26 Jun 2010

Jom Merokok...


Disiplin pelajar tidak terkawal adalah disebabkan oleh cikgu-cikgu...adakah penyataan aku ni salah???Pernah aku menegur cikgu-cikgu lelaki yang merokok. Tetapi melarang pelajar-pelajar merokok. Nak suruh orang lain tapi diri sendiri?....Memang menyedihkan...

Sekarang diorang dah perli aku dan sembur asap rokok depan aku kat kantin sekolah. Padahal dah diwartakan kawasan larangan merokok. Ada juga merokok dalam bilik guru yang ada 'aircorn' (betul tak aku sebut ni?)

Kat sini aku masukkan bahan-bahan ilmiah untuk perokok....layan diri yea ^_^

******************************************
Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah 'S……' tekalah sendiri..!)


****************************************

NEGERI SELANGOR
Warta Kerajaan
DITERBITKAN DENGAN KUASA
GOVERNMENT OF SELANGOR GAZZETE
PUBLISHED BY AUTHORITY
Jil. 48
7 hb Disember 1995
TAMBAHAN No. 24
No. 25PERUNDANGAN
Sel. P.U 51.
ENAKMEN PENTADBIRAN PERUNDANGAN ISLAM
1989
FATWA TENTANG MEROKOK
En. 2 / 1989
PADA menjalankan kuasa - kuasa yang diberikan oleh subseksyen 31(1) dan seksyen 32 Enakmen Pentadbiran Perundagan Islam 1989, Mufti bagi Negeri Selangor selepas berbincang dengan Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' membuat fatwa seperti yang dinyatakan dalam Jadual.
ADMINISTRATION OF ISLAMIC LAW ENACTMENT
1989
FATWA ON SMOKING
En. 2 / 1989
IN exercise of the powers conferred by subsection 31(1) and section 32 of the Administration of Islamic Law Enactment 1989 the Mufti for the State of Selangor, after discussion with the Islamic Legal Consultative Committee, makes the fatwaas specified in Schedule.

JADUAL/ SCHEDULE

(1)
Merokok adalah haram
(2)
Oleh yang demikian , adalah haram bagi mana-mana orang Islam menghisap apa -apa jenis rokok.
(3)
Bagi maksud fatwa ini , " rokok " ialah tembakau yang digulung dengan kertas atau daun nipah atau selainnya.

Dibuat pada 25hb Oktober 1995

Made the 25th Oktober 1995.
[JAI.Sel 8014/7 Jilid IV; P.U.sel AGM/0007.]

DATO' HAJI ISHAK BIN HAJI BAHAROM
Mufti Negeri Selangor
**************************************************

Lebih banyak kawasan larangan merokok akan diwartakan.

MELAKA: Lebih banyak kawasan larangan merokok akan diwartakan berikutan peningkatan serius tabiat merokok di kalangan golongan muda terutama wanita, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Beliau berkata, peningkatan yang membimbangkan itu diperolehi daripada kajian tabiat merokok di kalangan golongan muda yang dilakukan Universiti Putra Malaysia dengan keputusan terperinci akan diumumkan sebelum akhir bulan ini.

"Peningkatan memang serius kerana ada yang beranggapan menghisap rokok boleh kuruskan badan terutama wanita, itu anggapan yang silap, itu helah untuk tarik orang muda merokok," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Terdahulu, Liow menghadiri majlis perasmian Hari Kesihatan Sedunia Peringkat Kebangsaan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob, di Dataran Pahlawan Melaka Megamall, di Bandar Hilir di sini. Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam. Tanpa menyebut jumlah kawasan larangan merokok sedia ada, Liow berkata
mereka yang didapati bersalah merokok di kawasan larangan tersebut boleh didenda sehingga RM1,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.

Beliau berkata, tabiat merokok di kalangan wanita mendedahkan mereka kepada risiko tinggi menghidap penyakit kronik. Mengenai perkembangan Influenza A (H1N1), Liow mengesa orang ramai yang berisiko tinggi dijangkiti virus berkenaan segera mendapatkan suntikan pelalian vaksin H1N1 secara percuma di 104 buah klinik dan hospital kerajaan di seluruh negara. Beliau berkata, golongan yang berisiko tinggi itu termasuk wanita mengandung dan penghidap penyakit kronik seperti jantung, masalah paru-paru dan diabetis. "Kerajaan sudah beli 400,000 dos vaksin H1N1, pada mulanya kita beri kepada barisan hadapan seperti doktor, polis, kastam dan imigresen dan selebihnya kita beri kepada rakyat secara percuma," katanya. Liow berkata, hasil pemantauan rapi di seluruh negara, tidak berlaku gelombang kedua wabak H1N1 di negara ini. Beliau berkata, setakat hari ini, seramai 651 orang dirawat di hospital kerana disyaki menghidap penyakit seperti influenza (ILI) manakala 58 orang positif H1N1 dan enam orang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU). - Bernama

*************************

REFORMASI FATWA ROKOK:
DULU KHILAF KINI IJMAK

Disediakan oleh:
Mohd Azhar bin Abdullah
Pensyarah KIAS

” Siri Artikel yang mendepani beberapa kekeliruan umat Islam terhadap polimek hukum rokok, khususnya mereka yang tegar mempertahankan hukum rokok berdasarkan sangkaan nas semata-mata dengan mengenepikan pandangan saintifik ”

Siri 3: Wahai Saudaraku! Dulu Khilaf Kini Ijmak

PADA suatu ketika dulu dunia umat Islam pernah gawat dengan isu perdebatan hukum rokok. Apapun, perdebatan yang berpanjangan itu tidak menokhtahkan resolusi muktamad sehingga timbul kecelaruan dalam fikiran saya apakah sesuai diistilahkan perdebatan rokok zaman dulu sebagai “kontroversi hukum rokok”! Namun diri saya cukup yakin bahawa perdebatan ulama didasari ketaqwaan dan dilatari etika bukan kedengkian. Mereka telah meninggalkan untuk kita warisan ilmu gemilang, moga Allah s.w.t merahmati ruh mereka- amin.

Kehangatan itu saya dapat dijiwai ketika menelaah kitab-kitab mazhab yang memperdebatkan hukum sigaret. Masing-masing mendirikan hujah, tetapi ternyata kesepakatan hukum tidak tercapai jua. Umat Islam terus dilema, asap rokok terus disedut dalam kekeliruan dan rokok terus dijual dalam kesangsian.

Namun, apakah pada saat ini yang sebegini canggih dengan penemuan atom, kanser, barah, pembedahan teknologi masih menyebabkan kita berada dalam kegelapan mencari-cari keputusan muktamad hukum sigaret seperti saudara kita yang hidup di zaman kapal layar. Sungguh malang! Oleh kerana Rasulullah s.a.w telah wafat, maka umat Islam barangkali menunggu turunnya nabi Isa a.s untuk memutuskan hukum rokok. Waktu itu barulah kita berpuashati dan menyakini bahawa rokok itu haram dan barulah segala usaha pembasmian dilaksanakan seikhlasnya.

