28 Mei 2012

cuti pertengahan tahun 2012

Sesiapa sahaja yang berada jauh dari kampung dan keluarga akan teruja balik ke kampung. Walaupun letih, digagahkan jua untuk menatap dan berjumpa ibu ayah. Jika jauh di luar negara, apatah lagi. Jangan marah adik-adikku yang tak balik. Memang sunyi kamu semua tak ada. Semua berkumpul best kan.

Bila saat cuti sekolah terbayang di kepala. Semua ahli keluarga pulang ke kampung. Pelbagai cerita dikongsi bersama. Pelbagai masakan disediakan. Kenduri pun belambok.hehehe...

"Bila nak balik?" Soalan yang sentiaasa diajukan oleh sesiapa sahaja. ( ye ke?)

"Jangan balik lambat sangat,"(trik nak guna keretaku atau nak ajak jalan-jalan. hahaha).

Kali ni aku drive seorang diri lagi. Kawan disebelah hanya menemaniku dan berbual denganku. Kadang-kadang nampak dia tertidur. Letih duduk disebelah kan? hehehe...8 jam permusafiran ini. Jika lelaki tak penat. Aku ini cuma menggunakan kudrat perempuan. Disebabkan balik kampung, diusahakan jua drive. Laju ke aku bawa kereta ni? Aku pun tak tau. Kata kawanku...sekejap je dah sampai. Apa maknanya???!

Asal perancangan tidak menggunakan laluan highway...silap tengok signboard, aku masuk ke plaza tol Gambang. Sempat kena tol RM4.30 hingga ke plaza tol Jabor. Rasa jauh perjalanan, hakikatnya sama sahaja.

Jika perempuan drive waktu siang, boleh gunakan jalan biasa ni. Kalau waktu malam, guna highway. Jalan biasa ni tiada lampu jalan. Bahaya jika tersadai ditepi jalan.

Sepanjang perjalanan ini, jalan raya kelihatan tenang hingga masuk ke negeri sendiri, memang 'jem' teruk. Ramai sangat orang Terengganu balik kampung. Masing-masing tak sabar. hehehe...siap ade konvoi 'BELIA 1 MALAYSIA'

*****

Kelas tambahan.

Aku buat secara santai bermula jam 8.00-10.00 pagi. Kehadiran pelajar lelaki, tidak memuaskan. Ketua kelas datang juga walaupun lambat. Terima kasih Zul Nizam. (jangan bangga kalau dapat sebut nama kat sini. hahaha)

Pelajar-pelajar lain, terima kasih sudi hadir. Moga impian anda menjadi kenyataan. Target A semua mata pelajaran. Jika cukup syarat =)

*****

Berbekam.


'alat-alat bekam moden'


'boleh download di SINI'

Walaupun berbekam adalah sunnah Nabi Muhammad tetapi amat kurang yang mempraktikkannya. Berdekatan dengan kampungku ada 'spa hpa' yang menawarkan perkhidmatan ini. Pemiliknya Kak Jah yang ramah mengalu-alukan kedatanganku dan ibuku. Hanya mesej di pagi, aku dipermudahkan Allah untuk terima treatment ini.

Bangun untuk solat subuh, terasa sakit seluruh badan. Aku bangun untuk solat subuh dan seterusnya mesej kepada Kak Jah. Aku cadang nak pergi pukul 9 pagi. Tapi Kak Jah minta pukul tengahari sebab darah banyak keluar masa matahari atas kepala. 11.30 pagi aku dah berada di kedainya. Memang dia tunggu kedatanganku. hehehe...

8 titik bekam aku buat termasuk kepala. Bahagian kepala, pilihan terakhir sebab sayang rambut. Bila nak bekan bahagian kepala kena  botak la sikit. Waaa..banyak darah keluar di bahagian ini. Memang aku sakit kepala selepas buat modul soalan baru-baru ini. Banyak fikir ke? Bahagian betis banyak juga. Banyak berjalan apatah lagi memandu mengunakan kereta manual.

Ramai takut nak buat bekam kan? Sakit sikit seperti kena gigit semut. Kalau pembedahan lagi sakit kan. Bekam ini adalah mengeluarkan darah kotor atau toksik dalam badan. Nak guna lintah pun ok. Tapi aku tak pernah cuba lagi. Kena gigit lintah tu dah biasa.hehehe...

'Hadis soheh tentang galakan berbekam'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rakan Sejawat Toksik

Ahlan...ahlan Ya Ramadan.  Alhamdulillah masih diberi peluang merasai hidup dalam Islam tetapi umat Islam Palestin masih bergelut dengan kes...