21 Julai 2011

Ubah Ciptaan Allah.

Pertukaran jantina dari lelaki kepada perempuan atau sebaliknya, melalui pembedahan, adalah haram di segi syara' berdasarkan Al-Quran dan dipandukan Hadis.

Allah berfirman yang bermaksud: "Dan demi sesungguhnya aku akan sesatkan mereka dan ku perdayakan mereka dengan angan-angannya serta ku suruh mereka memotong telinga ternak (untuk berhala) dan ku suruh mereka supaya mengubah makhluk Allah. Dan barang siapa mengambil syaitan menjadi wali, selain Allah sesungguhnya dia telah rugi dengan kerugian yang nyata." (Surah an-Nisaa’ ayat 119).

Allah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian berbanding dengan makhluk yang lain. Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk". (Surah at-Tiin ayat 4)

Daripada Ibnu Abbas r.a. bahawa (maksudnya): "Rasulullah melaknat kaum lelaki yang menyerupai atau berlagak seperti wanita dan kaum wanita yang menyerupai atau berlagak seperti lelaki." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata (maksudnya): "Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki". (Hadis Riwayat Abu Daud).

Jika ada tindakan nekad segelintir lelaki yang merubah jantina ataupun berperawakan seperti wanita, maka perbuatan mereka itu adalah melanggar ketentuan Allah.

Jika individu dilahirkan sebagai seorang lelaki, hukumnya tetap lelaki walaupun ia berjaya ditukar jantinanya melalui pembedahan, begitu juga jika sebaliknya.



**********
Ya Allah...Adakah dunia ini sudah terbalik? Sanggup seorang Islam mengubah ciptaan Allah. Allah melaknat sesiapa yang mengubah ciptaannya apatah lagi menukar jantina.


Rakyat Malaysia kelahiran dari negeriku sendiri. Mohd Ashraf Hafiz Abd Aziz yang ingin menukar nama kepada Aleesha Farhana. Bukankah dia memang lelaki sejak lahir? Dia bukan Khunsa' yang mempunyai dua alat kelamin. Melalui pembedahan dia bertukar menjadi seorang perempuan. Cuma ic sahaja yang tak berjaya ditukarkan kepada nama perempuan.




Ada pula peguam yang sanggup bela. Percuma. Aku tak tau apa agendanya jika membela tanpa dibayar upah. Adakah ingin memurtadkan orang Muslim ini?Aku tak pasti peguam ini Islam atau sebaliknya kerana namanya seolah-olah bukan nama Islam.


Aku tak dapat bayangkan jika 'housemate' atau 'roomate' aku adalah lelaki yang berwajah perempuan. Lain la jika aku lihat icnya sebelum membenarkan dia tinggal denganku sebagai HM atau RM.


Moga Allah memberi hidayah kepada Mohd Ashraf Hafiz untuk kekal sebagai lelaki dan orang Islam. Jangan melihat padangan manusia tapi lihatlah diri pada pandangan Allah. Kita hanya kembali kepadaNya pada hari yang dijanjikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...