13 Ogos 2013

Atas Nama Cinta

"Susah nak elakkan andai terjebak dalam cinta monyet ni,"

"Jadi elakkan diri dalam perangkap cinta dusta,"

"Aku perlukan cinta ni,"

"Cinta Allah lebih utama dari cinta manusia,"

"Kau senanglah cakap. Aku tak boleh la kalau dia tak ade,"

"Dekatkan diri kepada Allah dan kuatkan diri untuk putus dengannya,"

"Alaaa...aku dah sayang giler giler kat dia ni,"

"Jika kau ada jodoh dengannya...insya Allah suatu masa nanti dia akan jadi suamimu,"

"Andai dia sudah bersedia menyuntingmu menjadi suami yang bertanggungjawab, dia akan memohon restu ibu bapamu,"

"Dalami ilmu. Lengkapilah diri dengan ilmu. Kelak kau akan tahu realiti dunia yang penuh fantasi,"

"Matlamat kita biar kekal hingga ke syurga bukan sehingga hujung nyawa sahaja,"

"Jadi amalan 'couple' ni...amalan ahli syurga ke?"

"Moga kita terhindar dari maksiat dan terhindar dari menanam benih yang rosak untuk generasi akan datang,"

Aku terpandang satu doa:

"Ya Allah, jauhkanlah aku dari perkara buruk...aku memohon kepadamu Ya Allah,  lamakanlah hubungan aku dengan dia...aku mohon kepadamu Ya Allah. Aminnn"

Doa untuk perkara haram?

Bacalah satu hadith Nabi saw daripada Abu Hurairah ra yang bermaksud;

Dari Abu Kuraib Muhammad bin al-’Ala’; dari Abu Usamah; dari Fudhail bin Marzuq; dari ’Adiy bin Tsabit; dari Hazim; dari Abu Hurairah katanya:

Rasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya Allah itu baik, ia tidak terima melainkan yang baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan orang mukmin dengan apa yang ia perintahkan kepada sekalian rasul. Maka Allah berfirman: 

(( Wahai sekalian rasul! Makanlah dari yang baik-baik dan beramallah perkara yang baik. )) 

Dan Ia berfirman: 

(( Wahai sekalian orang beriman! Makanlah dari segala yang baik yang telah direzekikan kepadamu. )) 

Kemudian ia menyebutkan seorang lelaki yang jauh perjalanan, rambutnya kusut, mukanya berdebu menghulurkan dua tangannya ke langit:

”Wahai Tuhanku! Wahai Tuhanku! Padahal makanannya HARAM, dan mulutnya disuapkan dengan yang HARAM. Maka bagaimanakah akan diperkenankan (doanya) itu?"

Hadith sahih muslim.

12 Ogos 2013

Hero Pembaharuan.

Bukan seorang ulama'. Bukan seorang Mufti. Bahkan beliau hanyalah seorang guru di sekolah. Sebagai seorang penjawat awam, tiada satu pun perbuatan dan aktivitinya menyalahi peraturan atau undang-undang dalam negaranya. Seorang tokoh pemikir masa hadapan, beliau bercita-cita menubuhkan satu organisasi yang tersusun untuk mendidik generasi akan datang. Tanpa disangka, beliau dibunuh dalam komplot yang terancang oleh pihak kerajaan. Sangat tragis sehingga jenazahnya diiusung oleh adik-beradiknya walaupun perempuan. Tidak dibenarkan solat jenazah di masjid. Polis berkawal dan semua penduduk tidak dibenarkan keluar dari rumah walaupun hanya mengintai. Ada seorang lelaki yang mengintai untuk mengetahui perkara yang sedang berlaku, dia ditangkap dan dihumban ke penjara. Alangkah kejamnya.


Tokoh ini menubuhkan Ikhwanul Muslimin  yang membawa maksud 'ikatan orang-orang Muslim'. Tokoh ini juga yang menyusun doa-doa ma'thur atau Al-Ma'thurat. Beliau adalah Imam Hasan Ibnu Ahmad Al-Banna.

Ikuti kisahnya dalam video ini

Pengkhianatan Pemimpin Mesir.

