12 Julai 2022

Trading Forex- Jurnal

FOREX dan Aplikasinya Berbanding dengan Prinsipal Perundangan Islam.  SINI

1- Pasaran Tukaran Asing (FOREX) : sejarah, fungsi, jumlah transaksi dan peserta FOREX serta perbezaannya dengan pasaran kewangan lain akan dipertimbangkan . Seterusnya ciri-ciri urus niaga dalam FOREX serta kesan ekonomi daripada perubahan dalam kadar mata wang ke atas keadaan ekonomi. 

2- Justifikasi FOREX secara Islam dengan pertimbangan prinsip fiqh. Pertama, kesahihan mekanisme dan instrumen urus niaga FOREX mengikut syariah dan perundangan Islam akan dianalisis. Kemudian mengambil kira instrumen semasa FOREX 

3- Memperkenalkan beberapa pendekatan yang mungkin untuk institusi kewangan Islam mengambil bahagian dalam pasaran ini termasuk beberapa penyelesaian pengganti Islam untuk melindung nilai risiko pertukaran asing oleh institusi kewangan Islam diperkenalkan. 

*******

Perdagangan Mata Wang Dalam Bank Islam Semasa Di Malaysia (SINI)

Dagangan forex adalah salah satu daripada banyak isu yang ditangani di bawah undang-undang perbankan Islam. Dagangan tukaran mata wang asing atau forex pada satu ketika diketahui sebagai sesuatu yang dilakukan oleh orang ramai ketika mereka melancong ke luar negara. Mereka akan menukar mata wang negara asal mereka dengan mata wang lain dan mengalami kadar pertukaran mata wang semasa. Pada masa kini, peniaga boleh membuat spekulasi mengenai nilai mata wang yang berbeza-beza yang melibatkan dua negara. Ia dijalankan untuk keuntungan dan sukan. Pertikaian mengenai wang kertas diselesaikan semasa sesi ke-3 Akademi Fiqh Islam Pertubuhan Kerjasama Islam ('OIC') pada Oktober 1986. Dalam Resolusi No. 21, wang kertas mempunyai kesan yang sama seperti emas dan perak, dan dengan itu semua ketetapan kerana emas dan perak hendaklah terpakai pada wang kertas. Ini sebenarnya menjadikan wang kertas sebagai barang ribawi, di mana pertukaran mata wang hanya boleh dilakukan di tempat kejadian. Walau bagaimanapun, perbincangan mengenai Bay' al-Sarf, iaitu kontrak pertukaran wang dengan wang, telah ditangguhkan kerana kekurangan kajian terperinci. Artikel ini membincangkan amalan semasa pertukaran mata wang di bank Islam Malaysia yang selaras dengan prinsip perundangan Syariah. 

********

Pematuhan Syariah dalam Urus Niaga Pertukaran Wang Asing di Institusi Perbankan Islam. (SINI)

Subjek urusniaga pertukaran asing dalam institusi perbankan Islam dengan tumpuan khusus kepada pematuhan syariah merupakan tema utama kajian ini. Isu patuh syariah sering menjadi topik perbincangan dalam wacana akademik dan intelektual dalam bidang kewangan dan perbankan Islam. Pada asasnya, tata urus pertukaran asing dalam perbankan konvensional dan institusi perbankan Islam tampak serupa. Urusniaga pertukaran asing dalam perbankan Islam adalah berbeza daripada urusniaga pertukaran asing konvensional dan ia tidak bercanggah dengan undang-undang Islam. Kajian ini bertujuan menentukan keharusan urusniaga pertukaran asing dari perspektif syariah. Seterusnya, kajian ini meneliti perbezaan fatwa bagi urusniaga pertukaran asing dalam perbankan Islam di Malaysia berbanding fatwa yang dikeluarkan oleh negara-negara lain; mengukur tahap keseragaman fatwa yang dikeluarkan pihak berkuasa di Malaysia berbandingnegara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC). Kajian ini juga bertujuan mengharmonikan sebarang perbezaan bagi menyeragamkan kaedah urusniaga pertukaran asing supaya tata cara Islam dalam transaksi pertukaran asing boleh diinstitusikan untuk menjadi satu sistem yang universal, boleh digunapakai, dan memenuhi keperluan pelaku industri. Menggunakan kaedah analisis perbandingan fatwa yang digunakan oleh Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa (ISRA), penyelidik meneliti prinsip-prinsip Islam yang berkaitan dengan urusniagapertukaran asing untuk menentukan sumber dan bukti yang ada. Setelah itu fatwa daripada berbagai pihak berkuasa dibandingkan bagi menentukan persamaan dan perbezaan yang wujud. Kajian mendapati bahawa prinsip syariah yang diterima sebulat suara oleh pihak berautoriti dalam bidang kewangan Islam di Malaysia dan Negara-Negara Teluk ialah Bai' al-Sarf, manakala prinsip syariah yang berkaitan dengan Wa’ad dan Tawarruq adalah untuk memudahkan pelaksanaan Bai' al-Sarf pada tempoh akhir urusniaga berkenaan. Kajian ini telah menyumbang kepada penulisan berkaitan perbankan Islam, terutamanya mengenai subjek urusniaga pertukaran asing; bahawa urusniaga pertukaran asing seperti yang diamalkan oleh institusi perbankan Islam di Malaysia dan negara-negara lain adalah urusniaga yang sah menurut perspektif syariah. Sebuah sistem kewangan Islam yang bebas dan berwibawa memang sangat dikehendaki. Justeru, penyeragaman prosedur dan penubuhan rangka kerja perundangan yang bebas untuk urusniaga pertukaran asing dalam perbankan Islam adalah amat perlu dan tepat pada masanya.