Sebab itu saya pernah berhadapan dengan golongan yang tegar mempertahankan hukum rokok sebagai harus atau paling keras hukumnya makruh sahaja kerana diqiaskan dengan bauan yang kurang menyenangkan. Malah dalam situasi terganggunya konsentrasi dan terputusnya ilham menghisap rokok menjadi wajib. Saya percaya mereka juga terkeliru. Saya juga menyakini bahawa jika mereka diberi peluang melihat kesan rokok secara praktikal dan penunjukkan data-data kajian ilmiah nescaya mereka akan bersikap lebih bijaksana, profesional dan matang. Saya tetap bersabar menunggu detik-detik dimasukkan nur hidayat kebenaran Allah s.w.t ke dalam jiwa manusia.

Saudaraku yang budiman! apakah sebelum anda menanam tembakau atau membuka kilang tembakau atau menjual rokok atau menghisap rokok pernah membuat kajian nekad untuk mengetahui hukum rokok? Jika kajian hukum telah anda buat sudahkah anda pastikan kitab zaman mana yang anda rujuk dan sudahkan membuat perbandingan secara komprehensif? Jika belum membuat rujukan, bererti anda hanya bertanya ulama, tetapi ulama yang pakai kitab mana ia dia sandarkan. Ulama itu hisap rokok atau tidak! Jika semua di atas anda tidak lakukan maka anda terlibat dalam fenonema rokok berdasar ikut-ikutan atau terpengaruh dengan budaya yang membinggungkan.

Sebelum saya membuka forum ini lebih jauh izinkan saya menyedut fatwa rokok negeri Kelantan zaman “Tok Kenali”. Alhamdulillah, keterlibatan langsung saya dalam pengeditan khazanah tak ternilai fatwa negeri Kelantan di bawah kelolaan Dewan Bahasa dan Pustaka menemukan saya fatwa rokok itu. Pertanyaan 202, jilid 1, berbunyi; “Tembakau jawa yang kelaziman orang melayu memakannya (menghisapnya) seperti dimasukkan dalam daun nipah (rokok daun nipah) atau sigaret dan cerut dan lainnya daripada daun tembakau itu. Adakah sekelian yang tersebut itu haram atau makruh atau harus?

Jawapan; “Masalah ini khilaf (berselisih) pendapat ulama. Kata setengah halal dan kata setengah haram. Zat tembakau itu suatu yang harus diisti’malkan dia (digunakan) bahkan sunat jika boleh jadi ubat. Jikalau tidak jadi makruh selama tidak jadi (mendatangkan) mudarat dengan dia pada akal atau badan. Adapun jika jadi mudarat dengan dia maka haram diisti’malkan dia (digunakan).

Jika kita mengkaji secara jujur necsaya kita menemui pangkal masalah yang kita perdebatkan ini. Hukum tembakau dan penggunaannya sebagai rokok bergantung kepada sejauh mana bencana kemudaratan pada akal dan badan manusia. Jika terbukti rokok mengancam kemaslahatan hidup maka hukumnya adalah haram. Dengan itu, saya ingin tegaskan bahawa ulama silam tidak menghalalkan rokok secara mutlak tetapi bersyarat bahawa tidak memudaratkan kemaslahatan hidup manusia. Maka sesiapa yang berhukum harus atau makruh merokok dengan menyandarkan pandangan ulama silam adalah sesuatu kekeliruan yang nyata.

Persoalannya, wajarkah sebagai seorang mukmin begitu rendah mutu penghayatan Islamnya dan tidak sudi memberikan kesungguhan mencari kebenaran. Tidakkah dihambat perasaan, dilingkungi ketakutan dan terasa sedikit bersalah sehingga mendorong kita nekad mencari sebuah kepastian. Soal halal haram makanan termasuk ibadat. Rasulullah s.a.w menyebut; “Tidak tumbuh suatu daging dari usaha yang haram melainkan neraka lah yang utama baginya” Dalam situasi yang lain, amalan dan doa kita tidak diterima oleh Allah s.w.t. Amalan itu walaupun sah kerana memenuhi rukun dan syaratnya tetapi tergantung-gantung tidak diangkat ke langit kerana beberapa asas lain tidak dipenuhi.

Saudaraku!, perdebatan dan perbincangan fatwa rokok mula dicatat dalam kitab-kitab Islam hanyalah selepas 1000 tahun Hijrah. Pada tahap itu ulama membincangkan hukumnya dibawa subjek “al-dukhan”, “al-tutun”, “al-tunbak” dan “al-tabgh.” Manakala perbuatan merokok seringkali diistilah sebagai “al-tadkhin”.

Untuk rujukan saudara, sila rujuk dalam Mausu’ah al-Fiqh al-Islami, jilid 12, halaman 65-70. Karya ini berjaya mencatatkan pandangan fuqaha serta aliran mazhab Islam mengenai hukum rokok berserta dengan inti pati pendalilan. Justeru, ruangan ini terlalu sempit untuk membentangkan pandangan tersebut secara rinci. Maka izinkan saya dalam ruangan ini hanya membincangkan dalam suasana semi ilmiah dengan menumpukan mesej dan rumusan yang diperolehi.

Sebelum seseorang berpegang kepada hukum rokok, ia perlu memahami secara jelas 4 senario kematangan ijtihad rokok. Pertama; Dr. Abd al-Jalil Syalabi ahli badan penyelidikan Islam menyatakan menghisap rokok tidak wujud zaman Nabi s.a.w., juga zaman penyusunan teks fiqh para imam yang terawal, juga ketika munculnya mazhab-mazhab fiqh. Perbuatan merokok hanya muncul lebih kurang dalam kurun ke 16 Masihi.

Senario kedua ialah keupayaan fuqaha menyimpulkan hukum rokok amat terhad kepada perumusan dalil-dalil syarak yang umum. Adapun fakta sainstifik mengenai kebaikan atau keburukan rokok tidak diperolehi kecuali dari pemerhatian umum bukan pengkajian. Pada masa mereka itu, dengan tahap teknologi yang seadanya tidak kelihatan secara jelas akan bahayanya merokok itu kepada kehidupan tamadun manusia.

Senario ketiga ialah fokus ulama sewaktu meneliti hukum rokok adalah lebih tertumpu kepada orang yang menghisap itu sendiri bukan kepada bahan yang terkandung dihisap itu serta sejauh mana implikasinya kepada ekonomi dan sosial secara menyeluruh.

Berdasarkan 4 senario di atas, tabiat hukum rokok mengalami reformasi ijtihad kepada 3 peringkat perkembangannya. Peringkat pertama pada zaman permulaan kemasukan rokok ke bumi umat Islam pada tahun 1600. Peringkat kedua tercatat pada zaman pertengahan dan peringkat ketiga ialah zaman moden di mana alat-alat sains mula dicipta.

