29 November 2020

Takrif Fiqh Awlawiyyat

Entri kali ini memerlukan guru bukan sekadar membaca. Aku masukkan nota ini untuk kefahaman sahaja. Sekadar menterjemahkan.

Fiqh Awlawiyyat perlu diberi kefahaman melalui takrif. Dalam bahasa standart adalah definisi, maksud. lebih kurang macam tu la maknanya.

Takrif Awlawiyyat dari sudut bahasa.

Kalimah asal أولويات adalah kata asal و، ل، ي menjadi ولي. Wali ialah hampir, dekat. Dia kata: Aku duduk berhampiran dengannya iaitu hampir dengannya. Begitu juga Allah berfirman dalam surah al-Qiyamah ayat 34 :

أَوْلَىٰ لَكَ فَأَوْلَىٰ ثُمَّ أَوْلَىٰ لَكَ فَأَوْلَىٰ  

iaitu Allah akan musnahkan kamu dan kemusnahan lebih dekat bagi kamu dari setiap keburukan.

الأولى  ini adalah sighah tafdhil bagi wazan أفعل" للمقاربة" . Dalam Al-Quran Allah berfirman dalam surah Aali Imran ayat 68:

إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ 

dengan makna lebih layak dan lebih utama. Dia kata:Si fulan ini lebih awla  dengan perkara ini dalam si fulan yang lain. Maksudnya paling layak. dan fulan lebih awla di sini membawa maksud lebih utama . 

Dalam hadis yang bawa maksud @ Faraid lebih berhal ke atas keluarganya, maka baki lebih layak bagi bagi lelaki. iaitu paling dekat dan rata dalam bab nasab adalah ahli waris si mati. 

Antaranya membawa nisbah 'awlawiyyah' dan jamaknya 'awlawiyyat. Ada yang mengatakan : baginya awlawiyyah dalam amalan ini. iaitu lebih utama. Manakala dinisabahkan kepada 'awlawiyyat' , maka di dinisbahkan dari أول : kami tentukan yang lain, dia kata: هذا أول بين الأولية dan muannath bagi الأول  adalah الأولى dan جمع  adalah أوّليات. Secara rigkasnya mungkin dikatakan bahawa penggunaan dari segi bahasa untuk ambil istilah awlawiyyat dengan berikut, iaitu: Paling layak, paling berhak, paling utama, paling rajih dan paling dekat. Apabila dikai kalimah أولى dalam Al-Quran dan sunnah maka kita akan dapati makna sebelum ini telah disebut , antaranya:

  1. إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ iaitu manusia paling utama adalah pengikut Nabi Ibrahim yang mengikut dalam beragama. Nabi Muhammad dan orang-orang beriman di kalangan sabahabt Muhajirin dan Ansor lebih awla daripada pengikut Nabi selepas daripada mereka. Awla di sini bermaksud lebih layak.
  2. Dari Ibnu Abbas r.anhuma berkata: Rasulullah mendatangi (pergi berjumpa) penduduk Madinah, baginda mendapati bahawa golongan Yahudi berpuasa pada hari Asyura'. Baginda bertanya tentang puasa itu, maka mereka berkata: Hari ini (hari Asyura) Allah menagkan Nabi mUsa dan Bani Israel ke atas Fir'aun. Kami berpuasa untuk mengagungkan peristiwa itu. Kemudian Nabi berkata: Kami (umat Islam) lebih utama atau lebib dekat dengan Nabi mUsa daripada kamu. Mak Rasulullah menyarankan untuk berpuasa pada Hari Asyura'. Dam maksud kalimah lebih utama, lebih layak dan lebih dekat.
Penulis kitab ini (bukan aku) melihat berdasarkan kalimah 'awla' dalam kamus Mu'jam bahasa dan dari pengkajian Al-Quran dan beberapa hadis yang menunjukkan kepada makna sebelum ini. Ia tidak terkeluar daripada makna itu dan semunya mengabungkan maknanya dalam perbahasan 'Awlawiyyat, maka apabila kami nak tahu hukum dan melaksanakannya, maka akan melihat atau akan beri perhatian susunan keutamaan iaitu lebih layak dan begitu juga pertimbangan hukum yang utama dan lebih rajih dan dianggap lebih dekat untuk dicapai.

*** maksud dari segi bahasa dah panjang. Tak masuk lagi makna dari segi istilah. 

Takrif Awlawiyyat dari sudut istilah.