************

p/s: ini untuk rujukan pemilik blog sahaja. Hanya copy dan tiada ulasan.




30 Mei 2022

Najmuddin al-Tufi

 Al-Tufi merupakan ulama' yang mendahulukan maslahah berbanding dalil al-Quran dan hadis. Perkara ini bertentangan dengan para ulama' lain. Pendapat beliau banyak digunakan oleh Liberal. Ini sahaja pengetahuan sedia ada aku. Sejauhmana kebenarannya, aku sendiri tidak tahu. Oleh kerana aku terjumpa beberapa penulisan berkaitan beliau, aku cuba kumpulkan dalam blog ini, untuk aku jadikan rujukan atau menambah pengetahuan sedia ada.

Nama sebenar beliau ialah Abi al-Rabi' Sulaiman bin Abd al-Qawi bin Abdul Karim bin Sa'id. Dipanggil al-Tufi kerana disandarkan kepada nama tempat Thufa di wilayah Sharshar di Baghdad, iaitu tempat kelahiran beliau. Tahun kelahiran yang ditulis oleh al-Hafiz Ibn Hajar adalah pada tahun 657H. Ibn Rejab dan Ibn Imad meletakkan tahun 670H sebagai tahun kelahiran al-Tufi. Ada juga sumber lain mengatakan al-Tufi hidupa antara tahun 657-716 bersamaa 1259-1316M

Dalam proses pembelajrannya, beliau terkenal sebagai seorang murid yang pintar, memiliki kecerdasan intelektual yang tinggi, dan ingatan yang kuat. Beliau belajar semua disiplin ilmu dari ulama' yang terkenal sezaman dengannya.

Qadi al-Qudhat mengatakan bahawa al-Tufi sentiasa bekerja, membaca hadith, belajar, mengarang, hadir belajar bersama-samanya sedangkan beliau berjalan dari Qus ke Hijaz. al-Tufi memiliki banyak karangan yang dikatakan banyak menulis dari hafalannya, antaranya;

  1. Mukhtasar al-Tirmizi
  2. Ringkasan kitab "al-Raudhah fi Usul al-Fiqh" karya al-Sheikh al-Muwaffiq
  3. Syarahnya " Sharh al-Arba'in al-Nawawiyyah"
  4. Sharh al-Tibrazi fi Mazhab al-Shafii,
  5. Kitab-kitab Maqamat
Al-Shafadi berkata bahawa al-Tufi seorang ahli fiqh Mazhab Hanbali, sangat mengetahui masalah-masalah furu' Mazhab Hanbali, seorang penyair dan sasterawan, seorang yang pandai dan cerdik, memiliki Majlis Usul al-Fiqh. Dari Majlis ini dia melahirkan banyak karya. Beliau juga sangat menghargai ilmu Nahu, bahasa, sejarah dan sebagainya.