Sebagai pengetahuan, Dr. Abd al-Jalil Syalabi menjelaskan pada zaman permulaan ada ulama yang menganggap rokok sejenis minuman (syarb) yang hukumnya harus pada zatnya. Hukum ini semata-mata dinisbah kepada orang yang menghisapnya sahaja. Manakala hukumnya secara ditil, ulama tidak bersepakat menurut kedudukan hukum taklifi yang lima sama ada harus bagi orang yang tidak mendatangkan apa-apa kesan atas hartanya dan kesihatannya, ia seperti kopi dan teh yang diminum. Makruh nisbah bagi orang sedikit hartanya, bila harga rokok itu tidak memberi kesan terhadap hartanya bagi keperluan dirinya, keluarga da orang di bawah tanggungannya serta tidak mendatangkan kesan buruk atas kesihatannya.

Haram nisbah bagi orang yang fakir yang memerlukan harga rokok itu untuk belanja hidup dan keperluannya, sebagaimana haram untuknya bila ada kesan buruk kepada kesihatannya. Sunat bagi orang yang mendapat kecergasan daripada menghisap rokok itu bagi setengah daripada kerja-kerjanya. Kedudukannya seperti kedudukan kopi yang menjadikan orang cergas dan tidak mengantuk. Wajib apabila sabit dengan merokok itu dapat menyembuhkan sesuatu penyakit yang dihidapinya. Kedudukan ini sama seperti ubat yang wajib ia gunakan untuk memulihkan kesihatannya.

Inilah beberapa senario ijtihad pada tahun 1600 tahun dahulu dalam isu rokok. Hakikatnya perbezaan hukum di atas bukan dari khilaf pemahaman nas-nas syarak, tetapi manifestasi kegagalan ulama mendapatkan maklumat sebenar. Al-Syeikh al-Akbar Jad al-Haq menegaskan ulama pada era itu berada dalam dilema antara kebaikan dan kemudaratan rokok. Hakikatnya ulama hanya melihat kepada zahir perbuatan merokok dari daun tembakau yang mengeluarkan asap. Mereka tidak mempunyai maklumat mengenai kandungan dalam tembakau yang membawa bahaya besar kepada paru-paru dan sistem tubuh badan manusia.

Manakala pada peringkat pertengahan senario ijtihad mula menampakkan kematangan dengan penyokongan dalil dari saintifik. Namun secara umumnya metodologi penyimpulan hukum syarak masih bergerak secara peribadi. Seorang alim akan berijtihad bersendirian menurut keupayaan alat-alat ijtihad tanpa khidmat nasihat secara khusus dari pakar-pakar sains berkaitan. Contoh mantan Syeikh al-Azhar bernama Syaltut (1893-1963M) menghukum rokok pada kedudukan sama ada haram atau makruh. Beliau mengingatkan bahawa senario ijtihad rokok pada zaman permulaan kemunculannya sesuatu yang tidak jelas dan muktamad. Adapun hukum yang rajih pada zaman ini ialah sama ada haram atau makruh.

Kesedaran terhadap keterbatasan serta kesilapan hukum rokok mula menonjol setelah bukti demi bukti kemudaratan rokok secara saintifik dapat dibuktikan. Mufti Mesir, Dr. al-Syeikh Ahmad al-Tayyib menyebut perbincangan hukum rokok pada peringkat silam tidak sunyi sama ada haram, harus dan makruh bergantung sejauh mana kesan kemudaratan, pembaziran dan kejelekan baunya. Namun, mutakhir ini kajian ilmiah membukti kesan buruk, bahaya dan ancaman terhadap kesihatan dalam mana-mana jua keadaan. Persatuan Kesihatan Dunia dan Persatuan Kesihatan Islam telah menghantar dokumen kemudaratan rokok kepada Majlis Fatwa. Lantas, Majlis Fatwa al-Azhar mengeluarkan kenyataan bahawa jika sabit kemudaratan rokok keatas kesihatan dan kehidupannya maka hukum rokok adalah haram secara syarak.

*********************

Artikel & Info Kesihatan : Kesan & Akibat Tabiat Merokok. Bahaya Kandungan Rokok Kepada Perokok & Orang Di Sekeliling

Pengenalan
Tembakau yang menjadi bahan utama dalam rokok, telah diperkenalkan secara menyeluruh, termasuk ke dunia Islam, oleh penjajah Barat yang beragama Kristian, dan ianya belum pernah dikenali di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Di kalangan masyarakat beratus tahun

Kemaskini : 07 Mei 2010
.....................................

terdahulu, tembakau dihisap bukan sahaja untuk bersukaria tetapi sebagai satu acara dalam upacara kebudayaan dan keagamaan. Pada umumnya umat Islam tidak merokok melainkan kerana terpenggaruh kepada orang Barat yang menjajah mereka.

Hari ini, merokok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita, sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu norma yang membanggakan. Anggapan palsu ini terhasil apabila golongan yang mudah terpedaya dengan budaya asing, terutamanya yg dipaparkan melalui media massa, ingin pula bergaya demi mencapai status kecanggihan serta keunggulan yang kononnya dikaitkan dengan merokok. Malah tabiat suka meniru dan menyeleweng dari jalan yang benar adalah sesuatu yang kian menguasai anak-anak kaum Muslimin di zaman ini.

Hadith Rasullullah s.a.w. :

1. "Bezakan diri mu dari kaum Musyrikin" ( Al-Bukhari & Muslim)

2. "Bukan dari golongan kita, siapa yang menyerupai orang yang bukan dari kita. Jangan mengikut-ikut kaum Yahudi dan Nashrani" (At-Termidzi)

3. "Barangsiapa yang meyerupai sesuatu kaum, maka dia terkira dari golongan itu" (Abu Daud)


Kandungan Berbahaya Dalam Rokok (Fakta)
Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih 4 000 bahan kimia beracun yang membahayakan dan boleh membawa maut. Dengan ini setiap sedutan itu menyerupai satu sedutan maut. Di antara kandungan asap rokok termasuklahbahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di "kamar gas maut" bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, dan banyak lagi. Bagaimanapun, racun paling penting adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida.

Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui menjadi penyebab kanser (karsinogen). Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis policyclic aromatic hydrocarbon (PAH) telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain, bertindak balas di dalam otak dan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerans dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah. Malah daripada kajian saintifiknya nikotin itu juga sejenis najis dadah, sepertimana yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan. Seseorang yang kehabisan rokok kadangkala berkelakuan seperti mengalami gangguan akal dan dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Oleh itu terlalu sukar untuk sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok, meninggalkan tabiat itu untuk selamanya, kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua.

Nikotin turut menjadi punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Hampir satu perempat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, sakit jantung merupakan menyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.

Karbon Monoksida pula adalah gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas ini menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu hingga ianya menjadi terencat dan akhirnya boleh menyebabkan maut sekiranya paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%.

Apabila racun rokok itu memasuki tubuh manusia ataupun haiwan, ianya akan membawa kerosakkan pada setiap organ disepanjang laluannya, iaitu bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghazaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing, iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu dikeluarkan dari badan.


