Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

06 September 2016

Semua ini hanya dugaan kecil

UPSR telah bermula semalam. Adik paling bongsu menghadapinya. Kami sekeluarga mendoakan kejayaannya dalam UPSR. Bukan sekadar harapan 6A atau 4A, bahkan kami harap adik dapat masuk ke sekolah 'agama'. Sekolah yang berada dalam persekitaran agama. Bukan sekolah yang mempunyai ramai makhluk perosak.

Cabaran soalan UPSR setaraf SPM. Aku sangat setuju. Aku pernah ajar adik. Terkejut dengan soalan mencabar. Zaman aku dahulu tahun1996, soalan lebih senang tetapi aku belum mampu dapat A. Alhamdulillah aku masih berpeluang ke sekolah agama selepas 6 bulan berada di SMK.

Cabaran seterusnya adalah pentaksiran tingkatan 3 atau PT3. Mengajar subjek bukan bidang selama 7 tahun, sangat mencabar. Kebanyakan mengatakan aku mampu mengajar Bahasa Arab sebab pelajarku pernah dapat A. Bagi aku,  itu usaha pelajar sendiri.

Pada usia 15 tahun,  aku juga merupakan pelajar lemah Bahasa Arab. Ketika itu,  tiada kesedaran tentang pentingnya Bahasa Arab. Mak ayah yang terus beri sokongan terhadap pembelajaran di sekolah. Guru di sekolah telah berusaha mengajar mengikut kemampuan mereka. Ada ketika aku tidak tahu apa yang diajar dalam kelas. Itulah situasi pelajarku juga. Aku faham keadaan itu walaupun tidak sepenuhnya.

10 Oktober 2016, hari penentuan calon PT3. Inilah hari atau halatuju kerjaya yang bakal dipilih mereka. Mampukah mereka menghadapinya? Tawakal kepada Allah setelah berusaha dan berusaha.

Sekadar coretan idea yang bakal diteruskan lagi. Doakan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...