Beliau lahir dalam fasa kemunduran Islam khususnya berkaitan hukum Islam yang menuntut pembaharuan. Beliau lahir dalam masyarakat yang kritis dan tidak menentu setelah jatuhnya Baghdad kepada pasukan tentera Monggol. Jatuhnya Baghdad di tanngan Mongol merupakan tragedi yang menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Secara tidak langsung menjadi titik awal kemunduran dan kehancuran umat Islam sama ada dalam politik, sosial dan ilmu pengetahuan.

Kamaruddin Khan mengemukakan bahawa pada waktu terjadi pembakaran karya-karya yang sangat berharga sehingga banyak kitab-kitab tidak dapat diselamatkan. Inilah bermulanya umat Islam kehilangan ilmu pengetahuan dari warisan intelektual sebelumnya. Tragedi ini memberi kesan negatif kepada dunia Islam kerana politik pemerintahan tidak stabil serta bidang pemikiran dan pemahaman hukum Islam mengalami kemunduran yang cukup lama. Fenomena ini memberi pengaruh kepada pemikiran al-Tufi yang dilihat sangat liberal. Salah satu konsep al-Tufi yang menjadi kontroversi adalah konsep maslahah kerana berbeza dengan ulama' lain. Maslahah al-Tufi lebih liberal dari al-Shatibi. 

Eh! al-Shatibi liberal juga ke? bukankah beliau adalah tokoh pembaharuan selepas berlaku kejumudan dalam hukum Islam. Beliau menulis kitab al-Muwafaqat yang mengandungi 4 jilid. Bagi aku kitab ini adalah kitab Usul Fiqh pada jilid pertama. Jilid kedua banyak garapan berkaitan Maqasid al-Shariah. Beliau orang mula menulis berkaitan Maqasi al-Shariah secara lengkap dan tersusun kerana Bahasa Arab yang dikuasainya sangat hebat. Beliau bermazhab Maliki yang diambil dari Imam Malik yang merupakan Tabiin. Sumber yang diambilnya banyak dari Khalifah Umar al-Khattab. Cara al-Shatibi ini lebih mirip dengan cara Umar al-Khattab dalam berijtihad. Daripada penulisan al-Shatibi dalam al-Muwafaqat yang membawa pembaharuan Muhammad Abduh di Mesir.  

Wallahu a'lam

SUMBER: 

1- Maslahah al-Tufi

29 Mei 2022

Qadi al-Baidawiy

Nama ulama' ini banyak aku jumpa dalam beberapa kitab yang aku jadikan rujukan terutama kitab aliran Mazhab Shafii dan Mausu'ah. Asalnya aku ingatkan ulama' ini adalah aliran Mazhab Hanafi. Rupanya salah! beliau aliran Mazhab Shafii. 

Dalam rumah yang mak ayah aku diami ini, banyak pula kitab-kitab turath. Kira kitab klasik dalam bidang syariah. Tak ada siapa nak tengok-tengokkan kecuali ada beberapa orang yang sambung belajar, pinjam dan hantar. Ada juga hilang terutama jilid awal. Ada juga kena tenggelam banjir sebab abang aku bawa ke rumahnya.

Dalam bidang Usul al-Fiqh ini, Qadi al-Baidawiy ini kira terkenal juga. Sebelum ini, aku tak tahu wujud nama ini. Sebab kurang membaca kitab klasik ini. Jadi dengan pengetahuan Bahasa Arab yang asas ini, aku cuba juga fahami tentang riwayat hidup Qadi al-Baidawiy.

al-Baidawiy ini menjadi Qadi pada zaman anak Hulagu Khan dan cicit kepada Genghis Khan. Kisah Hulagu Khan boleh baca di SINI. Ini dari pembacaan dari buku novel sejarah. 

Pernah tak kita dengar kata-kata ini "ANAK YANG SOLEH TERHASIL DARI KETURUNAN YANG BAIK-BAIK". Kalau di Malaysia pepatah "Bapa Borek Anak Rintik" boleh guna ke? Ada juga kata "IMAN TIDAK BOLEH DIWARISI". 

Nama sebenar beliau ialah Abdullah bin Umar bin Ahmad bin Ali. Beliau dilahirkan di Kota Baidha'  yang penduduk al-Shiraz ramai bekerja di sini yang terletak di Parsi. Beliau meninggal dunia di Tabriz iaitu kota yang terkenal di Azebaijan. Teringat cerita Bajrangi tentang kisah Orang India hantar anak perempuan comel ke Bajrangi. Nak tahu lebih, kena google la ye.

