Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

02 Februari 2013

Ibu Kepada Bakal Doktor

Kelihatan pasangan suami isteri yang menaiki kapal terbang. Mereka berdua dalam perjalanan ke timur tengah untuk melawat anaknya. Anak mereka kebanyakannya doktor dan bakal seorang doktor. Aku terbayang Prof Dr Muhaya.

Berbalik kepada kisah pasangan suami isteri ini, ,mereka duduk bersebelahan dengan mahasiswi Universiti Al-Azhar. Dalam tempoh perjalanan yang panjang, banyak perkara yang dikongsi bersama Mak Cik dan Pak Cik ini. Daripada pakaian mereka, mereka dikira orang berada dan kaya. Aku lebih senang memandang pasangan ini bahagia.

"Keraja** nak target A untuk pelajar. Apabila guru ini mengajar dan tak dapat  target A...guru-guru ini akan dimarahi. Mak cik ni guru matematik,"  Mahasiswi ini tersenyum. Tanpa disangka  makcik yang bertudung labuh ini seorang guru matematik. Manakala suaminya sentiasa berkopiah putih dan berwajah tenang. Tentera laut.

"Dah berpuluh tahun makcik mengajar. Mak cik tahu la semua otak pelajar ini tidak sama. Mak cik tak tekankan pelajar makcik dengan target A. Mak cik selitkan dalam pengajaran tentang perkara fardu ain dan tentang agama dalam kelas,"sambung mak cik ini.

"Mak cik didik anak mak cik sama dengan didik pelajar mak cik. Mak cik nak mereka kuat jati diri dan mampu hadapi hidup pada masa akan datang. Tak kisah mereka kerja apa pun,"

" Andai kamu suatu hari nanti jadi guru, jangan kerana minat sahaja tapi kewajipan kita mendidik pelajar ini supaya sempurna agama mereka," pesan mak cik.

"Mak cik tak pernah kisah pasal target. Yang paling penting, pelajar-pelajar ini tidak tinggal solat, ingat rukun iman dan rukun Islam sebab perkara itulah yang pertama akan mak cik tanya dalam kelas," terasa keikhlasan dalam pesanannya ini.

Besarnya pengorbanan guru ini. Alangkah sia-sianya pengorbanan ini andai tidak mengaitkan dengan Allah. Tujuan belajar adalah kenal Allah. Melalui matapelajaran apa pun, akhirnya akan menemui...

"ini semua ciptaan Allah"

"hebat ilmu Allah ini yang diberikan melalui hambanya, guru"


Tak kira kita pelajar sekolah agama atau sekolah kebangsaan atau sekolah apa pun...yang pasti anda memegang amanah sebagai orang Islam. Semua orang Islam wajib memberi contoh yang baik. Contoh yang baik dan diikut orang lain, tetap akan diberi pahala berterusan selagi yang mengikut itu membuat kebaikan.

Dari Ibnu Abbas R.A bahawa Nabi S.A.W yang berkata: "Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerosakkan pada umatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi)

Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:"Sesiapa yang menunjukkan suatu kebaikan kepada orang lain, maka baginya pahala yang sama seperti yang diperoleh oleh orang yang membuat kebaikan itu"(Riwayat Imam Muslim)


2 ulasan:

  1. Balasan
    1. Semuanya bergantung kepada penyampaian guru. moga Allah membuka jalan kepada kita untuk terus mendidik wpun bukan guru. ...

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...