Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

11 Oktober 2012

Wajib @ Sunnah?

"Korang semua ni Islam kan?" tanyaku untuk kepastian memandangkan salah seorang lelaki ini memakai rantai. Aku tak pasti rantai emas atau rantai besi.

"Ya kak. Kami Islam," balas seorang daripada mereka.

Sambil memandangnya aku kata," Di sana ada surau. Kamu semua boleh di sana,"

"Tak ape kak. Tak lama kereta akak dah nak siap," balasnya sambil senyum subing ke arahku. Kedengaran ditelingaku kata-kata lembut. Bagi pendapat aku, jika tak lengkap solat memang tak guna dia usik kereta aku. Fuh! Kena sabar betul. Takkan aku nak halau dia.

Sementara itu,  aku berjalan ke arah adikku.

"Teruk sangat bacaan imam tu. Berat nanang (teruk sangat),"kata si adik.

"Teruk lagi kalau ada orang tak pergi solat," balasku merujuk kepada 3 lelaki tadi.

"hahaha...biasa la orang sekarang,"kata-kata untuk menyejukkan hati.

Sebenarnya aku tak puas hati dengan pemasangan yang dibuat. Apatah lagi mereka meninggalkan solat maghrib semata-mata untuk siapkan pemasangan di keretaku. Galau hatiku memikirkan keadaan ini.

*************************

Aku nak kongsi info ini sikit. Harap bermanfaat ^^

Sahabat, saya nak bercerita tentang SUNNAH MUDAH. Selamat membacanya dengan ceria & amalkan ya ツ.
◆ 1. Bersalaman dengan mencium tangan seseorang.

✔ Dibolehkan jika mencium tangan orang itu disebabkan keilmuannya, kezuhudannya, kemuliaannya dll mengikut perspektif agamanya, bahkan ia digalakkan.

•••► Zari' رضي الله عنه menceritakan bahawa beliau & ahli rombongannya -Abdul Qais- berlumba² turun dari kenderaan kami lalu mencium tangan & kaki Nabi صلى الله عليه وسلم.
~ Riwayat Imam Abu Daud رحمه الله.

✖ Makruh ; boleh membawa kepada haram jika mencium tangan orang itu disebabkan kekayaannya, dunianya, kekuasaannya serta kedudukannya pada pandangan ahli dunia.

✉ Pesan saya, jangan jadikan cium tangan ini sebagai trend semata. Habis semua tangan diciumnya, haish 【ツ】

✔ Sunat mencium pipi budak² kecil dengan perasaan belas, kasih & rahmat. (Tapi jangan sampai budak tu lemas dengan ciuman anda & pastikan anda tidak berbau busuk) <--= kata tambahan daripada saya mewakili kanak² yang dicium. Peace no war ◕‿◕.

◆ 2. Berjabat tangan.

✔ Sunat yang disepakati di kalangan para ulama' setiap kali bertemu muka.

•••► Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: "Tiada 2 orang muslim yang bertemu lalu saling berjabat tangan melainkan akan diampunkan (dosa) keduanya sebelum masing² berpisah.
~ Riwayat Imam Tirmidzi, Abu Daud & Ibnu Majah رحمهم الله.

✔ Dan dianjurkan juga berjabat tangan dengan memaniskan wajah & mendoakan dengan doa yang baik².

* Rujukan no 1 & 2: Kitab Al-Azkar Imam Nawawi رحمه الله. Sangat best kitab ini. Saya sangat syorkan sahabat memilikinya.

◆ 3. Bersalaman secara pelukcium.

✔ Saya copy paste mesej daripada zaujah Habib Ali Al-Hamid setelah saya meminta kepastian tentang hukum ini kepadanya.

✿ Kata beliau: "Menurut Imam Baijuri memang makruh kecuali bagi orang yang baru balik safar (pulang dari perjalanan yang jauh)."

✔ Saya menyatakan bahawa saya akan jelaskan hal ini kepada orang lain juga.

✿ Beliau membalas: "Penjelasan secara berhemah sangat diperlukan kerana ia menyentuh tentang kebiasaan. Tapi selagi adat kebiasaan itu tidak bercanggah pada agama, maka boleh aje."

So, insyaAllah saya akan berpegang kepada hukum MAKRUH kerana saya mahu pahala sunat apabila tinggalkan hal yang makruh, kan. Jom sahabat... ツ.

Cukup dengan berjabat tangan sahaja tanpa peluk cium  mata bertemu mata & diiringi senyuman manis & doa & salawat. Allahu Allah, indahnya ◕ ‿ ◕.

Dari fb : Ustazah Syarifah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...