Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

21 Jun 2012

Cinta Bukan Matlamat Tetapi Sebagai Alat

Pernah tengok filem Bollywood? Penuh dengan cinta. Sehingga sesiapa yang menonton akan merasakan cinta itu adalah segala-galanya. sehingga Tuhan pun tidak dapat memisahkan mereka. Adusss! Bertuhankan cinta pula. rosak betul muda mudi sekarang jika mereka jadikan filem-filem ini contoh. Siapa yang masukkan unsur-unsur ini?

Keluarlah kata-kata 'makan tak kenyang...mandi tak basah'. Dengar tazkirah dari Ustaz Pahrol ini dulu. Jom layan...^_^

'Ustaz Pahrol'

Orang berilmu yang tawaddu' diumpamakan seperti air. Air akan mengalir ke tempat yang rendah. Air akan terjun dari tempat tinggi ke tempat rendah. Air juga akan berkumpul ditempat rendah seperti lembah, wadi dan sebagainya. Akhirnya membentuk sumber air bagi kehidupan manusia.

Begitulah seorang manusi. Lagi dia merendah diri, lagi mudah dia mendapat ilmu. Tidak malu menerima ilmu dari orang yang yang lebih kecil dari kita. Dari segi jawatan dan sebagainya. Sehingga ada hadis mengatakan mengatakan," Aku tidak tahu," adalah sepatuh daripada ilmu. Sebab itu akhir sterakhir begi orang yang berilmu adalah "Allahu A'lam," yang membawa maksud Allah yang lebih mengetahui. Pengetahuan manusia terbatas. Hanya diumpamakan setitis air dilautan yang luas.

Persoalan 'cinta' bagi Ustaz Pahrol adalah penting kerana Allah berfirman dalam Al-Quran sebanyak 80 kali. 80 kali tu. Jika Allah sebut sekali pun dah dikira penting. Ini 80 kali. Ini menunjukkan CINTA itu penting. Ada yang tidak bersetuju? Ada juga aku dengar ,"manusia memerlukan kasih sayang,". Betul. Aku tak salahkan ayat ini. Sebab kurang kasih sayang menyebabkan remaja sej=karang lebih percaya kekasih daripada ibubapa. "BF saya lebih memahami saya berbanding orang lain," kata seorang remaja. "kalau saya terluka, dia memujuk saya dengan kata-kata yang lemah lembut,"ayat biasa aku dengar.

Kita kembali kepada persoalan kenapa cinta itu penting?

CINTA menentukan masa depan kita pada masa akan datang!

Ada seorang Arab badwi datang jumpa Rasulullah dan bertanyakan tentang hari kiamat. Nabi jawab dengan pertanyaan juga,"Apa pesiapan kamu menghadapinya?"kata badwi ini ,"aku tidak bersedia menghadapinya lagi. Cuma akau persiapkan diri aku dengan cintakanmu, wahai Rasulullah"."Kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai di akhirat nanti," kata Rasulullah SAW.AWAS!Jika kamu cinta di dunia, kamu menuainya di akhirat nanti.Jika kamu cintakan kebaikan, kebaikan yang kamu dapat di akhirat nanti.
Jika kamu cintakan keburukan, kebutukan itu akan datang kepada kamu di akhirat nanti.

Tanda cinta....

1. RINDU : terasa dalam diri. teringat akan dia.

2. SEBUT : selalu sebut. tidak letih menyebut. berulang-ulang kali sebut.

3. JUMPA : nak berjumpa. ingin berjumpa.

4. IKUT :ikut kelakuannya. buat selaras dengan kehendak orang yang dicintai.

Betul tak??? Fikir la sendiri ^^

Manusia juga ada yang menjadi HAMBA CINTA. Sebab manusia akan bertindak dengan apa yang dia RASA.

Contoh...

Menurut kajian yang dibuat oleh Dr Fadzilah Kamsah, 80% orang Islam di Malaysia tidak solat. Aku tak tau adakah Melayu sahaja atau campur dengan bangsa lain. Dalam 5 solat fardu itu, solat subuh la paling ramai orang Islam tidak solat. Susah nak buat. Semua orang Islam akan kata ,"Assolatu Khairum Mina Naum (Solat itu lebih baik dari tidur)," Kita tau tetapi tidak rasa solat itu lebih baik dari tidur...

Aku nak ambil kata-kata Ustaz Pahrol ini," ramai orang mencari bahagia dalam rumahtangga tetapi tidak ramai orang membawa bahagia dalam rumah tangga. Kata ulama' JANGAN cari bahagia dalam rumah tanggan tapi BAWAlah bahagia dalam rumahtangga," Bila difikirkan...betul juga. Mungkin sebab itu, wujud perceraian setiap 15 minit. Seorang bayi lahir setiap 18 minit akibat zina. Hancur negara!

Ini menunjukkan kita TIDAK PANDAI URUSKAN CINTA DALAM KEHIDUPAN.