Kesan Asap Rokok Kepada Si Perokok Dan Orang Disekeliling
Si perokok bukan sahaja perlu bertanggungjawab pada diri sendiri tetapi turut bertanggung jawab pada orang disekeliling akibat daripada bahaya asap rokok. Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau mereka yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini. Ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah. Asap akan melalui saluran pernafasan ke dalam paru-paru dan merosakkan saluran bronkus, menyebabkan bronkitis, penyakit di bahagian paru paru. Ia juga akan merosakkan pundi udara dalam paru-paru (alveoli) dan menyebabkan penyakit emfisima.

Asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan pencernaan, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit di bahagian esofagus, perut dan pankreas.

Racun dalam asap rokok yang larut air akan memasuki sistem saluran darah dan dibawa ke seluruh badan. Bahan nikotin, bukan saja memberi sifat ketagihan, malah menyebabkan saluran darah arteri menjadi sempit. Ia juga merosakkan dinding arteri dan akan memudaratkan organ berkaitan.

Kesan ini, dalam jangka panjang, akan menyebabkan simptom kebas pada kaki, jari, migrain, sakit kepala, pedih ulu hati, kekejangan otot kaki, serangan penyakit jantung dan sebagainya.

Racun rokok akhirnya disaring dalam buah pinggang dan dihapuskan dari badan melalui air kencing. Dalam proses ini pula, berlaku satu lagi keracunan hasil penguraian kimia asap rokok yang turut merosakkan buah pinggang. Racun dalam air kencing juga menyebabkan kerosakan pundi kencing.

Racun akibat merokok juga mempunyai kesan tindak balas terhadap ubat-ubatan. Secara umum diketahui merokok boleh menjejaskan fungsi beberapa kumpulan enzim di hati dan ada kalanya ia boleh memperhebatkan kesan sampingan sesuatu ubat itu.

Kesan Asap Rokok Terhadap Isteri Perokok Adalah :
-
Melahirkan bayi yang kurang berat badan
- Melahirkan bayi yang tidak cukup bulan
- Lebih terdedah kepada kanser
- Mengurangkan kesuburan dan putus haid awal

Kesan Asap Rokok Terhadap Anak Perokok :
- Lebih mudah mendapat lelah
- Mendapat jangkitan paru-paru
- Pertumbuhan paru-paru kanak-kanak terganggu
- Mudah menjadi perokok apabila dewasa kelak


Statistik Kematian Akibat Tabiat Merokok
Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30 peratus daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esofagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut, 50 peratus kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok dengan pecahan 25 peratus masing-masing.

Menurut Dr Sallehudin, lebih 100,000 perokok dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat sakit jantung, kanser dan penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) dan lebih penting, negara mengalami kerugian kira-kira RM20 bilion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.


Faedah Berhenti Merokok
- Hidup lebih lama
- Dapat menghindari racun
- Dapat melindungi diri, keluarga dan orang lain daripada bahaya merokok
- Menjadi teladan yang baik kepada anak-anak
- Dapat meningkatkan kecergasan serta memiliki tubuh yang sihat
- Meningkatkan deria rasa dan bau
- Gigi lebih putih dan nafas lebih segar
- Dapat mengelakkan budaya membazir dengan menggunakan wang untuk membeli rokok kepada tujuan yang lebih baik dan bermanfaat.


Gunakan Kaedah Yang Betul Untuk Berhenti Merokok
- Tetapkan tarikh untuk berhenti merokok
- Yakinkan diri
- Buat nota peringatan
- Katakan pada diri anda, "Aku bukan perokok"
- Tumpukan pada hari ini
- Sentiasa berfikiran positif
- Dapatkan sokongan
- Lawan keinginan untuk merokok
- Gunakan Terapi atau rawatan yang sesuai
- Amalkan Petua 10 M untuk berhenti merokok


Rawatan Untuk Berhenti Merokok

Vibration Liquid Chlorophyll (Minuman Klorofil Alfalfa)
Membantu menyingkirkan segala racun dan toksik di dalam tubuh akibat kandungan rokok yang merbahaya. Sangat baik diamalkan seisi keluarga.

Seri Wajah 99 C6
Formula bagi membantu mereka yang ingin berhenti merokok. Ia berfugsi menghilangkan ketagihan merokok.

"Setiap Sedutan, Membawa Padah"


Sumber
- Pusat Racun Negara, USM Official Website
- Kementerian Kesihatan Malaysia Official Website
- Institut Kefahaman Islam Malaysia Official Website – IKIM Dalam Media – Berita Harian
- Sabahan.net
- Persendirian

*******************************

Ini sahaja yang sempat aku kongsi.Wassalam...

25 Jun 2010

Candu, Rokok dan Syisya...Mana bahaya? atau sama sahaja?



Bila sebut pasal benda 'alah' ni, kadang2 aku fikir...mudahnya nak jajah sesebuah negara. Bagi anak-anak muda ketagih.
Bila ketagih, tidak ingat dunia. Tak ingat tanggungjawab. Tak ingat solat. Tak kenal mak ayah dan keluarga lain. Yang dia ingat..benda 'alah' ni.
Aku kenal candu di negara China je ada. Hingga glamour criter Wong Fei Hong lawan Inggeris dan buka pusat pemulihan candu. Ini cara nak jajah negara cina. Bawa masuk candu. Hingga anak muda ketagih rokok. Tiada pertahanan diri
walaupun hebat dalam kungfu.
Kalau di negara kita Malaysia ni, anak muda ketagih rokok, dadah, ganja dan barang seumpama dengannya. Wooo...lagi banyak benda aku tak tau. Majoriti lelaki hisap rokok. Kalau tak hisap rokok, macam tak macho...huh! tu pada pemikiran mereka yang nak mati cepat. Termasuk cikgu-cikgu, anak murid, ustaz-ustaz, ketua-ketua jabatan dan dot dotttttt...
Sekarang glamour dengan syisya. Masa aku di Bumi Fir'aun dulu...biasa la nampak syisya kat kedai-kedai kopi arab. Berjubah tapi hisap syisya. First time tengok nak tergelak. Bila dah biasa tengok, perut aku dah tak tergelak dah. Budak Malaysia pun hisap. Yang tu memang aku terkejut...Walaupun seorang dua yang buat. Habis susu satu belanga rosak.
Bila balik Malaysia, kedai-kedai karpet bangla ada jual syisya. Yang angkut bawak balik adalah melayu Islam. Aku ada dengar temubual bersama seorang Dr dalam tv. Antara yang aku ingat, katanya
"....syisya sama dengan 100 batang rokok...lagi bahaya bila berkongsi...."
Banyak betul mukaddimah aku ni...teruskan baca...
*****************
Kegunaan candu adalah bermula dalam bidang perubatan iaitu digunakan untuk melegakan kesakitan, cirit-birit dan dijadikan sebagai ubat batuk. Walau bagaimanapun, kajian secara intensif telah menemui beberapa jenis dadah lain yang serupa dengan candu dan dapat digunakan sama ada untuk menyembuhkan kesakitan dan cirit-birit. Oleh itu, penggunaan candu adalah berkurangan disebabkan kewujudan bahan sintetik yang menunjukkan kesan yang lebih baik daripada candu. Namun demikian, candu masih dikekalkan dan digunakan dalam keadaan yang tertentu terutamanya melawan kesakitan yang berpanjangan.
Selain itu, kebolehan candu adalah memberi rangsangan kepada tidur. Oleh itu, sebarang kesakitan berlaku dan memerlukan pesakit itu tidur, candu akan dijadikan sebagai bahan soporifik iaitu ubat tidur. Di samping itu, candu juga dijadikan sebagai bahan analgesik iaitu ubat tahan sakit bagi sesetengah kesakitan sebagai contohnya kesakitan ketika bersalin.
Penggunaan candu dan heroin pula akan menjadikan seseorang itu berasa amat puas hati malah perasaan kecewa, bimbang dan takut akan hilang. Justeru itu, seseorang itu akan berasa amat senang hati. Walau bagaimanapun, penggunaan candu dan heroin mempunyai potensi yang tinggi untuk menyebabkan ketagihan. Ini adalah berikutan selepas mencubanya beberapa kali, seseorang itu akan menyimpan keinginan yang hebat untuk mencubanya lagi.
Rokok adalah benda beracun yang memberi efek santai dan merasa lebih jantan. Di balik kegunaan atau manfaat rokok yang sekecil itu terkandung bahaya yang sangat besar bagi orang yang merokok maupun orang di sekitar perokok yang bukan perokok.

