27 Mei 2013

Tawaf.

Mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali mengikut arah lawan jam. Kebanyakan sistem orbit, sistem dalam badan serta sistem yang ada di sunia ini adalah mengikut arah lawan jam. Aku juga suka dengan angka tujuh. Walau apa pun anggapan orang lain, aku tetap suka angka ganjil ini.

Dimana permulaan tawaf ini? Tawaf ini mesti bermula pada sudut yang diletakkan batu Hajarul Aswad. Batu ini mempunyai kisah tersendiri. Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata,"Andai aku tidak melihat Rasulullah mencium batu ini, aku tidak akan menciumnya". Jadi mencium Hajarul Aswad adalah sunat bagi lelaki dan harus bagi perempuan. Batu ini adalah salah satu yaqut dari syurga. Asalnya berwarna putih. Ada sesetengah orang mengatakan bahawa batu ini menjadi hitam akibat dosa manusia.

Di zaman Jahiliyyah, penduduk Mekah dan sekitarnya mengerjakan tawaf dalam keadaan berbogel iaitu tanpa mengenakan pakain pada badan mereka tak kira perempuan atau lelaki. Oleh itu, tawaf dalam Islam mempunyai syarat sahnya yang tersendiri.

***************

Ketika hendak memulakan tawaf berdirilah mengadap Kaabah di antara Rukun Yamani (nama penjuru Kaabah yang bersebelahan dengan penjuru yang mempunyai Hajarul Aswad)  dan Rukun Hajarul Aswad (nama penjuru Kaabah yang diletakkan batu Hajarul Aswad) . Kemudian berjalanlah secara mengkirikan Baitullah (Kaabah). Apabila telah berada di Rukun Hajarul Aswad, sunat berniat tawaf umrah. Lafaznya seperti berikut:

اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيْدُ طَوَافَ بَيْتِكَ الْحَرَامِ سَبْعَةَ أَشْوَاطٍ طَوَافَ العُمْرَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
" Ya Allah! Sesungguhnya aku hendak mengerjakan tawaf Baitullah Al-Haram tujuh keliling Tawaf Umrah kerana Allah Taala"

Setelah itu, kucuplaj Hajarul Aswad jika mampu. Jika tidak mampu lakukan Istilam atau memadai sahaja dengan isyarat tangan ke arah Rukun Hajarul Aswad. Kemudian kucuplah tangan sebelum memulakan tawaf sambil membaca:

بِسْمِ اللَّهِ اَللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّه الْحَمْدُ
Kucup tapak tangan dan terus tawaf mengelilingi Kaabah. Dari rukun Hajarul Aswad ini tawaf dikira bermula dan berakhir di Rukun Hajarul Aswad juga.

Ketika melalui Rukun Yamani, sunat Istilam tetapi jika sukar memadai dengan isyarat tangan sambil membaca

بِسْمِ اللَّهِ اَللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّه الْحَمْدُ
Setelah itu, terus doa dengan membaca :

رَبَّنَا آتِنَا فشي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي آخشرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ الْأًَبْرَارِ يَا عَزِيْزُ يَا غَفَّارُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
"Wahai Tuhan kami! berilah kami di dunia ini kebaikan, di akhirat juga kebaikan dan peliharakanlah kami dari azab neraka dan masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama orang-orang yang berbakti (taat mengerjakan kebajikan), Wahai Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Pengampun, Wahai Tuhan Sekalian Alam"

Doa ini sunat dibaca tiap-tiap pusingan di antara  Rukun Yamani dan Rukun Hajarul Aswad. Selepas berakhir tawaf, solat sunat tawaf di belakang Maqam Ibrahim

Syarat Sah Tawaf

1. Menutup aurat.

2. Suci dari hadas besar dan kecil (ada wudu')

3. Suci badan, pakaian dan tempat tawaf dari sebarang najis.

4. Bermula dan berakhir di sudut Hajarul Aswad.

5. Menjadikan Kaabah disebelah kiri badan dan berjalan menghala ke hadapan.

6. Dilakukan dalam Masjidil Haram dan diluar binaan Kaabah, Hijr Ismail dan Syazarwan.

7. Mengekalkan niat tawaf.

8. Cukup 7 pusingan dengan yakin.

***Kemusykilan berkaitan tawaf:

Seseorang jemaah haji yang terbatak wudu'nya boleh menyambung tawafnya semula di tempat terbatal wadu'. Sebaik-baiknya di sudut Hajarul Aswad.

Tidak terbatak wudu' seseorang jika berlaku sentuhan antara lelaki dan perempuan ketika tawaf dan dalam keadaan musyaqqah (kesusahan dan kepayahn)  dengan syarat tanpa syahwat. Ini menurut mazhab Maliki.

Amalam Sunat Tawaf

1. Berjalan kaki.
***sah tawaf dilakukan diatas usungan atau kerusi roda dengan memenuhi syarat sah tawaf.

2. Beridtiba' ( اِضْطِبَاعٌ ) iaitu memakai ihram dalam keadaa bahu kanan dinampakkan bagi lelaki. Jika dalam solat makruh melakukan idtiba'

3. Mengucup Hajarul Aswab dipermulaan tawaf. Di sini perlu berhati-hati kerana anda mungkin terkena minyak wangi. Jika terkena, anda perlu hilangkannya secepat mungkin, dia tidak berdosa dan tidak dikenakan dam. Jika sengaja melengah-lengahkan (hilangkan wangian), dia berdoasa dan dikenakan dam ( Takhyir atau taqdir)

4. Istilam Hajarul Aswad dan kemudian mengucup tapak tangan atau isyarat dengan tapak tangan ke arahnya  sambil bertakbir lalu mengucup tapak tangan tersebut di permulaan tawaf.

5. Istilam rukun Yamani dan tidak mengucup rukun tersebut.

'contoh Istilam'

6. Melakukan ( رَمَلٌ ) iaitu berlari-lari anak pada 3 pusingan pertama bagi lelaki sahaja.

7. Mengelilingi Kaabah sebanyak 7 kali secara berturut-turut.
***sah tawaf dimana-mana tingkat dalam Masjidil Haram.

8. Melakukan tawaf dengan Tawadu' dan Khusyu'

9. Mendirikan solat sunat tawaf dua rakaat setelah mengerjakan tawaf. Paling afdhal atau paling baik adalah di belakang maqam Ibrahim. Jika mampu buatlah di dalam Hijr Ismail atau dalam kawasan Masjidil Haram.
*** Maqam Ibrahim adalah kesan tapak kaki Nabi Ibrahim ketika membina Kaabah. Tanah yang dipijak oleh Nabi Ibrahim menjadi lembut ketika itu. Maqam Ibrahim ini bukti mukjizat kenabian baginda)

10. Berdoa, berzikir dan membaca Al-Quran.

Rujukan Tambahan: Hasansagaf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...