Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

19 November 2012

UPSR 2012.

"Esok UPSR keluar,"

"Ok,"

"Ok je? Tak rasa apa-apa kah?"

"Biasa je,"

Beberapa kali telefon berdering. Mereka bertanya tentang keputusan UPSR ini.

Sebelum masuk ke dewan ,dia terserempak dengan guru besar. Tiba-tiba Guru Besar menarik tangan Man menuju ke suatu sudut yang tersembunyi.

"Awak  dapat 4A man.Sains kamu yang B,'' kata Guru Besar.

Selepas itu,dia memasuki dewan dan duduk di sebelah rakan2. Man berkata kepada rakan-rakannya.

''Aku dapat 4A sahaja,''

''Iye ke kamu dapat 4A? Bagaimana kamu tahu?'' tanya kawan-kawannya.

"Guru besar yang cakap," kata Man.

Jam 10.30 pagi, guru meminta semua murid memasuki dewan untuk mengumumkan keputusan UPSR. Semua pelajar berdebar-debar. Perasaan Man biasa sahaja kerana keputusan UPSRnya sudah diberitahu oleh Guru Besar.

Jam 11.30 pagi, Man  pulang ke rumah bersama adik kesayangan yang sentiasa menemaninya ke mana sahaja. Walaupun kakinya masih sakit, dia masih sudi menemani abang kesayangannya.

"Ni slip UPSR," sambil dihulurkan kepada kakaknya. Dia terus ke rumah kawan untuk bermain.


Tahniah!

4A 1B. B adalah sains. Dalam percubaan BI dapat B. Nampaknya kena buat rayuan untuk masuk ke sekolah ni. Fikirku. Tak mungkin nak hantar ke sekolah biasa. Imtiaz? Hanya 5A layak untuk masuk ke sana. SBP? walaupun syarat minimum 4A 1B, Matematik dan Sains mesti A. Gagal lagi. Saingan terlalu ramai. Hanya 19 orang pelajar sekolahnya mendapat 5A. Seluruh negeri ini? lagi ramai. huhuhu

Aku sempat tengok berita. Pelajar yang dapat 5A ditemuramah. Sepanjang pendengaranku, hanya ucapan terima kasih kepada ibu bapa dan keluarga sahaja. Guru-guru bagaimana? Bagi aku guru tidak minta dihargai. Sebagai seorang pelajar memang tidak patut nama guru-guru ditinggalkan. Inilah pelajar pintar. Di mana akhlak mereka? Memang patut PBS diadakan. Belajar untuk peperiksaan tetapi akhlak gagal. Aku anggap pelajar ini gagal. Maaf.

Sebelum ke sekolah, mak ada pesan,"Kalau dapat keputusan apa pun, usap terima kasih kepada semua cikgu-cikgu. Jangan lupa." Aku dah lupa ayat seterusnya.

Ayah pula cakap," Walau apa pun keputusan, syukur pada Allah. Kalau dapat 5A jangan melompat sampai tak ingat dunia. Jangan ikut orang lain. Kalau gagal, hangan kecewa. Perjalanan masih jauh lagi. Cuba tengok abang Hakim. Tak dapat 5A pun dapat ke Mesir dan bakal jadi doktor nanti. Ada lagi peluang lain."

Hakim...jangan lupa. Ini kata-kata motivasi dari ayah untuk adikmu. Siap sebut namamu. Belajar bersungguh-sungguh. Ini harapan mak ayah. Jangan sedih. Stop je la. Kalau rindu kat mak ayah, telefon la ye. Aku tau perasaan berada jauh ni. huhuhu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...