02 Ogos 2013

Majlis Khatam Al-Quran 2013.

Majlis Khatam Al-Quran sinonim dengan tamat bacaan Al-Quran sebanyak 30 juzu'. Hal ini juga sempena nuzul Al-Quran atau penurunan Al-Quran dari Loh Mahfuz ke langit dunia. Ada banyak pendapat lain lagi. Bulan Ramadhan juga umat Islam berlumba-lumba memperbanyakkan bacaan Al-Quran sehingga habis 30 juzu'.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah kerana majlis ini berjalan lancar dengan kerjasama semua guru dan pelajar. Biasanya sesuatu majlis tetap ada kekurangan terutama ketika majlis berlangsung.

Kali ini, semua pelajar mendapat duit raya dari sumbangan duit para guru serta kurma. Anak yatim juga menerima sumbangan dari pihak PIBG serta duit raya. Rezeki ini semua dari Allah. Jadi gunakan sumbangan ini ke arah kebaikan supaya penyumbang juga mendapat saham akhirat.

Sejak semalam lagi, pelajar menyerahkan kad hari raya. Hanya guru baru diberi kad raya. Kalau guru perempuan, pelajar lelaki yang serahkan. Jika guru lelaki, pelajar perempuan yang memberi kad raya itu. Lumrah untuk guru baru apatah lagi masih bujang.

Ada juga yang bertanya ,"Ustazah nak kad raya tak?"...

Teringin ketawa tapi cukup lah kalau senyum atau jawab," Jika diberi, saya terima. Kalau tak bagi pun tak apa"...

Aku pula jawab terbaik," Saya tak nak," aku nak sambung lagi tapi tak terucap. Nak kata apa yea? hehehe...

Ada seorang pelajar memberikan kad raya kepada guru baru. Beliau hanya sempat mengajar seminggu sahaja tetapi menerima kad raya dari pelajar ni. Macam nak 'usha-usha' guru ini. Tapi awas...beliau sudah bertunang. Hanya makluman sahaja.

Guru lain sembang-sembang. "Aku mengajar dia sejak kecil lagi...aku tak dapat kad raya pun". Macam-macam la ayat untuk usik pelajar ini. Ada juga guru yang minta pelajar bagi kad raya kepadanya. Pelajar baik pasti menunaikan permintaan guru ini.

Nah! Kedua guru di atas dapat kad raya hari ini dari pelajar tersebut. Jadi bahan ketawa pula. hihihi...hiburan dari pelajar setelah penat buat persiapan untuk majlis hari ini.

Aku tak banyak dapat kad raya. Aku selesa dengan ungkapan 'memberi lebih baik dari menerima'. Aku cuma nak kongsi tentang permintaan pelajar ini. "Saya mohon pertolongan ustazah untuk ajar Al-Quran. Saya sanggup pulang lewat dari sekolah," tersentuh hati ini. Ini juga sebagai hadiah kerana dengan rela hati ingin belajar. Aku doakan semoga pelajar ini istiqomah untuk belajar Al-Quran. Mukjizat paling agung. Insya Allah, aku akan laksanakan selepas cuti nanti.

Ada juga yang berterima kasih kerana ajar khat. Itu sudah kewajipan untuk aku curahkan sedikit ilmu yang ada. Yang aku tahu, aku akan bagi. Sebab ilmu ini, semakin diberi, semakin banyak ilmu kita. Subhanallah. Sambil ajar, sambil dapat ilmu...

Ok la. Tak lama lagi nak bertolak pulang ke kampung. Doakan semoga selamat sampai ke destinadi dan dipermudah segala urusan sepanjang pemusafiran ini.

Selamat bercuti dan selamat hari raya aidilfitri. kullu am wa antum bikhair

p/s: lupa nak tanya f3, bagaimana dengan peperiksaan tadi?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...