19 Januari 2014

Bukit Qubais.

Bukit yang terletak bersebelahan dengan Kaabah. Orang di Mekah tidak akan dapat melihat apa yang ada di belakang bukit ini.

Allah memerintahkan Nabi Muhammad menyebarkan dakwah selain ahli keluarga dan sahabat terdekat. Firman Allah dalam surah Al-Hijr ayat 94: "Nyatakanlah dengan apa yang telah kamu diperintahkan"

Suatu pagi, Nabi Muhammad memanjat Bukit Qubais. Apabila berada di atas bukit ini, Nabi Muhammaf melaungkan 'wa isbaha' iaitu gaya suara memberi amaran kepada penduduk Mekah menandakan ada perkara besar berlaku. Suara ini boleh didengari orang Mekah. Mereka bergegas ke kaki bukit qubais.

Nabi Muhammad memulakan ucapan ,"Wahai penduduk Mekah.Andai aku katakan dibelakang bukit ini ada tentera yang bersiap sedia menyerang kamu, adakah kamu semua akan percaya?"

"Kami percaya kerana engkau selaly bercakap benar", kata salah seorang penduduk Mekah.

Ketika itu, Nabi Muhammad berkata,"Sesungguhnya aku adalah orang yang memberi peringatan kepada kamu daripada azab Allah Yang Maha Pedih."

Nabi Muhammad memberitahu mereka bahawa beliau adalah pesuruh Allah yang diutuskan bagi mengajak manusia kepada Tuhan Yang Esa, Tuhan Yang Maha Agung , Tuhan Maha Baik, Tuhan Maha Segalanya.

Ketika itu bapa saudara Nabi Muhammad, Abdul Uzza menghina Muhammad dan mengarahkan semua orang bersurai. Abdul Uzza kemudiannya digelar Abu Lahad dengan penurunan wahyu surah Al-Masad ayat 1-5.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...