1. Asap rokok mengandung kurang lebih 4000 bahan kimia yang 200 diantaranya beracun dan 43 jenis lainnya dapat menyebabkan kanker bagi tubuh. Beberapa zat yang sangat berbahaya yaitu tar, nikotin, karbon monoksida, dsb.
2. Asap rokok yang baru mati di sebabkan mengandung tiga kali ganda bahan pemicu kanker di udara dan 50 kali mengandung bahan pengeiritasi mata dan pernafasan. Semakin pendek rokok semakin tinggi kadar racun yang siap melayang ke udara. Suatu tempat yang dipenuhi asap rokok adalah tempat yang lebih berbahaya daripada di jalan raya.
3. Seseorang yang mencuba merokok biasanya akan ketagihan karena rokok bersifat candu yang sukar dilepaskan dalam situasi apapun. Seorang perokok tegar akan memilih merokok daripada makan jika wang yang dimilikinya terbatas.
4. Harga rokok yang mahal akan sangat membebankan orang yang tergolong miskin, sehingga dana kesejahteraan dan kesehatan keluarganya sering dialihkan untuk membeli rokok. Rokok dengan jenama terkenal biasanya dimiliki oleh perusahaan rokok asing yang berasal dari luar negeri, sehingga uang yang dibelanjakan perokok sebagaian akan lari ke luar negeri yang mengurangi devisa negara. Pabrik rokok yang mempekerjakan banyak buruh tidak akan mampu meningkatkan taraf hidup pegawainya, sehingga apabila pabrik rokok ditutup para buruh dapat dipekerjakan di tempat usaha lain yang lebih kreatif dan mendatangkan devisa.
5. Sebagian perokok biasanya akan mengajak orang lain yang belum merokok untuk merokok agar merasakan penderitaan yang sama dengannya, yaitu terjebak dalam ketagihan asap rokok yang jahat. Sebagian perokok juga ada yang secara sengaja merokok di tempat umum agar asap rokok yang dihembuskan dapat terhirup orang lain, sehingga orang lain akan terkena penyakit kanser.
6. Kegiatan yang merusak tubuh adalah perbuatan dosa, sehingga rokok dapat dikategorikan sebagai benda atau barang haram yang harus dihindari dan dijauhi sejauh mungkin. Ulama atau ahli agama yang merokok mungkin akan memiliki persepsi yang berbeza dalam hal ini.
Kesimpulan :
Jadi dapat disimpulkan bahwa merokok merupakan kegiatan bodoh yang dilakukan manusia yang mengorbankan uang, kesehatan, kehidupan sosial, pahala, persepsi positif, dan lain sebagainya. Maka bersyukurlah anda jika belum merokok, karena anda adalah orang yang smart / pandai.
Ketika seseorang menawarkan rokok maka tolak dengan baik. Merasa kasihanlah pada mereka yang merokok. Jangan dengarkan mereka yang menganggap anda lebih rendah dari mereka jika tidak ikutan ngerokok. karena dalam hati dan pikiran mereka yang waras mereka ingin berhenti merokok
************
Hisap Shisha Ibarat Api Masa Kecil Jadi Kawan, Besar Jadi Lawan
(Oleh Melati Mohd Ariff)

KUALA LUMPUR, 14 Jun (Bernama) : Memerhatikan gelagat anak-anak muda menghabiskan waktu malam dengan bersantai di kafe atau restoran adalah seperti menyaksikan satu pementasan drama tetapi itulah realitinya.

Drama kehidupan muda-mudi di bandar besar. Lelaki, perempuan bergelak ketawa dan mempamerkan gaya hidup bebas di kota metropolitan.
Asap berkepul, mereka menyedut perlahan-lahan objek yang diletakkan di sebelah tempat duduk. Yang perempuannya sedikit pun tidak menampakkan rasa segan atau malu, asap yang disedut dihembus, berkepul-kepul keluar dari mulut.

Antara sedar atau tidak, ada satu
trend atau kecenderungan yang semakin menular dalam kehidupan kita hari ini, yang mungkin jika tidak dibendung akan menjadi satu budaya perosak iaitu menghisap shisha.

Shisha atau juga dikenali dengan nama "hookah" merupakan sejenis peralatan paip air yang menegak, lazimnya digunakan untuk menghisap tembakau yang berperisa.

Bayaran yang biasa dikenakan ialah antara RM10 hingga RM15 untuk satu sesi shisha.
ASAL USUL

Menghisap shisha yang kian menjadi kegilaan khususnya muda-mudi Melayu, telah diamalkan di Timur Tengah ratusan tahun lamanya.

Sebelum kemunculan tembakau, bahan yang sering digunakan di dalam shisha ialah candu dan hashish.
Shisha dipercayai mula membanjiri negara ini dengan kedatangan pelancong-pelancong dari Timur Tengah khususnya pada tahun-tahun 90-an.

Sesetengah pihak mungkin tertanya-tanya mengapa tiada batasan atau larangan untuk shisha sedangkan kerajaan membelanjakan ratusan juta ringgit untuk mengadakan pelbagai kempen anti-merokok dan kempen amalkan gaya hidup sihat.

Aneh bukan? Atas alasan apa menghisap shisha dibiarkan sedangkan ia masih menggunakan tembakau!
BAHAYA UNTUK PEROKOK

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini, terdapat kira-kira 1.3 bilion perokok di seluruh dunia dan sekitar lima juta mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan menghisap rokok.
WHO memberi amaran jika trend tersebut tidak berubah, 10 juta orang setahun akan mati akibat penyakit berkaitan menghisap rokok menjelang 2020.

