16 Jun 2011

Nikmat Musibah (Muhasabah diri)

Selama ini terlalu mendapat kenikmatan dunia. Kita selalu alpa dengan dunia kita. Kita sebagai guru sepatutnya menjadi contoh kepada pelajarnya tapi kita sebaliknya. Mendera orang lain yang lebih lemah dari kita. Menyuruh orang lain buat kebaikan tapi kita? Menilai seseorang tanpa usul periksa. Menghukum seseorang tanpa ada penilaian atau menyiasat kebenaran...
"Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati"
Adakah kita faham kata-kata ini? Selama ini...adakah kita mencegah sesuatu keburukan di sekolah? Tidakkan! Kita hanya mementingkan keuntungan kita. Kita hanya mementingkan kejayaan akademik dan ko-kurikulum tanpa kita memikirkan akibat pergaulan mereka seharian. Kita tidak menilai pendapat orang bawahan.

Mungkin ini kesalahan guru-guru. Mungkin akibat kesalahan ibu bapa, keluarga atau kerabat. Mungkin kesalahan abang menyebabkan adik turut menjadi mangsa. Mungkin kesalahan guru-guru yang bercakap mengenai perkara-perkara lucah. Mengenai hal dalam kain. Tapi pelajar kita membuat 'sesuatu' diluar jangkaan kita.

"Sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur. Masa tidak akan dapat dikembalikan. Bahkan masa telah memotong kita!"

Allah Maha Berkuasa.
Allah Maha Pengampun.
Allah Maha Penyayang.
Allah Maha Pengasih.

Kisah Barsiso menjadi pengajaran jika kita tidak bertaubat.


Kisah pembunuh 99 orang dan mendapat keampunan Allah.

Jangan berputus asa dengan rahmat Allah. Mungkin Allah ingin menguji kita. Sejauh mana iman kita...

Mulakan dengan taubat nasuha moga hati kita bersinar kembali dengan peristiwa yang memalukan dan mengaibkan kita semua. Moga perkara ini tidak akan berulang kepada kita, keluarga kita, pelajar-pelajar kita, dan semua umat Islam umumnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...