Nama al-Baidawiy ini di sandarkan kepada tempat al-Baidha'. Asalnya aku ingat maksudnya 'putih'. al-Shirazi pula di sandarkan kepada Kota al-Shiraz. al-Tibrazi pula disandarkan kepada nama Tibraz. Eh, macam nama tasik Tibraz la. Baidha' adalah kota tempat kelahiran beliau. Shirazi pula tempat beliau membesar. Tibraz pula tempat beliau meninggal dunia. Beliau bermazhab al-Shafii dan pegangan akidah al-Ash'ari. Gelarannya ialah Nasr al-Din. Ada juga dipanggil Abi al-Khair atau Abi Sa'id atau Abi Muhammad. Kebiasaannya dipanggil Abi al-Khair dan Sa'id dan Muhammad adalah anaknya. 

Tarikh kelahiran Qadi al-Baudhawiy tidak disebut dalam mana-mana kitab sebab negaranya dilanda peperangan pada pertengahan pertama Kurun ke-7 Hijrah selepas Tartar mengambil alih pemerintahan ketika itu. Ibnu Habib menganggarkan beliau lahir pada tahun 585H iaitu sebelum Kurun ke-7.

Qadi al-Baidhawiy ini terkenal terkenal kerana keluarganya terpengaruh dan di sinilah terbinanya sahsiah dan akhlak Qadi al-Baidhawiy. "Solehnya seorang anak kerana solehnya seorang bapa". Ini terjemahan hentam aku je. lebih kurang macam tu la maksudnya.

Qadi al-Baidhawiy ini membesar dalam rumah ilmu dan mempunyai banyak kelebihan. Ayahnya Umar bin Muhammad bin Ali al-Shirazi al-Baidhawiy atau dipanggil Abi Hafsin dan digelar sebagai Imam al-Din dan dilantik sebagai Qadi di Shiraz di Turki (asalnya al-Atabik). Datuknya pula Qadi Fakhru al-Din bin Muhammad adalah seorang yang berilmu dan banyak kelebihan, diddapati bahawa datuk kepada ayahnya Sadru al-Din Abu al-Hassan Ali al-Baidhawiy dahulu seorang ulama' yang terbaik (Khiaratu al-Ulama')

Kebiasaannya bapa menjadi idola dan tauladan kepada anak-anak. Jadi tidak hairanlah Qadi al-Baidawiy ini tenggelam dalam kesibukan menuntut ilmu Adab, Bahasa Arab, al-Fiqh, al-Usul, al-Tafsir, al-Hadith, al-Mantiq, al-Tarikh yang dipelajari dari bapanya dan beberapa ulama' sezaman dengannya sehingga menguasai ilmu-ilmu agama dan diikhtiraf oleh ulama' sezaman dengannya. Bukan senang diiktiraf sebagai ulama' sebab orang alim ini dahulu akan diuji oleh 60 atau lebih ulama' sezaman dengannya.  Qadi al-Baidhawiy ini dilantik menjadi Qadi di Tibraz sehingga wafat. Beliau meninggal dunia telah ber'uzlah selama 6 bulan. Beliau meninggalkan dunia Qadi 6 bulan sebelum meninggal dunia. Ini kerana beliau mengetahui seorang Qadi, jika salah menghukum mendaoat satu pahala dan jika betul mendapat dua pahala. malah beliau takut menjadi Qadi ini satu kaki masuk neraka.

Berkaitan dengan sifat dan akhlaknya, Imam al-Subkiy mengatakan bahawa al-Baidawiy adalah seorang Imam yang baik, soleh dan a'bid (banyak beribadat). Ibnu Shuhbah pula kata beliau banyak menulis kitab dan paling alim (berilmu) di Azebaijan. Kata Imam al-Sayuthi pula beliau adalah seorang alim yang sangat mengetahui tentang ilmu fiqh, tafsir, usul, bahasa Arab, mantiq, soleh, kuat beribadat dan mazhab Shafii.


Sumber google: Kota Tibraz di Iran.

