19 Januari 2014

Gua Hira'

Sebelum Muhammad Bin Abdullah menjadi rasul, beliau selalu bersendirian dan mengadingkan diri untuk beribadat di Gua Hira'. Setiap tahun, beliau mengkhususkan beberapa hari ke sana, terutama pada bulan Ramadhan.

Muhammad sekali sekala pulang ke rumah, menziarahi keluarga dan segala rutin hariannya. Suatu hari pada bulan Ramadhan, semasa Muhammad sedang menuju ke Gua Hira' ada suara memberi salam. "Assalamualaika wahai pesuruh Allah," beliau menoleh ke belakang, tiada seorang pun berada dibelakang. Pernah Muhammad bertanya Jibril tentang salam itu. Jibril mengatakan bahawa itu adalah suara batu dan pokok di atas Jabal Nur.

Di sini lah wahyu pertama diturunkan. Ketika ini Jibril menyerupai seorang lelaki yang berjubah putih. Memeluk 
Muhammad sambil berkata,
"
Bacalah! 
" sebanyak 3 kali. Kemudian 
Jibril minta 
Muhammad nembaca surah Al-
Alaq.

Gua Hira' terletak di atas Jabal Nur. Gua Hira' ini dapat memuatkan 3 orang dalam satu masa. Gua ini mempunyai dua lubang. Satu pintu masuk dan satu lagi lubang yang boleh nampak Kaabah. Sekarang tak nampak kerana sekeliling kaabah dibuat binaan yang tinggi. Hanya boleh nampak menara jam dan kawasan itu kelihatan bercahaya berbanding kawasan lain pada waktu malam.

Berhadapan dengan Jabal Nur ini ada Jabal Jibril. Dinamakan Jabal Jibril kerana Jibril berada di sana dan memikirkan sama ada nak berjumpa Muhammad atau tidak. Ini menurut mutowwif yang bertugas. Ini kali pertama aku dengar cerita ini.

SUMBER:
1. Biografi MUHAMMAD BIN ABDULLAH PERJALANAN HIDUP SEORANG NABI oleh Zulkifli Mohd. Yusoff dan Noor Naemah Abdul Rahman. Terbitan PTS

2. Mutowwif umrah dan ziarah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...