Mutiara Kata Untuk Murabbi.

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PUJIAN, DIA BELAJAR MENGHARGAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN CELAAN, DIA BELAJAR MEMAKI"

"JIKA MURID DIAJAR CEMUHAN, DIA BELAJAR RENDAH DIRI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PERSAHABATAN, DIA BELAJAR MENYAYANGI"

"JIKA MURID DIAJAR PERMUSUHAN, DIA BELAJAR BERKELAHI"

"JIKA MURID DIAJAR JAMINAN, DIA BELAJAR MEMPERCAYAI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN PENGHINAAN, DIA BELAJAR MENYESALI"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN KEADILAN, DIA BELAJAR KESAKSAMAAN"

"JIKA MURID DIAJAR DENGAN DISKRIMINASI, DIA BELAJAR MEMENTINGKAN DIRI"

21 Januari 2012

Dugaan Balik Kampung.

Alhamdulillah,

Aku sampai ke rumah jam 6 petang selepas bertolak pukul 7 pagi. Perjalanan yang cukup lama bagiku berbanding sebelum ini.

Kali ini perjalananku ditemani oleh dua orang kakak. Seorang hamil. Aku cukup bimbang dengan kakak yang hamil ini. Kandungan 6 bulan. Perjalanan pulang bercuti sempena perayaan Tahun Baru Cina memang cukup mencabar. Trafik jem.

Perancanganku ingin bertolak sebelum subuh. Atas permintaan 2 orang kakak ni, aku bertolak selepas subuh. Aku cuba sampai awal di tol gombak. Apakan daya, aku terpaksa ikut lori dan kenderaan yang seumpamanya.

Sepanjang di highway perjalananku berjalan lancar. Walaupun setiap kali nak bayar tol terpaksa berbaris panjang dan berjalan macam siput. Siput lambat lagi la. hehehe...

1.30 petang, kami singgah di masjid untuk solat jama' taqdim dan qasar. Terus cari tempat untuk isi perut. lapar wooo. kihkihkih...

2.30 petang, tiba-tiba enjin mati dan semua sistem seperti terhenti...terus aku bertindak tarik stereng ke bahu jalan. Alhamdulillah stereng kereta tak lock. First time jadi macam ni. Aku teringat pasal kejadian lampu dan radio kereta terpasang selama satu jam 2 hari yang lepas. Aku terlupa  nak check bateri kereta sebelum bertolak. Lupa untuk ke bengkel. Salahku...

Kawasannya berdekatan dengan masjid. Aku teringat abangku yang tinggal berdekatan lebih kurang 30 minit perjalanan. Aku telefon dan dia minta aku berjalan-jalan sekitar kawasan tu untuk cari bengkel. Aku minta abangku temankan kami memandangkan tiada lelaki dikalangan kami.

Bengkel tutup. Aku jumpa seorang makcik ni. Dia tolong telefom kenalannya, mechanic kampung tu. Alhamdulillah...

Jangkaanku betul berkaitan dengan bateri kereta. Apa yang pelik, timah pada cas +ve tu hancur. Putus dari dasar lagi. En. Mechanic ni pun rasa pelik. Dia cadangkan beli bateri baru. Jika tak percaya boleh ikut dia untuk beli bateri tu. Terpaksa aku heret kakak ni ikut sekali. Lagipun tak patut lelaki dan perempuan duduk berdua-duaan dalam satu kereta kan.

RM155 bateri jenama yokohama dan upah pasang RM 20. Syukran Lillah...Alhamdulillah Engkau kirimkan En Mechanic ni untuk membantu aku. Alhamdulillah aku tidak panik. Terima kasih Cheq De yang tolong panggilkan En Mechanic ni. Aku juga jumpa 3 orang pembuat jala ikan dan tolong carikan Mechanic lain Tapi masa tu aku tengah cari kedai bateri bersama En Mechanic satu lagi. Moga pahala untuk mereka yang berniat baik.


4.00 petang, aku teruskan perjalananku. Banyak kereta yang tersusun di jalan raya seperti beratur panjang. Sempat lagi kereta honda abangku potong aku. hehehe...

Negeriku juga jem seperti di KL. Ramai sangat orang pantai timur balik kampung. Hubungan kekeluargaan masih utuh...Moga ia berkekalan. Aminnn >>>>^^

2 ulasan:

  1. hehehehe..macam2 dugaan cik sufi ni..sy pon sama jugak la..sy mmg check siap2 bateri, air n pape yg patut sblm balik kg..bimbang sbb slalu travel sorg2..jln ke trg mmg jem ptg tu..mujur sy ikut lalui berlawanan..papepon alhamdulillah kita da selamat sapa ke tempat2 msg2..;)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah...Tak sangka boleh jadi macam tu. Memang lupa terus nak check padahal dah ada orang pesan suruh tukar bateri. xcited sgt nak balik kampung...gitu la jadinya. ini jadi peringatan...check dlu sebelum balik kg.hahaha

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...