Ingatlah!

Kita harus akui umat Islam telah jatuh ke tahap paling bawah. Agama Islam tidak akan jatuh tetapi umat Islam yang jatuh. Jika pen jatuh ke bawah, adakah dia akan jatuh lagi? Tidak kan. Sebab tidak ada bawah lagi. Begitu juga jika kita tidak akui kita telah jatuh ke tempat paling bawah, kita akan terus jatuh lagi. Jadi, JANGAN nafikan bahawa kita tidak jatuh lagi. Sebab bila kita jatuh ke tempat paling bawah, kita akan naik semula. sebab tiada tempat lagi kita nak pergi. Mesti kita naik semula kan.

Analogi...

Jika kita nak satu kayu dengan kayu, perlu cantumkan dengan paku.

Jika kita nak satukan batu dengan batu, mesti dengan simen.

Jika kita nak satukan manusia, perlu dengan IMAN.

Kenapa umat Islam sekarang berpecah? Apa puncanya?

1. Percaya ada Allah tetapi tidak yakin kepada Allah.

2. Percaya kepada akhirat tetapi tak rasa akhirat itu ada. Cuba lihat dalam agama lain. Adanya percaya kehidupan semula bagi agama Budha. Adanya hukum karma bagi agama hindu. Ini menunjukkan TIDAK ADA KEADILAN MUTLAK ATAS DUNIA. Hati atau fitrah kita merintih inginkan akhirat. Adanya hari pembalasan yang setimpal dengan apa yang dilakukan di dunia ini...andai kita semua rasa adanya hari pembalasan ini, kita tidak akan melakukan apa yang Allah larang. Tidak ada balas dendam dan hasad dengki. Tapi tengok sekarang...realiti kita...huhuhu

3. Terlalu pentingkan diri sendiri. Sebab itu CINTA MESTI KERANA ALLAH yang pasti kena CINTA ALLAH DAHULU.

Kenapa Allah anugerahkan cinta kepada kita?

Mulakan dengan tujuan Allah ciptakan kita. Iaitu untuk menjadi hamba Allah dan menjadi khalifah di muka bumi ini.

AMANAH...berat atau ringan. Sebelum Allah offer kepada manusia, Allah telah offer kepada makhluk lain. Semua tidak sanggup. Sehingga dalam al-quran surah Al-Hasy ada menyebut bahawa jika diberi kepada gunung, hancur berkecai gunung itu. Bila di 'offer' kepada manusia, manusia sanggup menanggungnya. Tapi Allah bagitau...JANGAN TANGGUNG SAORANG-SORANG. Mesti berJEMAAH, bersama-sama.huhuhu

Cinta bukan matlamat tetapi sebagai alat.
Cinta bukan tujuan tetapi sebagai jalan.


Syarat CINTA KERANA ALLAH.

1. Ikhlas. Cinta seorang suami atau isteri sebab dia adalah teman untuk merebut cinta Allah.

2. Ikut syariat. Ikut apa yang Allah suruh, jauhi apa yang Allah larang.

3. Dahulukan Allah jika bertembung kehendak isteri atau suami dengan suruhan Allah.

Bila seseorang ada masalah, mesti dia ada masalah dalam rukun iman. Kalau syahadah sudah lengkap, cuba tengok solat. lengkap tak?

NAK BAIKI DUNIA, KENA BAIKI MANUSIA,
NAK BAIKI MANUSIA, BAIKI HATINYA,
NAK BAIKI HATINYA, KENA BAIKI SOLATNYA.
BETUL ATAU SALAH?

"Kecilkan masalah, besarkan cita-cita"

Seperti Al-Fateh. Sultan Muhammad Al-Fateh yang berjaya membebaskan Kostantinopel. Walaupun Rasulullah menyebut dalam hadis," hanya pemimpin yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik akan dapat menawan Konstantinopel". Al-Fateh tak kata ,"Itu mesti orang lain yang dapat tawan,"..Bahkan dia mengatakan,"aku akan membenarkan kata-kata Rasulullah itu. Akulah orang itu!"

KISAH 1 SINI

KISAH 2 SINI

KISAH 3 SINI


Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Betul?

Bagaimaman nak selesaikan benang yang kusut? Kalau ditarik kasar, benang kan putus. Jika berlembut, sampai bila akan selesai? Petua orang tua-tua...cari punca dahulu. Akhirnyas edikit demi sedikit akan selesai kekusutan benang itu. Wallahu A'lam...

Jika silap pemahamanku..tegur ye

2 ulasan:

  1. cinta...ape yg best sangat pasal cinta ni? jap lg sy layan tazkirah ustaz pahrol..duk dgr alunan ayat Quran live dr Mekah..;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dengar dulu. Best tau...Tak salah guna kalimah cinta. Bollywood pun guna tema cinta jaga. hehehe

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...