Perkembangan Ikhwanul Muslimin bertambah pesat dan menakutkan rejim Mesir dan penjajah Barat untuk membentuk negara haram Israel. 12 Feb 1949, Imam Hasan Al-Banna syahid ditembak. Apabila dihantar ke hospital, tentera dan polis tidak membenarkan beliau dirawat. Pengasas Ikhwanul Muslimin ini dianggap pemberontak. Beliau meninggal dunia kerana kehilangan banyak darah. 1950, IM bergerak dengan memakai tagline pertubuhan agama semata-mata. Namun diharamkan kerana 'dosanya' menuntut pelaksanaan undang-undang syariah di Mesir. Tokoh besar IM yang menjadi rujukan selepas ketiadaan Imam Hassan ialah Sayyid Qutb, Hassan Hudaibi dan Abdul Kader Audah. Tokoh Muslimah seperti Zainab Al-Ghazali, Hamidah Qutb dan Aminah Qutb.

Zaman pemerintahan Jamal Abdul Naseer berkiblatkan negara soviet. Dunia menyaksikan penderitaan puluhan ribu anggota IM yang dipenjarakan. Tokoh IM spt Dr Abdul Kader Audah, Sayyed Qutb, Fattah Ismail dan lain2 telah syahid. Zainab Al-Ghazali dipenjarakan dan melalui penyiksaan yang meruntun perasaan.

'Jamal Abdul Naseer'

1970, Jamal Abdul Naseer mati akibat serangan jantung mengejutkan rakyat Mesir dan dunia Arab. Media menghantar mesej bahawa Jamal Abdul Naseer mempunyai jutaan pengikut yang setia dan sentiasa diingati dslam rakaman sejarah Mesir

Anuar Sadat, pengganti Jamal Abdul Naseer. Anuar tidak mempunyai karisma dan kurang kurang pengaruh politik. Kepimpinannya bergantung sepenuhnya kpd Islam. Digelar 'Presiden Orang Beriman'. Mendapat liputan media ketika solat di masjid, memperbanyakkan program Islam dan kursus agama di sekolah, membina masjid dan menggunakan nilai Isam dalam kenyataan umum. IM yang ditahan dan ditindas oleh kerajaan Jamal Abdul Naseer telah dibenarkan bergerak secara bebas.

Pada Perang 1967, semenanjung Sinai ditawan oleh Israel. Anwar Sadat yang berkiblatkan Amerika ingin memenangi hati rakyat. Anwar telah menggunakan ulama' IM untuk menaikkan semangat rakyat untuk menawan kembali wilayah Sinai. Akhirnya Perang Ramadhan atau Perang Oktober 1973 telah meletus dan dimenangi oleh Mesir dengan bantuan Para Ulama' IM yang ikhlas.
'Anwar Sadat'

Seruan IM terhadap pemerintah Mesir untuk melaksanakan undang-undang syariah semakin bergema. Pada masa yang sama Israel semakin mengganas menodai kesucian Masjidil Aqsa. Tuntutan terhadap Anwar Sadat untuk mengotakan janji terus didesak. Anwar semakin menjadi pro-Amerika.

Anwar Sadat bersembunyi atas nama Islam. Muncul kumpulan jihadist yang ekstrem. kumpulan ini dianggotai oleh bekas tahanan dari IM. Anwar telah memperkenalkan undang-undang keluarga Islam tapi ditentang oleh puak radikal. Anwar juga memperkenalkan Dasar Ekonomi Terbuka. Dasar lebih menampakkan pengaruh Amerika. Kedutaan AS juga dibuka. Isu Perjanjian Kem David menampakkan pengaruh Barat dalam pemerintahan Mesir. Budaya pop Barat masuk dalam kebudayaan Mesir sehingga rosak akhlak muda mudi.