Kebimbangan WHO itu juga membuatkan badan dunia itu mengeluarkan slogan untuk sambutan Hari Tanpa Tembakau Dunia tahun ini yang memberi amaran kepada perokok bahawa tembakau adalah
"berbahaya dan boleh membawa maut dalam apa jua bentuk".

Satu laporan dari London baru-baru ini menyebut tentang pengharaman menghisap rokok di khalayak ramai yang akan dikuatkuasakan di England Jun 2007.

Langkah tegas ini sudah tentunya turut memberi kesan kepada penghisap shisha.
MUDAH TERPENGARUH

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman tidak terperanjat dengan budaya menghisap shisha yang semakin menular di kalangan golongan muda negara ini khususnya anak Melayu.
"Orang Melayu terutamanya mudah dipengaruhi dengan satu benda kelainan yang pada pendapat mereka ia hanya sekadar berseronok tanpa mengetahui latar belakang sejarah sesuatu budaya tersebut dan juga risiko ke atas diri sendiri, dari segi kesihatan terutamanya," jelas beliau.

Tradisi menghisap shisha ini, tambahnya, sesuatu yang barangkali boleh diterima di kalangan masyarakat tertentu seperti di Timur Tengah dan di Afrika.
"Ada di antara mereka berpendapat bahawa apabila mereka membakar tembakau atau buah-buahan atau bahan-bahan lain yang diadun maka air yang digunakan akan menjadi satu penapis yang boleh menyelamatkan mereka daripada risiko kesihatan akibat pengambilan tembakau."
"Perbuatan ini sebenarnya didorong oleh nafsu dan mereka sekadar ingin merasa selamat walhal mereka masih menanggung risiko," tambah Dr Maamor.

Menghisap shisha, katanya, mempunyai banyak persamaan dengan perbuatan menghisap rokok dan dalam masa yang sama, ada juga penggemar shisha perokok tegar.

Di Malaysia, tambahnya, menghisap shisha ini lebih mirip kepada pengambilan dadah marijuana dengan menggunakan alat yang dipanggil "dapur".
"Ini sebenarnya memberikan satu bentuk kebebasan kepada kumpulan penagih untuk berlindung kononnya sekadar mengambil shisha yang menggunakan buah-buahan dan sebagainya."

"Persoalan yang perlu dirungkaikan ialah, sesuaikah menghisap shisha ini dengan sosio-budaya Malaysia?"
soal Dr Maamor.
GANGGU KETENTERAMAN

Perbuatan menghisap shisha yang biasanya dibuat secara berkumpulan juga boleh
mengganggu ketenteraman dan keselesaan orang ramai di satu-satu premis yang tidak bertepatan dengan prinsip Rukun Negara iaitu Kesopanan dan Kesusilaan.
Ini kerana, katanya, terdapat golongan remaja yang bersikap biadap dan kurang sopan apabila mereka ditegur di tempat-tempat awam seperti restoran dan premis makanan yang lain.
"PPIM memandang serius penularan aktiviti negatif ini walaupun atas apa alasan dan pihak bertanggungjawab perlu mengkaji secara profesional perkara ini sebelum ia merebak dan mempengaruhi serta merosakkan budaya orang-orang Islam," tegas Dr Maamor.

Timbalan Setiausaha Agung, ERA Consumer Malaysia, Ismail Abd Aziz berkata beliau bimbang shisha akan membawa kesan sosial yang negatif di kalangan remaja dan belia tempatan.

Beliau sendiri membuat beberapa tinjauan ke gerai-gerai makanan termasuk di sekitar Petaling Jaya di sebelah malam dan lewat malam untuk melihat sendiri
trend menghisap shisha ini.
"Saya dapati golongan remaja termasuk anak-anak gadis tidak segan-silu menghisap shisha di khalayak ramai, baik di gerai-gerai makan tepi jalan dan di kawasan-kawasan perumahan kos rendah sehinggalah ke Bintang Walk Kuala Lumpur."

"Mereka seolah-olah bangga dengan cara menghisap begitu dan merasakan kepuasan apabila ramai orang memerhatikan mereka sedangkan mereka belum tahu risiko dari segi kesihatan yang boleh membawa kesan jangka panjang,"
jelasnya.

Ismail turut menyuarakan kebimbangannya akan berlaku penyalahgunaan menghisap shisha dengan mencampurkan ganja yang boleh mengkhayalkan.

Menurutnya, perkara itu mungkin berlaku tetapi tidak secara terbuka, di kalangan rakan karib atau pelanggan tetap tuan punya gerai atau restoran yang menawarkan shisha.
LUMPUH HASRAT KERAJAAN

Kegilaan menghisap shisha boleh melumpuhkan hasrat kerajaan untuk membebaskan rakyat Malaysia daripada pengaruh dadah.

Kekhuatiran ini disuarakan Dr Maamor dalam mengulas lebih lanjut tentang kecenderungan anak muda menghisap shisha yang semakin menjadi-jadi ini.

Beliau mengimbau kesan penagihan ganja dan marijuana di mana menjadi kebiasaan untuk penagih menggunakan "dapur" bagi menghisap dadah tersebut apabila dadah-dadah tersebut mula diperkenalkan ke alam Melayu.
"Kita dapati hampir semua penagih tersebut kemudiannya berlanjutan kepada pengambilan apa yang ditakrifkan sebagai 'designer drugs' seperti syabu, ice dan lain-lain."

"Kerajaan telah menetapkan dadah sebagai musuh utama negara. Justeru, kita tidak sepatutnya membiarkan budaya negatif ini timbul semula melalui inovasi shisha. Ia mungkin inovasi baru tetapi tetap sama (penggunaan tembakau),"
jelasnya.

Beliau berpendapat kempen daripada pihak Pemadam, polis dan sebagainya seolah-olah ditipu melalui penggunaan alat shisha yang kononnya tidak memberi apa-apa risiko negatif.
"Ini juga sangat bertentangan dengan hasrat Yang Amat Berhormat Perdana Menteri untuk melahirkan masyarakat budiman (towering personality) kerana budaya ini juga mengundang kepada perbuatan membuang masa dan boleh merebakkan penyakit kerana perkongsian alat yang sama," tambah Dr Maamor.
RISIKO PENYAKIT
Perbuatan menghisap asap boleh mendatangkan risiko penyakit berkaitan sistem pernafasan seperti bronkitis yang kronik, emphysema (bronchiaectasis) dan kanser paru-paru.

Menurut Dr Maamor, keadaan itu berlaku kerana peningkatan kandungan bahan berisiko seperti nikotin dan tar dalam saluran pernafasan.
"Dalam masa yang sama ia merendahkan aktiviti sel-sel khas yang akan menurunkan daya tahan badan serta mendedahkan seseorang itu kepada risiko mendapat jangkitan kuman sekunder."

