Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

20 Mac 2012

Semangat!

Banyak kerja.
Banyak lagi tak siap.
Tak prepare apa lagi.
Minggu ni penuh dengan aktiviti.

Semua keluhan ini akan berterusan. Terpulang kepada diri individu untuk mengaturkannya. Kerja kita. Tugas kita tidak akan selesai hinggalah kita dijemput Ilahi.

Jika kita ditanya adakah kita bersedia untuk mati? Ramai yang akan mengatakan tidak bersedia. Termasuklah aku. semua itu tidak akan menunggu kita untuk bersedia. Semuanya telah tertulis. Di mana? Sudah tentu di Loh Mahfuz.

Jadi, kurangkan mengeluh dan teruskan kerja kita. Allah akan membuka jalan penyelesaian kepada hambanya yang berusaha.

Tadi seorang cikgu minta alamat surat menyurat untuk lawatan ke Balai Cerap Unisza. Dulu dikenali dengan Balai Cerap Kusza. Aku dah lupa di mana letaknya alamat itu. Alamat dan nombor faksnya sudah diberi kepada guru itu. Aku tebalkan muka untuk minta alamat itu dari ketua unit falak. Segan juga la. Sebab seorang DR nak layan orang biasa macam aku ni melalui SMS. Nasib baik dilayan.hehehe

Bila ditanya adakah aku sudah berbincang dengan pegawai sains unit falak? terkejut juga. Aku ingat melaluinya sudah cukup untuk urusan lawatan ke sana. Alhamdulillah...dengan pertolongannya..Dr telah beri nombor telefon pegawai sains tu. Harap-harap ada jawapan positif.

Aku teruja juga nak pergi balai cerap. Sejak 2005 aku tinggalkan kursus falak syarie di KUSZA. Aku suka pandang langit. Cantik bila dipenuhi bintang-bintang. Zuhal...Marikh...cantiknya bila pertama kali aku tengok melalui teropong(aku dah lupa nama alat tu) di balai cerap dulu.

Lawatan ke Terengganu ni ... insya allah akan dibuat semasa cuti sekolah nanti. Hanya pelajar yang mendapat markah terbaik sahaja terpilih. Kertas kerja masih dalam proses. Aku bantu mana yang terdaya. Atas meja aku dah sesak dengan kerja yang bertimbun. Dah jadi semak. hehehe...Bila nak kemas meja ni?

Minggu ni banyak juga kejutan. Dengan kelas tambahan tingkatan 3 lagi. Apa pun aku dah mula petang tadi. Walaupun terasa kepala dah 'jem kreng'...ada juga idea nak mahirkan pelajar buat ayat bentuk iklan atau maklumat.

Skrip syarahan spontan yang dibuat (tak sempat cari semua) telah diserahkan kepada pelajar. Maklumat/ isu semasa boleh ditambah sendiri. Terasa diri ini yang bertanding.

 

4 ulasan:

  1. teringin nak teropong planetku..utarid..ami mizuno..usaha tangga kejayaan cik sufi..semoga diberi ketabahan dan kesabaran dalam kerja..saya jugak..;)

    BalasPadam
  2. Senyuman Manis: Jom kita pi sekali nak?hehehe...Terima kasih =D

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...