Kemuncak kebangkitan Islam 1979. Berlaku rampasan Masjidil Haram, serangan Soviet ke atas Afghanistan dan Revolusi. The Black Friday di Iran. Anwar Sadat menyeru supaya agama dipisahkan daripada politik iaitu tidak menjadikan politik Islam sebagai teras pemerintahan. Anwar Sadat mengambil langkah drastik dengan menekan pertubuhan. Siswa Islam di universiti dan mengharamkan gerakan Islam yang menggugat negara. Anwar mengawal masjid dan institusi agama kerajaan serta institusi yang bergantung kepada kerajaan untuk mengawal semua khutbah dab aktiviti masjid. Walaupun Anwar mengisytiharkan Islam agama rasmi dan syariah sumber utama perundangan, semua ini untuk mengaburi mata rakyat. Ramai tokoh aktivis IM dihumban dalam penjara dengan alasan menggugat ketenteraman awam.
'Perjanjian Camp David'

Perjanjian Camp David merupakan satu pengkhianatan terhadap bumi Palestin. Anwar Sadat telah mengikhtiraf entiti haram Israel. Walaupun mendapat tentangan para ulama', Anwar tetap dengan pendiriannya. 1981 tangkapan besar besaran terhadap tokoh IM lebih 2 ribu orang. 6 Oktober 1981, Leftenan Kholid Islambouli telah menembak Anwar Sadat. Tragedi ini berlaku ketika Anwar Sadat menghadiri perbarisan tentera Mesir bagi memperingati ulang tahun Yom Kippur atau Perang Arab Israel pada tahun 1973. Perang ini sebuah kebaggaan bagi Mesir. Inilah harga yang perlu dibayar oleh Anwar Sadat.

~ Buku Mesir Sebelum dan Selepas Dr Mursi oleh Riduan Muhammad Nor dan Abdul Malik Abdul Karim~

Pembuka Mesir.

Perjalanan ke Palestin dengan menaiki unta dan ditemani pembantunya. Khalifah Umar Al-Khattab masuk ke kota Jerusalem dalam keadaan pakaian lusuh, berdebu dan bertampal 12 tampalan. Seluruh rakyat Jerusalem dan pembesar kristian menundukkan kepala kepada Khalifah Umar tetapi Umar melarang tindakan mereka itu.

Paderi Besar Sophronius bersama uskup-uskup lain memakai pakaian mewah. Sedangkan orang yang sedang diberikan penghormatan berpakaian seperti rakyat biasa. Paderi Besar itu berasa malu melihat penampilan Khalifah Umar yang sederhana. Dia berkata ,"Jika beginilah sikap memimpin Islam, sesungguhnya kerajaan kamu tidak akan tewas,"

Abu Ubaidah al-Jarrah dilantik menjadi gabenor Palestin. Muaz bin Jabal sebagai panglima tentera. Amru Al-As sebagai pembantu Muaz. Selepas kematian Abu Ubaidah dan Muaz akibat penyakit taun, Amru dilantik sebagai gabenor Palestin oleh Khalifah Umar.

Suatu ketika 3 orang paderi dari kaum Qibti Mesir datang menemui Amru Al-As. Mereka meminta bantuan Amru untuk membebaskan Mesir dari kekuasaan kerajaan Rom yang sangat zalim. Mereka tidak dibenarkan menjalani ibadat atau ritual agama kristian mazhab Jacobi dan sering ditindas sehingga mengancam nyawa mereka dan keluarga kecuali menganuti mazhab kristian Kaisar Herculis.Mereka berminat dengan cara pemerintahan Islam dari Ketua Paderi Palestin. Mereka sanggup membantu tentera Islam menakluki bumi Mesir.

kristian mazhab jacobi percaya nabi Isa memiliki zat ketuhanan. kristian mazhab Melchiades yang dianuti oleh Kaisar Herculis percaya nabi Isa memiliki dua zat iaitu zat ketuhanan dan zat manusia. Jadi mereka tidak sekepala. Mungkin seperti sunni dan syiah.

Selepas tentera Islam dapat menawan kota Heliopolis Mesir dengan menggunakan taktik helah peperangan, mereka menuju ke kota Babylon. Kota ini lebih kukuh dari kota Heliopolis. Hasil dari kemenangan dalam peperangan, nama Panglima Amru Al-As digeruni. Salah seorang panglima dari kaum Qibti berdamai dan bergabung dengan tentera Islam. Dalam tempoh kepungan ini, Kaisar Herculis meninggal dunia di kota Konstantinople...