"Andaian yang menyatakan bahawa apabila kita menyedut asap yang melalui air boleh mengurangkan risiko di atas adalah sesuatu yang indah khabar dari rupa. Risikonya tetap ada sebab masih ada asap yang disedut. Seperti juga rokok yang ada filter, risikonya masih ada"
jelas beliau.

Beliau turut mengingatkan tentang risiko tinggi yang terpaksa ditanggung penghisap pasif.
"Kanak-kanak yang membesar dan ibu-ibu yang mengandung yang mungkin berada di premis tersebut turut menanggung risiko. Malah mereka yang tidak berada di premis yang sama juga boleh terdedah kepada bahaya kerana asap yang dikeluarkan tidak musnah dan ia mencemar alam sekitar," tambah Dr Maamor.

Beliau turut memberitahu terdapat kajian bahaya menghisap shisha ke atas sistem saraf dan juga tahap kesuburan seseorang.
"Risiko kesihatan juga meningkat apabila peralatan ini dikongsi kerana ia boleh menyebabkan merebaknya penyakit bawaan udara."

"Selain risiko kesihatan sudah tentulah ada risiko-risiko sosial, ekonomi, budaya dan pengaruh politik yang boleh menyebabkan masyarakat menjadi keliru dan celaru. Maksud saya ada orang yang berkata ia halal, ada kata haram atau makruh,"
jelasnya.
LANGKAH YANG PERLU DIAMBIL

Dr Maamor dan Ismail mahu kerajaan mengambil langkah memantau penularan budaya menghisap shisha ini sebelum ia merebak dan tidak dapat dikawal.

Dengan mengibaratkan shisha sebagai "api yang semasa kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan", Dr Maamor berkata budaya negatif itu perlu dibendung semasa ia masih di peringkat awal.

"Jika tidak, ia akan menjadi sesuatu yang sangat sukar dan mungkin menelan belanja jutaan ringgit untuk diatasi."

"Harapan kita supaya kerajaan menyedari kesan negatif akibat perbuatan menghisap shisha ini dan mengambil satu polisi yang jelas supaya ia bersesuaian dengan polisi-polisi lain yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini,"
kata beliau.

Ismail pula menyarankan Kementerian Kesihatan supaya memantau kandungan shisha dan segera membuat kajian.
"Pihak polis juga perlu memantau gerai atau premis yang menawarkan shisha ini dan memeriksa bekasnya jika perlu untuk memastikan tiada kandungan ganja."

"Khidmat jualan shisha juga perlu dilesenkan seperti jualan rokok dan pihak kastam juga perlu memantau jualan tembakau shisha ini dan mengesahkan sumber bekalan,"
kata Ismail.

06 Jun 2010

Imam Syafie Pejuang Kebenaran

Dalam entri kali, aku nak kongsi sedikit kisah dan kata2 Imam Syafie...
Sebelum tu, kenal dahulu siapa Imam Syafie ni?

Beliau merupakan Imam yang popular dan paling ramai pengikut. Mungkin kerana dari keluarga Bani Mutalib dan nasabnya berjumpa dengan Rasulullah.

Begitu juga hadis Rasulullah yang bermaksud:

" Pada setiap 100 tahun, Allah membangkitkan seorang mujaddid daripada keturunanku yang akan memperbaharui keadaan umatnya dalam hal agamanya"

Nama sebenar: Muhamad bin Idris bin Abbas bin Uthman bin Shafie bin Saib bin Abdul Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutalib bin Abdul Manaf.

Ayahnya: berasal dari keturunan Quraisy dari Bani Mutalib dan meninggal dunia ketika Imam Syafie masih kanak2.

Ibunya: Fatimah bt Abdullah bt al-Hasan bin Husain bin Ali bin Abi Thalib. Ada pendapat popular mengatakan ibunya bernama Ummu Habibah al-Uzdiyyah berasal dari kabilah Yaman dari suku Uzd.

Imam Syafie lahir di kota Gaza, Palestin bln Rajab tahun 150 Hijrah. Ada yang mengatakan pada malam beliau dilahirkan, Imam Abu Hanifah (Imam Hanafi) meninggal dunia dalam penjara kerana di racuni pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Jaafar al-Mansur dari Bani Abbasiyyah.

Imam Syafie meninggal dunia di Mesir tahun 204 Hijrah ketika berumur 54 tahun.

Dalam tempoh 54 tahun ini, beliau menulis 142 buah kitab. Kita berapa buah yea???

Imam Syafie bertemu jodoh dengan Hamidah binti Uyainah bin Amru bin Uthman bin Affan. Gabenor Yaman, al-Malik diberi kepercayaan untuk mencari jodoh bagi imam Syafie ini. beliau dikurniakan 3 anak iaitu Abu Uthman Muhammad, Fatimah dan Zainab. Dan beliau mempunyai hamba perempuan yang berkulit hitam.

****************
Sebelum kelahiran Imam Syafie

Sebelum Ummu Habibah al-Uzdiyyah membaca surah Yusuf dan surah Luqman. Selesai membaca 2 surah ini, baharu dia tidur. Begitu lah rutin dia setiap hari sebelum tidur semasa Imam Syafie berada dlm kandungan.

Pada suatu malam, Ummu Habibah bermimp[i melihat sebutir bintang keluar dari perutnya lalu naik ke langit. Kemudian bintang ini pecah lalu bertaburan jatuh ke muka bumi. Cahaya daripada bintang itu menjadikan muka bumi ini terang benderang. Tiba2 dia terjaga dari tidur lalu memikirkan makna mimpi ini. Pada keesokan hari, dia menceritakan kepada suaminya. Rupa2nya suaminya mendapat mimpi yang sama.

Ummu Habibah al-Uzdiyyah melahirkan anak ini dengan mudah dan tanpa bantuan sesiapa kerana suaminya pergi memanggil bidan dan bila sampai di rumah Ummu Habibah Al-Uzdiyyah ini sudah selamat melahirkan anak. Seterusnya di azankan dan Idris mendoakan anak ini menjadi anak yang soleh. Anak ini dinamakan Muhammad.

Idris berjanji akan pulang ke Mekah untuk membesarkan anak ini. Dia berusaha mencari makanan halal untuk keluarganya. Dia berusaha keras untuk mencari wang untuk perbelanjaan dalam perjalanan ke Mekah. tetapi Allah lebih menyayanginya. Dia kembali ke Rahmatullah. Kemudian Ummu Habibah Pulang ke Mekah bersama anaknya yang masih kecil ini.

Ummu Habibah dan anaknya tinggal di perkampungan Sya'ab al-Khalif. mereka dikunjungi seorang saudara paling tua dalam keluarga Idris di kota Mekah. Dia meenung lama ke wajah Muhamad.

"Anak kamu ini wajanya seiras dengan moyang kita bernama syafie. Moyang kita seiras wajahnya dengan Rasulullah. Kamu perlu bebangga kerana wajah anakmu ini mirip wajahnya" kata orang tua itu.