Telah mucul istilah Awlawiyyat dalam Fiqh Islami yang terkini atau moden atau kontemporari. Al-Qardawi dianggap pelopor bagi istilah ini. Istlah awlawiyyat ini disandarkan kepada kalimah 'fiqh' maka menjadi Fiqh Awlawiyyat. Untuk membawa istilah ini menunjukkan bahawa Awlawiiayt ini ada disiplin yang khusus dan akan dibawakan secara ringgakas beberapa takrif umala' tentang fiqh awlawiyyat membantu meletakkan gambaran yang menyeluruh tentang Awlawiyyat:
  1. Qardawi: Meletakkan setiap sesuatu pada martabat keadilan, dari segi hukum hakam dan penilaian dan amalan yang terbina atas standart atau parameter yang tepat dibawa oleh cahaya wahyu. Maka penggunaan lafaz 'fiqh' di sini datang dengan makna faham. Iaitu faham awlawiyyat dengan menyusun yang mana lebih penting.
  2. Uthmaniy: Ilmu untuk tahu amalan utama dan amalan kurang utama dan tindakan yang baik dengannatikan dengan sesuatu yang baik atau buruk dan begitu juga dengan memahami terbaik dari yang baik dan buruk dari yang terburuk.
  3. Fathi Yakan: mengetahui apa yang utama dari yang lain untuk dilaksanakan dengan makna mendahulukan yang lebih utama dan lebih layak ke atas yang lain. Ini dilihat dari sudut waktu atau masa ketika melaksanakn perkara itu.
Ini adalah secara ringkas takrif ulama' terkini dan apa yang tumpuan lebih penting dalam perbahasan ini adalah seperti berikut;
  1. Takrif-takrif ini mengukuhkan penilaian hukum hakam, amalan dan tanggungjawab yang seimbang, bukan semuanya pada kedudukan yang sama. Ada antaranya tanggungjawab besar, ada tanggungjawab kecil, ada yang meletakkan dalam kekautan, ada yang letakkan pada nota kaki, ada yang wajib ke atas orang muslim dan individu dalam penjagaan nasab yang Allah jadikan antara tanggunjawab, amalan antara satu sama lain sehingga meletakkan setiap amalan dalam martabat syariah, tidak diletakkan rendah dan tidak pula diletakkan tinggi.
  2. Takrif ini menyatukan bahawa hak tentang kewajipan didahulukan ke atas amalan yang lain. Kewajipan ini diandaikan untuk tidak membuat anggaran bahkan terbina atas parameter dan standart hukum yang lebih utama. Maka Syariah Islamiyyah datang menimbangi antara maslahah (kepentingan) dan mafsadah( kerosakan) dan mendahului rajih anatranya sesuai dowabit untuk mengistinbatkan hukum dari nas-nas syarak dengan cara istiqra'. Ia mesti dibongkarkan tentang bagaimana menentukan dan kenyusun keutamaan, maka umunya maslahah dan mafsadah menjadi bercampur maka satu perbuatan terikat untuk menghilangkan dua maslahah atau masalahah dan masfsadah. Contohnya hukuman qisas adalah menajga maslahah untuk jemaah dalam menjaga diri mereka dan ia adalah maslahah dharuriyyah tetapi mafsadah ke atas hak penjenayah.
  3. Mengetahui Awliyyat dan meraikan awliyyat tidak terbatas kepada golongan profesional yang sibuk dengan mengeluarkan fatwa dan mengistinbatkan hukum bahkan dituntut ke atas setiap orang muslim untuk berijtihad mengikut keadaan atau situasi yang dihadapinya nanti.
  4. Dituasi yang memerlukan keperluan daruriyyah denga meraikan awlawiyyat iaitu dalam keadaan bercampur lebih daripada satu  dan banyak alternatif  yang bukan daruriyyat maka ketika ini meraikan maslahah dengan menghasikan sususnan yang lebih utama dan lebih sesuai.
Apabila penulis mengkaji tentang takrif awliyyat dari ulama' terdahulu, maka tiada istilah yang tertentu digunakan dan mereka telah mengembalikan sebab kepada perkara berikut;
  • Menjadikan masalah dengan pemikiran yang biasa, maka akan yang baik atau sejahtera merangkumi apa-apa yang bermanfaat dan diterima secara lumrah.
  • Menjadikan jaga awlawiyyat adalah hakikat syark yang lebih memberi penekanan ke atas pelaksanaan tanpa meletakkan dalam penulisana, maka tidak dapat dicernkan istilah awlawiyyat seperti perbahasana kita yang lalu dan isu semasa pada zaman itu tidak memerlukan yang muncul dalam perbahasan ini. (dengan maksud sekarang kita masih meneruskan car lama, cuma susun kaedah dan letakkan bawah tajuk Fiqh Awlawiyyat-kefahaman aku)
Dengan menggunakan fiqh awlawiyyat ini, hukum hakam syarak dalam kategori ini ada illah yang ditentukan dan dibelakang fiqh awlawiyyat ini mucul maqasid untuk mencapai apa yang Allah nak (syarak) untuk dicapai. Maka tajuk ini meniti atau meningkat secara perlahan-lahan secara semulajaid di bawah perbahasan fiqh usul yangbbanyak antaranya: Maqasid Syariah, ilalh, jenis hukum taklifi, qias dan istihsan, masalah untuk raf'ul haraj wa taisir dan saddu zarai' . Selain itu, perbahasan utama ini meraikan awlawiyyat dalam hukum ke atas amalan dan telah dikenali oleh ulama' usul dan fiqh dengan mengkaji mengikut kedah syarak dalam pensyariatan dnegan menyusun awlawiyyat sunnah pensyariatan maka terbinalah awlawiyyat kaedah fiqh dan merujuk keapda nya.

Maka suariah mendahulukan fardu daripada sunat dan mendahulukan nas ke atas ijtihad, mengelakkan keburukan lebih utam daripada mengambil maslahah, maslahah umum didahulukan ke atas maslahah yang khusus dan melanggar keburukan ringan untuk mengelakkan menudharatan yang lebih bnayak dan sebagainya. Rumusannya bahawa pengkaji tidak menjumpai istilah awlawiyyat dari ulama' terdahulu tetapi kewujudan mereka diperlukan untuk memeahami awlawiyyat iaitu mendahulukan  yang lebih penting dari yang penting denagn cara berfikir merekea dan sebahagian fatwa mereka.

Dalam menentukan takrif awlawiyyat, maka kita (penulis) mencadangkan takrif berikut dan bersandarkan takrif yang lalu dengan menggunakan perbahasan ini.

Definisi paling tepat ialah kaedah yang terbina ke atas kefahaman  nisabah lebih baik dan amalan lebih utama, dan mengetahui kelebihan beramal dengan kelebihan kurang beramal dan rajih dengan marjuh dengan membina  ke atas martabat ilmu dan dengan realiti yang berlaku untuk merealisasikan perkara lebih penting dengan meminimumkan kemudharata dan mengetahui hasil-hasil yang terhasil dalam pelaksanaan amalan ini.

P/S: notaku sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...