Banyaknya Qadi al-Baidawiy menulis. Ada dalam bidang Usul al-Din seperti berikut:

  1. al-Idhah
  2. Tawali' al-Anwar fi Matali' al-Andhar
  3. Misbah al-Arwah
  4. Muntaha al-Manna fi sharh Asma' Allah al-Husnay
Penulisan dalam Bidang Usul al-Fiqh:
  1. Sharh al-Mahsul li Imam al-Razi
  2. Marshad al-Afham ila Mabadi' al-Ahkam
  3. Sharh al-Muntakhib min al-Mahsul
  4. Sharh al-Minhaj
  5. Minhaj al-Wusul ila Ilm al-Usul
Penulisan dalam bidang Tafsir:
  1. Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Ta'wil atau dikenali Tafsir al-Baidhawiy
Penulisan dalam bidanh Hadith:
  1. Tuhfah al-Abrar
Penulisan bidang Fiqh:
  1. Sharh al-Tanbih. Ini adalah kitab syarah bagi Kitab Tanbih Oleh Abi Ishaq al-Shirazi yang disyarahkan oleh al-Baidawit dalam 4 jilid
  2. al-Ghayah al-Qaswa fi Dirayah al-Fatwa. Ini merupakan ringkasan Kitab al-Wasit oleh Imam al-Ghazali dan ditulis dalam dua naskhah
Penulisan dalam bidang Nahu:
  1. Sharh al-Kafiyah
  2. Lub al-Albab fi Ilm al-I'rab
Penulisan dalam Bidang Tarikh (Sejarah Islam)
  1.  Nidham al-Tarikh
Penuliasan dalam bidang Tasawur:
  1. al-Tahzib wa al-Akhlak
Penulisan dalam bidang Falaq
  1. Sharh al-Fusul
  2. Mukhtasar fi al-Hai'ah
Penulisan dalam Bidang Mantiq:
  1. Sharh al-Mathali' fi Mantiq
  2. Risalah fi Maudu'at al-Ulum wa taarifiha.
Mohon maaf jika silap terjemah. Nanti boleh rujuk kitab di bawah. Terima kasih

SUMBER: Pentahqiq: Dr Abdul Fattah Ahmad Qutb al-Dukhmisiy, Pensyarah Usul al-Fiqh di Kuliyyah Syariah dan Undang-undang, Tanta, Mesir. Penulis asal: Qadi al-Baidhawiy ( meninggal pada 685H). 1996. Al-Tahqiq al-Ma'mul al-Manhaj al-Usul ala al-Minhaj

24 April 2022

Pertambahan Cuti Belajar

Alhamdulillah. Cuti belajar bakal berlabuh tirai. Seram sejuk diri ini apabila, progres penulisanku kurang memberangsangkan. Banyak kelemahan walaupun SV cakap dah ok. aku pulak rasa ragu-ragu.

Punya la lama aku bagi bab 1 , bab 2 untuk disemak. alhamdulillah.Allah buka hati hati SV untuk semak juga bab 2. Bab 3 pula insya Allah dalam tempoh ramadhan ni aku akan serahkan. Nak tunggu perfect memang tak la. Aku lebih nak kepada komen SV.

Asalnya aku perlu lapor diri 1 Julai 2022 dan sekarang dilaraskan mengikut cuti sem 2 tahun 2022 ukm tamat Ogos. Jadi aku masih ada pertambhan sebulan untuk selesaikan disertasi aku ni.

Dengan keberkatan ramadhan ini, Ya Allah...berikan idea kepadaku, berikan kefahaman, berikan jalan kepadaku untuk menulis dan mendapatkan bahan untuk penulisan ini. Aminnn 

26 Februari 2022

Perfectionistkah aku?

Sv aku minta hantar artikel. Cuak juga aku sebenarnya dengan tajuk tesis aku bakal jadi kontroversi. 

Tadi SV minta aku perbetulkan artikel. biasa dia minta aku call. tapi tadi, dia yang call aku. nasib la aku tengah ada kelas saham. terpaksa off dulu. 

Ada satu hal tu, aku cakap..kalau Dr tak komen Bab 1, aku nak bagi bab 2. Tapi aku cakap la tak yakin sangat teori ini. Terus dia cakap, ni perfectionis jugak ni. 

looo...aku ingat SV aku yang perfectionis. Aku ikut rentak dia...last2 aku dilabel perfectionis. hahaha

12 Disember 2021

Perjalanan Jauh

 Alhamdulillah. Inilah cabaran perjalanan yang melebihi 2 marhalah. 