Zubair bin Awwam, pahlawan Islam yang dikatakan memiliki kekuatan 1000 orang tentera. Beliau pencetus semangat jihad. Beliau memanjat tembok menggunakan tangga dan menjadi ketua pasukan berani mati. Pasukan memanah akan melepaskan anak panah kepada musuh yang cuba menjatuhkan tangga2 yang dinaiki. Akhirnya Zubair dan para tentera dapat sampai ke puncak. Ucapan Allahuakbar! menggetarkan hati tentera kaisar Rom. Dalam keadaan kekam kabut, tentera Islam dapat menggunakan peluang ini dengan membuka pintu kota Babylon. Ada antara panglima Kaisar Rom melarikan diri.

Amru Al-As terus menjejaki Panglima Kaisar Rom dan para tentera yang melarikan diri ke Iskandariah. Tanpa pertumpahan darah, mereka menawarka perdamaian dan perjanjian dimaterai bersama. Pergolakan dalaman yang berlaku akibat perebutan takhta kerajaan Rom menjadikan mereka semakin lemah. Maharaja Constant II telah melanggar perjanjian yang telah dipersetujui dengan menghantar bala tentera laut. Dengan kebijaksanaan dan pengalaman yang banyak dalam peperangan serta persediaan yang rapi, tentera Islam mendapat kemenangan. Oleh itu, kota Iskandariah jatuh ke tangan Amru Al-As secara mutlak.

'Masjid Amru Al-As, masjid pertama yang dibina selepas menawan keseluruhan Mesir'

~Novel Sejarah Islam oleh Al Ghazali: AMRU AL-AS PEMBUKA MESIR. Terbitan PTS~

10 Ogos 2013

Tiada Jawapan.

Persoalan perlu jawapannya.

Andai soalan yang tidak pasti, aku hanya boleh sebut 'wallahua'lam'. 'Hanya Allah Yang Tahu'.

Jika tidak tahu, jawab sahaja tidak tahu.

Jika tidak tahu, tapi jawab tahu. Seseorang itu akan nampak lebih bodoh dari jawapan yang diberikan.

Jika sudah pasti, tetapi belum dilaksanakan. Diakhir ucapan sebutlah 'insya Allah'. Ia membawa maksud 'jika Allah izinkan'.

Yang terbaik adalah diam dan senyum. Tiada permusuhan antara kita. Banyak adab dalam Islam masih belum dilaksanakan. Akhlak Rasulullah yang terbaik.

Ingin kenal Rasulullah, kita perlu juga kenal para sahabat baginda. Isu semasa sekarang juga tidak boleh ditinggalkan. Jadilah diri seorang pembaca.

Aku masih membaca buku 'Mesir Sebelum Dan Selepas Dr Mursi' oleh Riduan Mohammad Nor & M. Abd Malik Abd Karim. Dalam masa yang sama terjumpa buku Novel Sejarah Islam oleh Al Ghazali : Amru Al-As.Pembuka Mesir. Kedua-dua buku ini ada kaitan. Moga aku sempat buat ringkasan dalam blog berkaitan dengan dua buku ini.

Kertas trial PMR masih belum siap ditanda. Hanya 3 pelajar lelaki yang lulus. Pelajar perempuan masih belum siap menanda.

Mood raya lagi. Makanan pun banyak. Harap dapat baca dan siapkan kerja dalam tempoh cuti ini. Kampung sendiri pun jem ketika hari raya kali ini. Adusss...Sabar tahap tinggi ni. Moga Allah permudahkan niat baik setiap hambanya. Aminn.

02 Ogos 2013

Majlis Khatam Al-Quran 2013.

Majlis Khatam Al-Quran sinonim dengan tamat bacaan Al-Quran sebanyak 30 juzu'. Hal ini juga sempena nuzul Al-Quran atau penurunan Al-Quran dari Loh Mahfuz ke langit dunia. Ada banyak pendapat lain lagi. Bulan Ramadhan juga umat Islam berlumba-lumba memperbanyakkan bacaan Al-Quran sehingga habis 30 juzu'.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah kerana majlis ini berjalan lancar dengan kerjasama semua guru dan pelajar. Biasanya sesuatu majlis tetap ada kekurangan terutama ketika majlis berlangsung.

Kali ini, semua pelajar mendapat duit raya dari sumbangan duit para guru serta kurma. Anak yatim juga menerima sumbangan dari pihak PIBG serta duit raya. Rezeki ini semua dari Allah. Jadi gunakan sumbangan ini ke arah kebaikan supaya penyumbang juga mendapat saham akhirat.

