Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

12 Ogos 2013

Pembuka Mesir.

Perjalanan ke Palestin dengan menaiki unta dan ditemani pembantunya. Khalifah Umar Al-Khattab masuk ke kota Jerusalem dalam keadaan pakaian lusuh, berdebu dan bertampal 12 tampalan. Seluruh rakyat Jerusalem dan pembesar kristian menundukkan kepala kepada Khalifah Umar tetapi Umar melarang tindakan mereka itu.

Paderi Besar Sophronius bersama uskup-uskup lain memakai pakaian mewah. Sedangkan orang yang sedang diberikan penghormatan berpakaian seperti rakyat biasa. Paderi Besar itu berasa malu melihat penampilan Khalifah Umar yang sederhana. Dia berkata ,"Jika beginilah sikap memimpin Islam, sesungguhnya kerajaan kamu tidak akan tewas,"

Abu Ubaidah al-Jarrah dilantik menjadi gabenor Palestin. Muaz bin Jabal sebagai panglima tentera. Amru Al-As sebagai pembantu Muaz. Selepas kematian Abu Ubaidah dan Muaz akibat penyakit taun, Amru dilantik sebagai gabenor Palestin oleh Khalifah Umar.

Suatu ketika 3 orang paderi dari kaum Qibti Mesir datang menemui Amru Al-As. Mereka meminta bantuan Amru untuk membebaskan Mesir dari kekuasaan kerajaan Rom yang sangat zalim. Mereka tidak dibenarkan menjalani ibadat atau ritual agama kristian mazhab Jacobi dan sering ditindas sehingga mengancam nyawa mereka dan keluarga kecuali menganuti mazhab kristian Kaisar Herculis.Mereka berminat dengan cara pemerintahan Islam dari Ketua Paderi Palestin. Mereka sanggup membantu tentera Islam menakluki bumi Mesir.

kristian mazhab jacobi percaya nabi Isa memiliki zat ketuhanan. kristian mazhab Melchiades yang dianuti oleh Kaisar Herculis percaya nabi Isa memiliki dua zat iaitu zat ketuhanan dan zat manusia. Jadi mereka tidak sekepala. Mungkin seperti sunni dan syiah.

Selepas tentera Islam dapat menawan kota Heliopolis Mesir dengan menggunakan taktik helah peperangan, mereka menuju ke kota Babylon. Kota ini lebih kukuh dari kota Heliopolis. Hasil dari kemenangan dalam peperangan, nama Panglima Amru Al-As digeruni. Salah seorang panglima dari kaum Qibti berdamai dan bergabung dengan tentera Islam. Dalam tempoh kepungan ini, Kaisar Herculis meninggal dunia di kota Konstantinople...

Zubair bin Awwam, pahlawan Islam yang dikatakan memiliki kekuatan 1000 orang tentera. Beliau pencetus semangat jihad. Beliau memanjat tembok menggunakan tangga dan menjadi ketua pasukan berani mati. Pasukan memanah akan melepaskan anak panah kepada musuh yang cuba menjatuhkan tangga2 yang dinaiki. Akhirnya Zubair dan para tentera dapat sampai ke puncak. Ucapan Allahuakbar! menggetarkan hati tentera kaisar Rom. Dalam keadaan kekam kabut, tentera Islam dapat menggunakan peluang ini dengan membuka pintu kota Babylon. Ada antara panglima Kaisar Rom melarikan diri.

Amru Al-As terus menjejaki Panglima Kaisar Rom dan para tentera yang melarikan diri ke Iskandariah. Tanpa pertumpahan darah, mereka menawarka perdamaian dan perjanjian dimaterai bersama. Pergolakan dalaman yang berlaku akibat perebutan takhta kerajaan Rom menjadikan mereka semakin lemah. Maharaja Constant II telah melanggar perjanjian yang telah dipersetujui dengan menghantar bala tentera laut. Dengan kebijaksanaan dan pengalaman yang banyak dalam peperangan serta persediaan yang rapi, tentera Islam mendapat kemenangan. Oleh itu, kota Iskandariah jatuh ke tangan Amru Al-As secara mutlak.

'Masjid Amru Al-As, masjid pertama yang dibina selepas menawan keseluruhan Mesir'

~Novel Sejarah Islam oleh Al Ghazali: AMRU AL-AS PEMBUKA MESIR. Terbitan PTS~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...