11 Ogos 2010

Detik tengok anak bulan.

Kelahiran anak bulan tak sama dengan anak manusia. Bukan 'datang bulan'. Bukan senang-senang boleh nampak dengan mata kasar. Kena guna alat. Alat yang biasa kita tengok bila orang ukur jalan. Aku dah lupa namanya.huhuhu...Belajar falak tahun 2002 di KUSZA nge Cikgu Baha (sekarang dah jadi DR BAHA). En Taufan juga pernah jadi guru falakku. Lama dah aku tak ulangkaji pasal falak.

Aku nak masukkan gambar yang aku jumpe dalam internet untuk santapan mataku. Maaf kalau ada sesiapa tak izinkan. Ini nak jadikan ia kenangan untuk aku (gambar lama ada...tapi malas nak scan).

Tak berubah sejak aku menjejak kaki kat sini. Ini pintu depan. 


Gambar yang menarik. Ini ruang belakang tempat tengok (skodeng) anak bulan.hehehe


Ni nota pasal kedudukan anak bulan dengan matahari. Aku kena study balik ni...


Ini nota pasal apa yea.?aku dah lupa...ijtimak ke?


Ini pula pasal fasa-fasa bulan. Kalau bulan penuh atau bulan mengambang tu menunjukkan 15 hb bagi bulan Hijrah. Apa bulan hijrah ni?Bulan Hijrah bermula dengan Muharam, Safar, Rabiul Awal, Rabiul Akhir, Jamadil Awal, Jamadil Akhir, Rejab , Sya'ban, Ramadhan, Syawal, Zul Kaedah dan Zul Hijjah. Macam mengajar budak-budak baru lahir je..hihihi


Ini pula kedudukan Bumi, bulan dan matahari. Masa ini boleh cari anak bulan. Ntah-ntah nampak tanduk syaitan kat celah awan ...hahaha

(masa ni matahari baru tenggelam)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...