Sejak semalam lagi, pelajar menyerahkan kad hari raya. Hanya guru baru diberi kad raya. Kalau guru perempuan, pelajar lelaki yang serahkan. Jika guru lelaki, pelajar perempuan yang memberi kad raya itu. Lumrah untuk guru baru apatah lagi masih bujang.

Ada juga yang bertanya ,"Ustazah nak kad raya tak?"...

Teringin ketawa tapi cukup lah kalau senyum atau jawab," Jika diberi, saya terima. Kalau tak bagi pun tak apa"...

Aku pula jawab terbaik," Saya tak nak," aku nak sambung lagi tapi tak terucap. Nak kata apa yea? hehehe...

Ada seorang pelajar memberikan kad raya kepada guru baru. Beliau hanya sempat mengajar seminggu sahaja tetapi menerima kad raya dari pelajar ni. Macam nak 'usha-usha' guru ini. Tapi awas...beliau sudah bertunang. Hanya makluman sahaja.

Guru lain sembang-sembang. "Aku mengajar dia sejak kecil lagi...aku tak dapat kad raya pun". Macam-macam la ayat untuk usik pelajar ini. Ada juga guru yang minta pelajar bagi kad raya kepadanya. Pelajar baik pasti menunaikan permintaan guru ini.

Nah! Kedua guru di atas dapat kad raya hari ini dari pelajar tersebut. Jadi bahan ketawa pula. hihihi...hiburan dari pelajar setelah penat buat persiapan untuk majlis hari ini.

Aku tak banyak dapat kad raya. Aku selesa dengan ungkapan 'memberi lebih baik dari menerima'. Aku cuma nak kongsi tentang permintaan pelajar ini. "Saya mohon pertolongan ustazah untuk ajar Al-Quran. Saya sanggup pulang lewat dari sekolah," tersentuh hati ini. Ini juga sebagai hadiah kerana dengan rela hati ingin belajar. Aku doakan semoga pelajar ini istiqomah untuk belajar Al-Quran. Mukjizat paling agung. Insya Allah, aku akan laksanakan selepas cuti nanti.

Ada juga yang berterima kasih kerana ajar khat. Itu sudah kewajipan untuk aku curahkan sedikit ilmu yang ada. Yang aku tahu, aku akan bagi. Sebab ilmu ini, semakin diberi, semakin banyak ilmu kita. Subhanallah. Sambil ajar, sambil dapat ilmu...

Ok la. Tak lama lagi nak bertolak pulang ke kampung. Doakan semoga selamat sampai ke destinadi dan dipermudah segala urusan sepanjang pemusafiran ini.

Selamat bercuti dan selamat hari raya aidilfitri. kullu am wa antum bikhair

p/s: lupa nak tanya f3, bagaimana dengan peperiksaan tadi?

30 Julai 2013

Usul 20 Hasan Al-Banna.

1. Islam adalah satu sistem menyeluruh yang mengandungi semua aspek kehidupan. Ia adalah daulah atau negara atau kerajaan dan umat. Ia adalah akhlak dan kekuatan atau pun kasih sayang dan keadilan. Ia adalah undang-undang atau keilmuan dan hukum-hukum. Ia  juga dalah material dan harta  benda ataupun kerja dan kekayaan. Ia adalah jihad dan dakawah ataupun ketenteraan dan fikrah. Begitu juga ia adalah akidah yang benar dan ibadat yang sahih.

2. Al-Quran yang mulia dan sunnah yang suci adalah rujukan kepada setiap muslim dalam mengetahui hukum-hukum Islam. Al-Quran difahami dengan mengikut kaedah Bahasa Arab dan tidak memberatkan dan menyempitkan. Kefahaman kepada sunnah yang suci adalah dengan mengembalikan kepada perawi-perawi hadis yang Thiqah (utamakan hadis bertaraf sahih dan hasan)

3. Iman yang benar, ibadat yang betul dan usaha yang membawa cahaya dan kemanisan yang diberikan oleh Allah kepada hati-hati hamba yang dikehendaki-Nya. Manakala ilham, lintasan hati, tlikan dan tenungan bukan dari dalil hukum syariat yang tidak memberi manfaat kecuali yang tidak bercanggah dengan syariat.

