16 Oktober 2010

Sistem Pendidikan 2011.

Sistem pendidikan akan dirombak dan penekanan diberi kepada daya pemikiran, sahsiah diri, kreativiti, inovasi serta daya saing yang tinggi



  • RM6.4 bilion : membina dan menaik taraf sekolah, asrama, peralatan serta memartabatkan      profesion guru.




  • Tambahan sejumlah RM213 juta : memberi ganjaran kepada sekolah berprestasi tinggi, pengetua, guru besar serta guru yang cemerlang.




  • Dana pembangunan RM250 juta kepada sekolah bantuan modal agama, Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina, SJK Tamil, sekolah bantuan modal Mubaligh dan sekolah bantuan di seluruh negara.


  • peruntukan RM95 juta :Bagi mengiktiraf Pendidikan Islam pula, kerajaan bersetuju bagi membiayai bantuan per kapita untuk sekolah-sekolah agama rakyat sama ada rendah dan menengah.


  • RM576 juta : Bagi menyediakan guru dan tenaga pengajar kompeten serta berkualiti agar dapat membimbing dan mendidik pelajar dengan baik,  diperuntukan dalam bentuk biasiswa untuk mereka melanjutkan pengajian.
  • RM111 juta  : Pembangunan modal insan di peringkat kanak-kanak juga tidak dilupakan apabila sebanyak disalurkan untuk Program Asuhan dan Didikan Kanak-Kanak (Permata).Bagi pembinaan Fasa Kedua Kompleks Sekolah Permata Pintar, membina 32 Pusat Anak Permata Negara (PAPN), membiayai operasi 52 PAPN serta meneruskan program Permata Pintar.
Sumber: Utusan


~HANYA ILMU ALLAH YANG SEMPURNA~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...