Aku pernah dihalang oleh ayah melakukan perjalanan 2 marhalah tanpa ditemani mahram. Hukum asal yang dipegang oleh ayah adalah haram dan berdosa bagi si ayah membiarkan anak perempuannya melakukan perjalanan ini.

Aku sendiri akui perjalanan ini satu yang berat kerana 500km sehala bukan suatu yang mudah bagi diriku sendiri. Aku pernah ditunjukkan penumbuk kerana 'cucuk kereta' sebab tersilap lorong bayar tol. Pernah kereta 'mati sendiri' akibat kabel bateri tercabut dan bateri expired. Atas bateri ada 2 timah. Tak pernah terfikir timah ini boleh putus. Hairan bin ajaib. Semua kejadian ini, ketika ada kawan di sebelah.

Tak dinafikan ada teman yang boleh bergilir memandu satu keringanan untukku berbanding teman tapi hanya tidur disebelah.

Larangan bermusafir seorang wanita secara bersendirian berdasarkan hadis Bukhari (1086) dan Muslim (1338)

لا تسافر المرأة ثلاثة أيام إلا مع ذي محرم

"Janganlah seorang wanita itu bermusafir selama 3 hari melainkan bersama mahram"

Namun ulama' kontemporari berpendapat bahawa perjalanan musafir tanpa mahram bagi wanita ini adalah harus dengan 3 syarat;

1. mestilah keadaan aman terhadap diri, agama, maruah dan masa permusafiran

2. Perlukan keizinan mahram dan wali terdekat.

3. bukan musafir ke tempat yang bawa fitnah dan mudharat kepada diri.

Namun dinasihatkan supaya ditemani oleh sekumpulan perempuan atau keluarga yang lain.


Sumber: 

1. Irsyad al-fatwa siri ke-454

2. al-qaradawi.net

11 Oktober 2021

Saham Patuh Syariah.

 Assalamualaikum semua.

Semoga semua pembaca dalam keadaan sihat dan sentiasa positif dalam apa jua keadaan. Aku kurang menulis di sini kerana aku masih ada tempat lain yang harus aku tulis. Menulis menjadi satu terapi kepada aku pada suatu ketika dahulu. Namun sekarang bukan fokus aku kepada penulisan blog. Aku fokus kepada penulisan dalam penyelidikan. Di samping itu, aku berjinak-jinak dengan dunia saham. 

Aku pernah mendengar tentang forex. Ada 'ustaz' yang masuk dan buat promosi forex ini. Setakat pembacaan aku forex masih tidak dibawah kategori 'halal' lagi. Apatah lagi aku bukar pakar dalam bidang muamalat. Merangkak dan bertatih dalam penulisasn berkaitan bidang Usul Fiqh, istihsan dan maslahah mursalah yang menjadi pertikaian para ulama'. Aku masih belajar.

Saham aku tak pernah ambil tahu walaupun ada adik-adik dan abangku membuat pelaburan saham. Aku hanya dengar dan tidak fokus dengan penceritaan mereka. Mereka masuk kelas online. Aku sekadar memerhati dan tidak peduli. Aku tak minat. Itulah asal usulnya.

Ada seorang adik aku, baru habis belajar. Banyak juga dia buat pembacaan berkaitan dengan saham. Dia daftarkan akaun Central Depositary Sentral (CDS) di bawah Malacca Security sebagai broker. Remisernya jika tidak silap aku adalah ISaham. Rupanya adik aku yang lain juga guna remiser yang sama. Mereka ini ada yang ada untung, ada rugi. Banyak rungutan yang aku dengar adalah rugi. Seram sebenarnya.

Adik aku datang pujuk aku untuk daftarkan diri bawah remiser mahersaham masih broker MPlus. Aku suruh dia cerita sedikit pasal saham. ok...sebenarnya dari penerangan dia, aku tak faham. Jadi aku buat pilihan, aku masuk dan adik aku daftarkan aku dibawah remiser mahersaham. RM11 sahaja. Macam tak percaya sebab aku rasa...tak kan semurah ini? jadi aku layankan sahaja. Biarkan dia daftar. Nak IC aku bagi. Nak tandatangan, aku tandatangan. Aku ikut sahaja.