4. Setiap tangkal, pelindung, azimat, tilikan, jampi serapah dan pengakuan mengetahui perkara ghaib adalah termasuk dalam perkara mungkar yang wajib diperangi kecuali menggunakan ayat Al-Quran yang betul.

5. Pandangan Imam dan pembantunya pada masalah yang tiada nas Agama dan perkara yang mempunyai arah pandangan yang pelbagai, hendaklah dipakai selagi tidak bertentangan dengan kaedah syara'. Padangan ini juga akan berubah mengikut perubahan keadaan,situasi, uruf dan adat.

6. Setiap orang boleh dipakai pandangannya atau ditolak kata-katanya kecuali daripada orang yang dihindar daripada dosa seperti Rasulullah saw. Setiap perkara yang datang dari salafussoleh yang bertepatan dengan Al-Quran dan As-Sunnah, kita perlu menerimanya. Sekiranya tidak bertepatan dengan nas, maka Al-Quran dan sunnah Rasulullah lebih diutamakan untuk diikuti. Tetapi kita tidak boleh memburukkan dan mengutuk pandangan mereka walaupun kita sependapat dengannya. Kita serahkan semuanya kepada niat masing-masing kerana mereka bergantung kepada apa yang mereka kerjakan.

7. Setipa muslim yang sampai martabat ijtihad dalam mencari dalil hukum Islam yang furu' (cabang) hendaklah mengikut salah seorang imam mazhab Islam. Adalah lebih baik sekiranya seseorang muslim itu mengetahui dalil-dalilnya. Seseorang itu hendaklah menerima segala petunjuk yang disertakan dalil, diyakini sahih dan kebolehan orang yang memberi petunjuk itu. Seseorang itu hendaklah menyempurnakan kekurangan ilmu yang ada pada diri dan sekiranya dia dikalangan ahli ilmu, perlu belajar sampai ke peringkat An-Nazae (ijtihad hukum)

8. Perselisihan faham dalam perkara furu' tidak boleh menjadi sebab berlakunya pepecahan dalam agama dan membawa kepada perbalahan serta  kemarahan antara satu sama lain. Setiap mujtahid ada pahalanya Tidak ada halangan sekiranya dilakukan pengkajian ilmiah yang adil dalam masalah yang berselisih ini. Ia perlu dilakukan dalam naungan kasih sayang Allah, bantu membantu untuk sampai kepada hakikat yang sebenar. Ia tidak membawa kepada perbahasan yang dikeji dan perasaan taasub.

9. Melarutkan diri dalam masalah yang tidak membawa kepada amal adalah antara takhalluf (memberatkan) yang dilarang oleh syara'. Antara masalah ini adalah seperti banyaknya cabang dalam hukum-hukum yang tidak mungkin berlaku, larut dalam perbahasan makna ayat Al-Quran yang masih tidak diketahui oleh akal pengetahuan dan perbincangan bagi melebihkan antara sahabat-sahabar r.a dan pertentangan yang berlaku dikalangan mereka. Perbincangan dalam perkara ini dapat membawa kepada perselisihan yang buruk akibatnya.

10. Makrifatulllah (kenal Allah) , tauhid kepada Allah. mengesakan Allah adalah akidah Islam yang paling mulia. Kita beriman dengan ayat dan hadis sahih yang menceritakan sifat Allah dan apa perumpamaan yang layak dengan-Nya. Kita beriman dengan-Nya sepertimana datangnya ayat Al-Quran tanpa ta'wil dan mencuaikannya. Kita juga tidak mencampurkan diri kita kepada perkara yang diperselisihkan dikalangan ulama' mengenai perkara ini. Kita hanya mengikut apa yang diredhai oleh Rasulullah dan para sahabat baginda.

11. Setiapa perkara bid'ah dalam agama Islam yang ada asalnya walaupun diperelokkan oleh manusia dengan nafsu mereka sama ada mereka menambaha atau mengurangkannya. Ia merupakan perkara kesesatan yang wajib diperangi dan dihapuskan dengan cara yang terbaik yang tidak membawa kepada merebaknya perkara yang lebih buruk dari itu.

