Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

11 Jun 2014

Snorkeling

10.30 pg baru bertolak dari jeti. Naik feri. 12 tghari baru sampai ke pusat ko PR. Makan dulu. Isi perut yang kelaparan. 2.30 ptg ambil barang snorkling n dengar taklimat. Terus ke Pantai Dalam. Buat water confiden. belajar cara snorkling. Mula aktiviti 4 ptg hingga 6 petang.

Cantik sangat keindahan dalam air. Kelihatan ikan-ikan kecil mengelilingi batu karang. Ada batu karang bentuk meja. Besar. Merasa pegang gamat. Lembik.

Pengalaman bernafas guna mulut. Perit. Banyak kali terminum air laut yang masin. Batuk. Selesema sekejap.
Sakit. Lenguh habis lenganku. Ketika dalam air tak terasa. Bila dah rehat ni rasa letih. Malas nak ikut aktiviti malam.

Hujan lebat malam ni. Patut la panas. Itulah kata orang berpengalaman. Aku pula takut-takut nak tidur. Selamat ke? Pintu tak boleh kunci.

Hari ke-2 khamis. Bertolak ke Taman Laut Pulau Redang jam 9 pagi dari Jeti Pulau Redang. Bermula 10 pagi hingga 12 tengah hari, kami berada di Taman Laut. Cantik sangat pemandangan dasar laut. Selama ini pernah tengok tv atau video. Pengalaman yang cukup berbeza. Warna-warni dasar laut cukup memukau sehingga terlanggar pelancong yang ada di sekitar.

Waktu petang jam 3 petang bertolak ke Pulau Berlima untuk aktiviti snorkeling yang seterusnya. Di sini,  kami perlu turun dari bot. Terjun dengan kaki kanan ke depan sambil pakai mask. Berdebar ketika terjun. Terasa dekat dengan batu karang. Bimbang terluka kaki. Itu semua sebab air yang sangat jernih. Setengah jam di sini.

Kemudian terus ke Pulau Pasir Panjang. Di sini ada Laguna Beach Resort. Kami turun guna jeti pendek yang tergantung. Kemudian turun dalam laut untuk ke pantai. Aktiviti snorkeling diteruskan lagi. Kami diberitahu ada 'baby shark'. Aku cari tapi tak jumpa. Kami berada di sini hingga jam 5 petang. Sampai ke Jeti PR 6.00 petang.

Aktiviti candat sotong,  aku tak pergi. 6.30 ptg 22 orang dewasa pergi candat sotong. Aku dah penat main air. Snorkeling sepuas2nya. Malam terakhir dan juga malam nisfu syaaban ada 'barbecue'. Macam best je. Macam best je. Makan nasi goreng bersama sotong bakar n ayam bakar. Ketika makan malam baru tahu, mereka tak pergi candat sotong. Ribut dan hujan lebat.

Jumaat bersamaan 15 Syaaban bertolak pulang ke rumah. 6.30 pagi dah kena turun dan berjalan ke jeti. Feri Sejahtera akan bergerak jam 7 pagi. 8.30 pagi dah sampai kat Jeti Shah Bandar. Balik rumah terus 'bedebing'. Tidur. Letih main air tak habis lagi. Esok nak drive untuk perjalanan jauh lagi. Moga Allah memberi kekuatan mental dan fizikal kepadaku untuk menempuhi halangan dan cabaran seterusnya.

p/s: Terima kasih terhadap teguran berkaitan sedekah di Masjid Nabawi. Salah faham terjadi. Bukan aku yang beri sedekah tetapi aku melihat orang yang mengunjungi Masjid Nabawi memberi sedekah. Maaf andai tersilap tulis. Aku hanya insan biasa dan mempunyai tulisan biasa-biasa sehingga ada yang salah erti terhadap penulisanku. Menulis adalah cara aku menghilangkan tekanan. Teguran membina amat diperlukan.

'Jeti di Taman Laut'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...