Tak sampai 2minggu, aku dapat emel mplus.com. aku terus ikut arahan, buka laman web mplus, login, pw sementara, pw baru dll. ikut sahaja. Oh! ini ke platform mplus. Depan mataku banyak kaunter dengan nilai nombor yang banyak. Fuh...kegilaan matematikku mula menari-neri di depan mata. bling222...

Akhir bulan itu, aku dapat jemputan hadir ke bengkel saham untuk newbie dari mahersaham. Aku rasa tak salah pun mendengar. Jadi aku join. Masa itu, cikgu saham ini perempuan, bercakap punyalah laju. sambil-sambil aku dukung baby. alamat memang tak fokus. Jadi babsyitter sambil berbengkel memang tak fokus. Bila tak fokus, aku tak faham. Jadi aku abaikan lagi. 

Aku rasa nak tahu sebab aku dah daftar. Jadi aku download apps mahersaham dari playstore. Kira aku godek-godek jugak. Ada video untuk newbie. Aku dengar semua video itu sambil buatkan nota. Buku nota 160 muka surat ini lebih separuh, nota saham sahaja. Aku dengar dan tulis tapi faham belum lagi.

"BACA TEORI TANPA PRAKTIKAL = TIDAK FAHAM"

Aku mula trade sebab nak cuba faham secara praktikal. Hasilnya semua rugi. hahaha!

Sebab apa? Aku beli berdasarkan modal aku ada dan tidak pandai kawal emosi. Masa ini aku takpandai nak guna tradingview untuk plan cutlos. Bila dah rugi hampir RM50 aku dah jual. Gelabah. Ketakutan. Adusss!

Yang aku elakkan adalah kaunter warant dan kaunter penny (RM0.200 ke bawah). Kaunter warant ini kira macam kaunter bagi anak. Kaunter asal dipanggil kaunter mak. Kaunter mak ini biasa MAIN MARKET. Kaunter warrant ini biasa warna purple. Kaunter mak pulak warna biru turqouise. Kaunter yang ada tanda bulat kecil di atas adalah kaunter patuh syariah. Jadi, 3 benda yang aku perhatikan;

1- Kaunter MAIN MARKET

2- Kaunter Patuh Syariah.

3. Harga kurang dari RM 0.200

Pasal kaunter patuh syariah pulak, rupanya banyak kaunter patuh syariah. Boleh rujuk di SINI. Setakat aku jumpa adalah 971 kaunter patuh syariah. Semua ini diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) di SINI. Nak tahu lebih lanjut boleh baca di SINI. Kena buat pembacaan dari sumber sebab aku sendiri masih tak tahu. Masih membaca. Mendengar. Baru peringkat beginner, orang kampung cakap.

Nak jadikan saham ini patuh syariah, kena buat kajian, kena ada ilmu, bukan buy call. Buy call aku nampak lebih kepada tenung nasib atau lebih kurang berjudi. Jadi belajarlah sedikit demi sedikit. 

Ada satu screener dalam mahersaham ini yang aku nak tahu sangat adalah teknik MILo (Moving average 50 + Ichimoku cloud + 50 weeks low). Aku dah cuba satu kaunter selepas guna teknik MILo dalam tradingview SINI. aku tunggu dalam 11 hari. Memang naik 6 %. Kuncinya adalah sabar dan jangan tamak.

Bagi sesiapa yang nak buka akaun CDS, cuba la cari Mahersaham.com. Inicadangan sahaja. Aku tak dapat komisen pun. Untung dan rugi di tangan kalian bukan pada skim cepat kaya. Buatlah kajian. Jika berminat, hubungi mereka.

Jika ragu-ragu tentang patuh syariah atau tidak, anda boleh layari link di bawah.

1- Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (SINI)

2- Cara melabur (SINI)

3- Pendapat Dato' Dr Daud Bakar dalam Majalahlabur.com (SINI)

4- Apa kata Majelis Ulama' Indonesia -MUI (SINI)

5- Video UZAR


Cukuplah di sini dahulu.

Kisah Penduduk Kampung dalam Surah Yasin

Assalamualaikum, Surah Yasin merupakan salah satu surah yang sentiasa aku ulang-ulang hampir setiap hari satu ketika dahulu. Sekarang aku na...