12. Perkara bid'ah tambahan dan kekurangan serta iltizam dengan ibadat yang mutlak adalah antara masalah yang masih diperselisihkan. Setiap ulama' mempunyai pandangan masing-masing. Tidak menjadi halangan sekiranya kita mencari dengan dalil dan bukti.

13. Mencintai, menghormati dan memuji orang soleh dengan  amalan kebaikan mereka adalah satu pendekatan bagi mendekatkan diri kepada Allah. Wali-wali Allah inilah yang dimaksudkan Allah sebagai orang yang beriman dan bertakwa kepada-Nya. Perkara keramat yang berlaku kepada mereka dengan syarat yang syar'ie dengan menganggap mereka sudah diredhai oleh Allah dan mereka tidak mempunyai kuasa memudharatkan dan memberi manfaat diri mereka sendiri dikala hidup dan mati.
'gambar hiasan': Masjid Muhammad Ali, Kaherah, Mesir.

14. Menziarahi mana-mana kubur adalah perkara yang disyariatkan tetapi dengan caranya yang muktabar. Namun begitu, meminta pertolongan, memanggil orang mati, meninta tunaikan hajatnya dengannya secara dekat ataupun jauh, bernazar kepada mereka, menghiaskan dan menerangkan kubur mereka, menyapu, bersumpah dengannya selain daripada Allah dan sebagainya dari perkara bidaah. Semua itu adalah perkara bidaah yang membawa kepada dosa besar yang wajib diperangi.

15. Doa kepada Allah yang disertai dengan tawassul dengan orang lain adalah masalah khilaf furu' dalam masalah cara berdoa dan ia bukannya dari masalah akidah.

16. Uruf yang salah tidak menukarkan hakikat lafaz syariat bahkan kita wajib pastikan dari sudut makna yang dimaksudkan dan berhenti di situ. Begitu juga kita wajib bebsakan diri dari ditipu dengan kata-kata dalam setiap aspek  kehidupan dan juga agama. Pengajaran diambil daripada apa yang dinamakan dan bukan pada nama itu sendiri.

17. Akidah adalah asas kepada amalan dan amalan hati adalah lebih utama daripada amalan anggota lain. Mencari kesempurnaan dalam amalan kedua-duanya adalah dianjurkan oleh syara' walaupun terdapat perbezaan darjat anjuran ini.

18. Islam membebaskan akal dan memberi galakan supaya memerhatikan bumi ini. Islam juga mengangkat taraf ilmu dan ulama', dan mengalu-alukan apa yang baik dan berfaedah dalam setiap perkara. Hikmah itu adalah perkara yang hilang dari mukminin dan sekiranya dia menjumpainya, dialah yang paling berhak dengannya.

19. Kadangkala setiap pandangan syara' dan pandangan akal menyusup ke dalam perkara yang tidak ada pada pandangan kedua, tetapi kedua-duannya itu tidak berselisih dalam perkara yang Qat'i. Hakikat ilmiah yang sahih tidak bertembung dnegan kaedah syara' yang ditetapkan. Perkara yang dzan(diragui) daripadanya akan ditakwilkan supaya bertepatan dengan perkara yang Qat'ei. Sekiranya kedua-duanya adalah perkara dzan, maka pandangan syara' lebih utama dipakai dan pandangan akal ketika itu hanya bagi memastikannya ataupun dihapuskan terus.

20. Kita tidak mengkufurkan orang muslim yang mengucap kalimah syahadah, beramal dengan tuntutan dengannya dan mengerjakan fardu-fardunya, semata-mata kerana pandangan ataupun maksiat yang dilakukan. Kecuali sekiranya dia akui dengan mengucapkan kata kufur, mengingkari perkara maklum dari asas yang diperlukan dalam agama, ataupun mendustakan Al-Quran yang jelas, ataupun mentafsirkannya dengan tafsiran yang ditafsirkan kufur oleh gaya bahasa Arab ataupun beramala dengan amalan yang tidak boleh ditakwilkan lagi selain kufur.

Kisah Penduduk Kampung dalam Surah Yasin

Assalamualaikum, Surah Yasin merupakan salah satu surah yang sentiasa aku ulang-ulang hampir setiap hari satu ketika dahulu. Sekarang aku na...