12 Januari 2012

Iman Nipis.

Orang bukan Islam boleh tolong Islam. Kenapa orang Islam sendiri susah nak tolong sesama Islam? Aku tidak menyebut pun pasal kafir atau yang seumpamanya. Susah sangat ke nak luangkan masa dengan aktiviti di masjid. Memegang syariat Islam seolah-olah mengenggam bara.

Kalau rasa susah, kita lepaskan. Semua perlukan ganjaran dunia. Pujian. Wang. Hadiah. Kadang-kadang rasa kuat bila dalam ceramah agama. Bila keluar dari tempat agama ni terus rasa tak bermaya. Tak bersemangat. Adakah ini yang dimaksudkan dengan iman senipis bawang pada akhir zaman?

"Saya bukan Ustaz,"

"Saya bukan Ustazah,"

Bukankah hadis ada berbunyi...

"Sesiapa yang mengucapkan kalimah syahadat la ilaha illallah, dia adalah pendakwah/ daei" (tak sempat nak rujuk hadis dari mana).

Kalau semua orang tak nak 'islah diri' atau perbaiki diri...bagaimana pelajar nak jadi seorang yang berakhlak atau mencari model. 

Kenapa orang baru masuk Islam lebih baik daripada kita yang Islam sejak lahir?

Mereka pergi belajar kemudian mengajar orang yang memang dah islam secara keturunan ni.

Adakah hati mereka dah tertutup untuk menerima taklifan sebagai fasilitator? Bukan kami nak hina. Cuba la belajar. Ya, kalau nak minta aku ajar BI, tiada masalah. Aku akan cuba dan kalau tidak tahu...boleh minta pelajar rujuk dengan guru BI sendiri. Objektif tercapai atau tidak...itu terpulang. Cuba dulu tak boleh ke? 

Banyak persoalan aku timbulkan. Macam lepas geram kat blog. Jika di FB aku tak boleh membebel panjang. hehehe...

'dulu biasa beli bawang besar atas kereta keldai'

Biar la Allah yang memberi petunjuk dan hidayah. Jika tidak, berilah peringatan kepadanya supaya sedar akan nikmat Allah yang dia pinjam. Doa orang zalim jangan diperlekehkan sebab ia adalah doa yang mustajab. Tiada hijab. Ingatlah...Jika kita buat 'sesuatu' kepada orang lain, ada orang lain yang akan buat lebih teruk atau sama ke atas kita. Allah Maha Adil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...