Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

14 Julai 2012

Bersangka Baik.

Perancangan yang baik tidak semestinya berakhir dengan baik.

Alhamdulillah Bengkel Teknik Menjawab Soalan Bahasa Arab dapat disempurnakan sebaiknya. Allahu Akbar. Allah Maha Besar. Aku hanya hamba yang ditaklifkan menjalankan tugas ini.

Pelbagai halangan dan sangkaan buruk yang tidak terlepas dari fikiranku. Ini berdasarkan pengalamanku selama 2 tahun sebelum ini. Ada sahaja yang tidak elok dipandang oleh seseorang. Kertas kerja yang disediakan lebih awal untuk mendapat peruntukan kewangan dipermudahkan. Banyak yang aku belajar dari 'try n error' daripda senior-senior. Tak terlepas juga ada yang mempergunakan kesempatan yang ada. Layan sahaja. 

Banyak tips yang aku nak kongsi. Malangnya, aku tercicir catatan itu di sekolah. Bukan senang nak dapat tips ini. Bila dah ada dalam blog ini, senang menjadi rujukan. Bukan untuk aku sahaja, malah untuk para pelajar dan guru-guru lain.

Aku share gambar sahaja kali ini. 




Syukran ila kulli tholabah kerana sudi hadir ke bengkel ini. Hanya 3 orang pelajar yang tidak hadir. Ada juga yang hadir diluar jangkaan. Syukran juga untuk pemberi motivasi yang memberikan galakan kepda mereka untuk hadir walaupun ada program belia kampung. Entah program apa. 

Harapanku...

Semoga apa yang dipelajari hari ini dapat digunakan dalam kehidupan seharian dan dalam menjawab soalan BA PMR 2012 ini. Guna kaedah Al-Ustaz memang mudah. Adakah kita mudah lupa? Pesan Al-Ustaz,"Jika tidak diulangkaji selama 4 hari, ilmu itu akan hilang...".

"Bahasa Arab adalah bahasa Al-Quran. Allah tidak akan menurunkan Al-Quran menggunakan bahasa yang susah. Apatah lagi Bahasa Arab dilabelkan bahasa ahli syurga.Jadi pelajarilah Bahasa Arab dengan menganggapnya MUDAH...," kata Ustaz Mohd Ibrahim. (lebih kurang ayatnya)

Mudah sangat berurusan dengan Al-Ustaz. Tidak banyak karenah dan menepati masa. Inilah Akhlak Islam yang kurang dipraktikkan oleh kita sendiri.

p/s: Aku pelik dengan kehadiran seseorang yang tiba-tiba. Sedangkan perasmian sempoi dibuat pukul 4 petang. Semua orang dah balik baru nak sampai atau ada cerita lain? Moga Allah melembutkan hatinya sempena bulan Syaaban dan menghampiri bulan Ramdhan ini. Aminnn ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...