Lalu Ummu Habibah menceritakan mimpi sebelum kelahiran anak ini. Orang tua itu kelihatan gembira dan mencadangkan anak ini dipanggil Syafie (sejak peristiwa ini, beliau dipanggil Syafie)

"Semoga apabila besar kelak, anakmu ini menjadi ulama' terbilang. Berilah didikan ilmu agama kepadanya" pesan orang tua itu.

************
Oleh kerana miskin, Ummu Habibah al-Uzdiyyah tidak mampu menghantar anaknya belajar. Dia sendiri yang mengajar dan mendidik anaknya dengan ilmu agama. Mula2 dia mengajar mengenal huruf al-Quran . Ternyata anak ini cergas dan cerdas. Dengan mudah Syafie dapat membaca ilmu wahyu itu.(Pendidikan bermula di dalam rumah)

Syafie pernah menyuarakan keinginannya utk belajar di Masjidil Haram. Ibunya membenarkan kerana di situ pengajaran agama adalah percuma. Antara majlis ilmu yang paling disukainya adalah pengajian al-Quran.

"Saya mahu menghafal ayat2 al-Quran. Doakan semoga saya berjaya" kata Syafie kepada ibunya.

"Berusahalah anakku.Kamu pasti berjaya" Kata Ummu Habibah al-Uzdiyyah.

Setiap kali selepas sembahyang, Ummu Haibah berdoa semoga anaknya dikurniakan kecerdasan akal supaya mudah menghafal al-Quran. Doa si ibu dimakbulkan Allah.

Dalam mimpi, imam Syafie berjumpa dengan Rasulullah. Rasulullah bertanya siapa Imam Syafie?Dia mnjawab dengan mengatakan nama sebenarnya. rasulullah menyuruh Imam Syafie dekat kepadanya lalu, baginda mengusap muka, mulut dan bibir Imam Syafie. Kemudian Rasulullah berpesan," Pergilah engkau, semoga Tuhan memberkati hidupmu".

Sejak itu, imam Syafie merasakan daya ingatan dan hafalanya sgt kuat. Hingga sekiranya ada kertas catatan setinggi gunung pun dapat dihafalnya. beliau dapat menghafal ayat1 suci al-Quran ketika umur 9 tahun.(masa ni kita masih marangkak baca quran)

Bila Si ibu ditanya rahsia mendidik anak, Ummu Habibah menjawab
"Saya sentiasa mendoakan kebaikan utknya. Makan dan minumnya saya pastikan dari sumber halal. saya tidak pernah memarahinya apatah lagi mengucapa kata2 yang tidak baik kepadanya. Kerana kata-kata ibu adalah doa. sekiranya dia melakukan kesalahan, saya didik dia dengan nasihat dan tunjuk ajar. Begitu caranya saya mendidik anak saya"

**********
seterusnya Imam Syafie belajar al-Quran dari Imam Kustantani. Seorang yang pakar dalanm bidang Al-Quran dan imam masjidil Haram. Kemudian Imam Syafie berminat dengan Syair ketika melawat Pasar Ukaz. Di Pasar Ukkaz diadakan pertandingan Deklamasi Puisi oleh penyair2 terkemuka dari kota Mekah. imam syafie dapat menghafal semua puisi2 itu tanpa tertinggal satu ayat pun. Oleh kerana minat, beliau berguru dengan Mus'ab bin Zubair. kemudian menuntut ilmu hadis (dgn Imam Sufian Ainiah) dan fiqah (dengan Imam Muslim al-Zanji). Dan bercita-cita berguru dengan Imam Malik bin Anas. Penulis Kitab Muwatta'. imam Syafie sudah khatam membaca kitab ini. Selain itu, beliau belajar ilmu peperangan, diajar cara menggunakan senjata dan mahir memanah.

Di Madinah, beliau berguru dengan Imam Malik bin Anas. Di Iraq, beliau berguru dengan Imam Abu Yusof dan Imam Mohammad al-Hasan (anak murid Imam Hanafi). Kemudian ke Parsi, Belajar bahasa Parsi ( di mana sahaja Imam Syafie pergi, beliaua akan belajar sambil mengajar dan terkenal dengan ilmunya). Akhir sekali, beliau akan ke Mesir. sepanjang perjalanannya pelbagai peristiwa berlaku dan akhirnya beliau meninggal dunia di Mesir.

Ini semua adalah ringkasan sendiri dari buku Novel sejarah Islam

Tajuk Buku: IMAM SYAFIE PEJUANG KEBENARAN
Penulis: Abdul Latip Talib ( Penulis Novel sejarah No. 1 Malaysia)
m/s: 260
Penerbit: PTS LITERA UTAMA SDN BHD 2010


05 Jun 2010

Oh Palestinnnn!


"Sesiapa yang menguasai Palestine, dia menguasai dunia"

Kata2 ini pernah diperkatakan oleh Salahuddin al-Ayubi sebelum dapat menakluk bumi Palestin ini satu ketika dahulu. Memang benar!..sekarang lihat.. golongan mana yang menguasai palestin atau bumi Syam ini?...Sudah pasti Yahudi Laknatullah. Walaupun mereka Bani Israel atau Anak cucu Nabi Yaacub alaihissalam, hanya sedikit mereka yang beriman.

Sekarang umat Islam bertambah ramai. Tetapi umpama buih2 dilautan. Hanya mengikut arus dan ombak dilautan. Benarlah hadis yang dibawa oleh Rasulullah SAW mengenai umat Islam akhir zaman. Media2 terutama tv, terus menayangkan keburukan. Ia terus menjadi idola remaja sekarang. Sedangkan kita kita tidak sedar. Sedikit demi sedikit budaya yahudi itu diserap dalam jiwa remaja yang beragama Islam di dalam MYKAD. Jika kita menyerupai budaya itu, bermaksud kita dalam golongan mereka. Adakah kita semua sudah mengikut apa yang al-quran dan hadis suruh???

Golongan agamawan terus ditekan untuk membaiki masyarakat yang terus dihidangkan contoh yang tidak bermoral. Di mana contoh yang baik yang boleh remaja ikut??? Mana peranan media??????Mana peranan pendidik? masyarakat?mana peranan mana2 pemimpin?...semuanya bermula dirumah hingga ke sekolah dan seterusnya....

Sedih...umat Islam terus berpecah. Saling menyalahi antara satu sama lain. Di mana kesatuan umat Islam. Bumi Palestin adalah masalah umat Islam. Bukan masalah bangsa arab atau penduduk Palestin. Di situ lah Baitul Maqdis, kiblat pertama umat Islam terletak. Tempat ke-3 Mustajab doa. Tempat Nabi Muhammad di isra' mi'rajkan.

Teruskan boikot barang yahudi dan penyokong pembetukan negara Israel...Syabas untuk pasukan penghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza walaupun 9 org terbunuh dalam serangan yahudi.

Hanya doa mengiringi. Lemahnya iman pada diri ini....:'(((

Kisah Penduduk Kampung dalam Surah Yasin

Assalamualaikum, Surah Yasin merupakan salah satu surah yang sentiasa aku ulang-ulang hampir setiap hari satu ketika dahulu. Sekarang aku na...