Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

14 Januari 2014

Cinta Rasul.

Aku teringat diri ini hanya kerdil. Kerdil di mata manusia. Namun diri ini ingin berada di tempat yang dinamakan Raudhah. Raudhah berada bersebelahan dengan makam Rasulullah saw, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Al-Khattab. Bagi wanita, tiada peluang untuk melihat pintu makan Rasulullah. Cukup berada di Raudhah dan menyampaikan salam untuk baginda serta  dua sahabat rapat baginda. Terasa Rasulullah mengalu-alukan kedatanganku.

Pernah terfikir, adakah aku layak untuk berada di sini (Raudhah) sedangkan aku tidak banyak mengamalkan sunnah baginda? Adakah aku tidak layak mendapat syafaat baginda?

Ketika di Madinah dan  Mekah, aku terasa berat dan susah melakukan sesuatu, sedekah adalah jalan terbaik. Solat taubat jangan dilupakan. Banyakkan selawat kepada Rasullah SAW. Sepanjang 7 hari berada di Mekah, tidak banyak peluang untuk aku tawaf. Terasa banyak halangan terutama wudu'. 30 minit sebelum masuk waktu solat fardu, para wanita sudah di 'halau' dari dataran depan Kaabah. Solat sunat tawaf tiada masalah. Aku pernah cuba, tetapi terpaksa keluar dari kawasan itu. Jadi beruntunglah bagi lelaki. Anda tiada halangan berada di situ sepanjang masa.

Sejak pulang ini, aku termimpi-mimpi buat tawaf. Rindu nak buat lagi. Rindu nak pergi Ziarah Madinah dan Umrah di Mekah. Rindu nak masuk Hijir Ismail. Rindu nak solat dalam masjid.

Hari ini cuti sempena Maulidurrasul 1435H. Banyakkan selawat. Moga kita mendapat syafaat Kekasih Allah ini. Walau apa pun yang kita buat, selawat boleh dilakukan seberapa banyak yang mampu.

'Di bawah kubah hijau inilah terletak makam Rasulullah'


'dari pak google'

2 ulasan:

  1. Balasan
    1. sesiapa yang pernah sampai ke sini pasti rindu nk pergi lagi. Insya Allah kita pasti pergi ziarah n umrah lg :)

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...