelajar aku ini. Bukan tidak mau cungkil tapi takut tersalah korek.

Kenapa masih ada yang tidak takut azab akhirat... Antara yang Rasulullah lihat dalam peristiwa Isra' mikraj adalah

"Satu kaum, lelaki dan perempuan yang memakan daging mentah lagi busuk. Mereka itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina"

Jika di dunia mereka perlu di hukum had zina (hudud). Bagi lelaki dan wanita bujang dikenakan 100 kali sebatan dan bagi yang sudah bersuami atau beristeri dikenakan rejam sehingga mati.

Jika mereka tidak dilaksanakan hukum di dunia, di akhirat mereka tidak akan terlepas.

Bagaiman dengan nasab (keturunan) pelajar ini? Mungkin keturunannya mengikut jejak langkah mereka yang di atas...Itu semua tidak mustahil. Moga ia dilindungi dibawah payungan Allah.

Bagi yang memelihara atau mendidik anak-anak ini...terus berusaha menanamkan nilai agama dalam setiap pembelajaran. Dekatkan mereka dengan ajaran agama Islam. Ini ujian bagi aku sebagai pendidik. Walaupun hati mereka keras, jangan kita putus asa (nasihat untuk diriku)

"سبحان الله و الحمد لله ولا الـه الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...